Inskjutningspunkt = kulbanans top?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inskjutningspunkt = kulbanans top?

Inläggav Luftpangarn 26 feb 2019, 02:58

Har jag fattat rätt, att det avstånd man skjuter in på, också utgör kulbanans top?

Jag tror (kan ha missförstått) att skälet till att jag frågar, är en engelsmans förslag att skjuta in på maxavstånd 50m, i stället för som brukligt 20-25m. Iden är då att klickandet alltid blir åt ett och samma håll, så man inte rör till det med åt vilket håll man skall skruva klicktornet. Tyckte det lät vettigt. / fiffigt.

Men för att det skall fungera, måste väl kulbanans top ligga just på 50m?

Nu är det första gången jag skall upprätta en klicktabell, så det kanske inte är så smart att hålla på med överbegåvade specialvarianter då.

Uppenbarligen räcker halva max höjdjusteringen på siktena, normalt för detta system. Å andra sidan hamnar optiskt centrum, efter shimsning på 50m? Eller? Och då blir det maximalt klantigt ooptimalt vid 10m? Kanske bättre ha i genomsnitt / halva felet vid 50 respektive 10 m, om jag skjuter in och anpassar shimsning på 30m?

Och kraven på vindfrihet under inskjutning, blir väl större på 50m än 25-30m?

Hemma på tomten, kommer jag nog fortsätta skjuta mest på 25-40m, ”korridoren” mellan tallarna och andra hinder blir så smal på de längre avstånden :)

(Hann bara skjuta 100 skott, sannolikt 7,5J, innan jag fick någon pcp pump. Vid det laget var det runt nollan ute. Fanns luft i tuben vid köp, räckte 100skott med JSB RS. Tänker använda så lätt ammo som träffbilden tillåter. Siktet 10-40x50 ZOS. Tror räven snott några avståndsmarkeringar. Den verkar djäkligt nyfiken av sig. :-) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Inskjutningspunkt = kulbanans top?

Inläggav FXman 26 feb 2019, 07:55

Nej, kulbanans topp kommer att inträffa innan kulan träffar målet. Om du skjuter in ett gevär på 100m, så kommer kulan börja på ca -40mm under siktlinjen, gå över siktlinjen på kanske 50m, vara som högst, 4-5mm över siktlinjen på 75m för att sedan falla ner mot målet på +/-0mm i målet.
Användarvisningsbild
FXman
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 dec 2018, 16:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka FXman för detta inlägg
Luftpangarn (26 feb 2019, 09:13)

Re: Inskjutningspunkt = kulbanans top?

Inläggav Luftpangarn 26 feb 2019, 09:25

Jaha, så för att enbart ha stigande kulbana 10-50m, så får jag skjuta in på sådär 75-100m? Verkar hårigt, om ens möjligt med 10J?!

Å andra sidan, kanske det inte behövs. Man borde kunna omvandla klicktabellen till enbart negativa klick / samma rotationsriktning i alla fal?!?

Likaså kan jag väl ställa in siktlinjen efter träffpunkt på 30m, oavsett klicktabellen?

Eller så gör jag bara som man brukar, som sagt... :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Inskjutningspunkt = kulbanans top?

Inläggav Kapten Kamin 26 feb 2019, 11:00

Med luftgevär kommer du aldrig ha stigande kulbana ända ut till femtio meter.
Ska vi va petiga så har du aldrig stigande kulbana..
Kulan börjar dala i samma ögonblick den lämnar pipan. Ända anledningen till att den "stiger" är att du pekar pipan uppåt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Luftpangarn (26 feb 2019, 11:36)

Re: Inskjutningspunkt = kulbanans top?

Inläggav FXman 26 feb 2019, 13:34

På bilden framgår att vapnet är inskjutet på 200x, och att siktet sitter 1,5x över loppet. Detta betyder att pipan kommer att peka uppåt, det är ett måste. Vill man inte ha en stigande kulbana(genom att pipan riktas uppåt) så blir man begränsad till att skjuta på saker som är lägre ned än en själv.

Bild
Användarvisningsbild
FXman
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 dec 2018, 16:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer