Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 03 maj 2017, 20:07

Undrar om någon sett något bra system för detta.

Som bekant så är det ju ett jäkla jobb att komma underfund med hur kulbanan ser ut vid olika temperaturer, luftfuktighet, lufttryck, skjutvinkel... och dessutom har man ofta att det blir olika avståndsbedömning vid olika temperaturer. Krävs många långa timmar av utvärdering och samla data. Kruxet som jag ser det ligger i att hitta effektiva sätt att använda de data man samlar in fortlöpande för att förbättra pricksäkerheten i praktiken.

Att försöka tejpa fast x antal olika skalor på rattarna för olika temperaturer etc blir extremt jobbigt... inte minst blir det riktigt finstilt och svårläst när man är ute i busken och tävlar med litet stress på det. Måste vara enkelt och tydligt annars funkar det inget vidare i praktiken.

Hålla på och trycka ut en massa olika mätskalor och tejpa på inför aktuell tävling och aktuella förhållanden känns inget kul. Kanske acceptabelt inför större tävlingar men det är något jag gärna slipper om man säger så. Ändå vill jag ha ett system som gör att jag kan fintrimma och samla på mig nya data så jag kan dra nytta av mina noteringar över tid och växlande förhållanden.

Sååå... har någon av er sett något trevligt system för detta förutom det där digitala sidohjulet från Rowan? Vill inte gärna gå den vägen även om det förmodligen är alldeles förträffligt.

En snubbe jag sköt med i Portugal hade ett tabellbaserat system där han gick efter ett par tabeller, utgick från parallaxhjulets markering och landade i en höjdrattsinställning beroende på temp, skjutvinkel och kanske fler parametrar. Tyckte det verkade jobbigt men det är kanske så man får göra om man inte vill löpa linan ut med DSW? Gillar enkla lösningar tro´t eller ej :)
__
PS. Jag förstår precis logiken bakom min spanske skyttekamrats procedur. Man behöver inte veta vad det är för avstånd strängt taget... bara notera sidohjulets markering - han använde en finkornig skala typ 1..100 på ett stort hjul -, sedan kolla vad det motsvarar för höjdrattsinställning vid given temp, vinkel, kanske luftfuktighet, höjd över havet i sjunkande grad av betydelse. En transformation helt enkelt givet ett antal parametrar och det är vad DSW gör med sina inbyggda sensorer. Funderat på om någon slags enkel räknesticka kunde duga? Skulle en liten app till luren kunna anses vara ok om DSW anses ok vid tävling? Inga större bekymmer att programmera upp en dylik antar jag, gott att slippa tabeller osv. Vindavdrift är en annan femma där får man nog gå på känsla/erfarenhet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
David_M (03 maj 2017, 20:21)

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Pryltokig 03 maj 2017, 22:23

Leopold skrev: Man behöver inte veta vad det är för avstånd strängt taget... bara notera sidohjulets markering -


Som en katt bland hermelinerna har jag inget att tillföra i FT-sammanhang men då jag vill kunna skjuta snabbt på olika
avstånd och därmed använda dotar (ej skruva) tänkte jag märka upp mitt hjul där det är nollat, en dot under,
två dotar under osv. (inga avstånd) dvs. jag ser direkt på hjulet hur jag skall hålla och hoppar därmed över steget med
avstånd och separat reticle map. Självklart vinner man inga tävlingar på detta sätt men det borde funka för glada amatörer
som bara vill plinka när andan faller på.
Senast redigerad av Pryltokig 03 maj 2017, 22:25, redigerad totalt 2 gånger.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 03 maj 2017, 22:47

Pryltokig skrev:
Leopold skrev: Man behöver inte veta vad det är för avstånd strängt taget... bara notera sidohjulets markering -


Som en katt bland hermelinerna har jag inget att tillföra i FT-sammanhang men då jag vill kunna skjuta snabbt på olika
avstånd och därmed använda dotar (ej skruva) tänkte jag märka upp mitt hjul där det är nollat, en dot under,
två dotar under osv. (inga avstånd) dvs. jag ser direkt på hjulet hur jag skall hålla och hoppar därmed över steget med
avstånd och separat reticle map. Självklart vinner man inga tävlingar på detta sätt men det borde funka för glada amatörer
som bara vill plinka när andan faller på.


Ja det är litet samma idé, att märka upp direkt på sidohjulet hur du ska hålla över/under i dottar (motsv om man skulle klicka in sig via höjdratten).

Har man litet flyt så kan avvikelser i avståndsbedömning gå åt samma håll som avvikelser i kulbana. I mitt fall var det inte så, jag fick en temperaturberoende avvikelse i träffläge på ca 1 MoA (50 m) när jag försökte använda samma setup i superhett medelhavsklimat och nordisk tidig vår / senhöst. Kan tycka att jag varit slarvig med detta så här i efterhand men bara att konstatera... man måste ha stenkoll inom FT.

För att förenkla det hela så skulle jag alltså vilja hoppa över problematiken med att kompensera för tempshift på kikarens parallaxhjul separat, sedan temperaturberoende avvikelser i kulbanan separat (inkl ev trix som regulatorn kan ställa till med i olika temperaturer...). Det är där jag har jag sett de stora avvikelserna. Jag vill helst köra detta i ett enda moment framöver, en enda transformation parallaxhjulsläge => höjdrattsinställning beroende på temp. Iofs enkelt ordnat via en tabell med kolumner för olika temperaturer. Vinkel kan jag tänka mig att parera för via en separat tabell på slutet, några klick hit eller dit det är inga bekymmer att göra som sista finjustering (hellre än att försöka jobba med en 3D-matris... haha).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Batistuta 04 maj 2017, 07:24

Du har förmodligen koll på det men jag har sett de som sätter sina streck i typ 20° på hjulet och har kompenserat för temperaturförändringen på så sätt. 0°C på ena sidan och +35°C på andra sidan exempelvis.

Dålig bild men du förstår säkert vad jag menar.
Bild
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Leopold (04 maj 2017, 08:36)

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 04 maj 2017, 08:45

Batistuta skrev:Du har förmodligen koll på det men jag har sett de som sätter sina streck i typ 20° på hjulet och har kompenserat för temperaturförändringen på så sätt. 0°C på ena sidan och +35°C på andra sidan exempelvis.


Ja det är ju en modell som jag sett, en översättningstabell direkt på sidohjulet och att man landar i ett antal klick för höjdratten. Dock blir det väldigt finstilt och dessutom svårt att modifiera efter hand som man lär sig mer om hur projektilbanan verkligen ser ut vid olika temperaturer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Nitro 04 maj 2017, 10:39

Känns som att sidohjulet behöver vara 3cm brett ifall man ska ha dit mer info än bara avståndet vid en bestämd temperatur. Det är inget enkelt det här.
Kan det vara så att en del proffs som har mångårig erfarenhet har sina vanliga enkla markeringar på hjul och ratt och sen går på magkänsla och erfarenhet.
Att man vet att skotten vill gå högt respektive lågt vid andra temperaturer och helt enkelt siktar lite högt/lågt efter att de klickat in sig.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 04 maj 2017, 11:45

Nitro skrev:...
Att man vet att skotten vill gå högt respektive lågt vid andra temperaturer och helt enkelt siktar lite högt/lågt efter att de klickat in sig.


Fast när det gäller kompensation för temperatur så kan man hitta regelbundenheter genom att göra systematiska observationer av träffläge vid olika avstånd och temperaturer, och vi har en enkel inparameter som avläses på en termometer. Möjligt att luftfuktighet och lufttryck kan spela in litet också, är det aktuellt är även dessa enkla att mäta och ta in i ekvationen.

Jag tror inte de bästa skyttarna har råd att gå på känsla för aspekter av skyttet där det går att få fram exakta värden. Det finns redan mer än tillräckligt med utrymme för att gå på känsla i vindkompensationen horisontellt & vertikalt, här finns inga enkelt avläsbara parametrar och det är här jag uppfattat att världseliten utmärker sig genom en enorm erfarenhet av olika vind- och terrängtyper, kan tolka tecken som vanliga skyttar missar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 04 maj 2017, 18:07

Bestämt mig nu. Slut med hattandet med olika markeringar på sidohjulet och kompenseringar hit och dit. Mätte upp avstånd nyss vid 14 graders kikartemp, dessa lägger jag som fasta. Sätter en motsvarande scopetape som gäller vid 14 grader, är det annan temp så kompenseras via tabell som jag arbetar fram efter hand som man skjuter i olika temp.

En enkel och lättarbetad lösning, behöver inte bekymra mig om vad det egentligen är för avstånd vid de olika temperaturerna utan bara läsa av vad jag ska ha för läge på höjdratten. Ingen tabellkompensation behövs om temp råkar vara 14 grader, där stämmer avståndsmarkeringarna och även mina markeringar på höjdratten.

PS. Hittade litet markeringslappar som kom väl till pass.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav gubbe 04 maj 2017, 20:07

Så här har jag löst problemet.
En logaritmisk skala på sidohjulet som blir tätare ju närmare 50 m man kommer.
Noterar antal klick på bösstabellen, svart text vid normal temp, röd vid hög temp.
Meter markering längst höger.
Lätt som en plätt, inget kladd med på torn och sidohjul.
Lätt att ha med sig olika tabeller för olika ammo, mm. :)

För att följa länken så måste du registera dig.



Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång? :lol:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Leopold (04 maj 2017, 20:25), Frank69 (04 maj 2017, 20:48)

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav börne 04 maj 2017, 20:23

Jag blir lika snurrig denna gången gubbe :-)

Fungerar säkert för vissa att "tänka på allt" Själv kör jag med varianten att inte tänka på allt & inte röra det som fungerar då jag inte har rört mitt sidohjul eller höjdratt sedan jag märkte upp det & går på känsla. Går rent åt helvete ibland men för det mesta har det fungerat rätt ok tycker jag! Men min billiga Hawke SW 8-32 verkar vara rätt okänslig för temperaturen villket jag är glad för :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 04 maj 2017, 20:35

gubbe skrev:Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång? :lol:


Första gången jag ser detta men förstår precis. Den fina logaritmiska skalan du har på parallaxhjulet, har du några tips hur en sådan kan skapas på enkelt vis? Nu blev ju min logaritmisk den med bara genom att mäta upp avstånden vid en viss temperatur, det kommer att funka. Det ligger i systemets natur att det blir en logaritmisk skala.

Du har gjort som jag tänker nu tror jag. Vad det handlar om är att översätta ett visst läge på parallaxhjulet till en viss inställning på höjdratten beroende på temperatur. Man vill kunna finjustera mappningen utan att gå in och pillra med markeringar på parallaxhjulet, man vill justera efter vad man lär sig under olika förhållanden. Det är egentligen helt ointressant att kunna "mäta avstånd" via parallaxhjulet, det enda som gäller är att man träffar mitt i prick där man får "snap-in" (givet visst avstånd kommer detta att ske vid olika lägen på parallaxhjulet beroende på temp).

Har man ingen temp-shift på sin kikare, bara att gratulera men det betyder ju inte att man slipper kompensera för temperaturberoende projektilbanor.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Frank69 04 maj 2017, 20:50

gubbe skrev:En logaritmisk skala på sidohjulet som blir tätare ju närmare 50 m man kommer.
Noterar antal klick på bösstabellen, svart text vid normal temp, röd vid hög temp.


Mycket fint förklarat, och det är trevligt när det bjuds på sådana tips! :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav gubbe 04 maj 2017, 20:52

börne skrev:Fungerar säkert för vissa att "tänka på allt"


Grejen är att man inte behöver tänka på något, med min variant. Passar mig bra. :-P

Leopold skrev: har du några tips hur en sådan kan skapas på enkelt vis?


Paint. :oops: Inga mellanslag på vit färg, ett mellanslag på rosa och så vidare.
Amatörmässigt, jag vet, men det fungerar.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 04 maj 2017, 21:01

gubbe skrev:
Leopold skrev: har du några tips hur en sådan kan skapas på enkelt vis?


Paint. :oops: Inga mellanslag på vit färg, ett mellanslag på rosa och så vidare.
Amatörmässigt, jag vet, men det fungerar.


Gott nog skulle jag säga. Det är ungefär som jag gjort med att markera avstånden på hjulet vid en viss temperatur, spelar egentligen igen roll mer än just detta att man ser stora avstånd per meter nere vid 15 m, och uppe vid 40 - 50 meter handlar det om en millimeter per meter ungefär på standardhjulet som medföljde S3 FT (127 mm diameter).

Det kluriga ligger i att mappa vad det nu är man mäter upp via sitt parallaxhjul mot en höjdrattsinställning och jag tycker din modell verkar klart vettig. Dvs du skiter i vad det är för exakt avstånd det handlar om, det du vill veta är bara hur mycket du ska vrida höjdratten för att träffa mitt i prick vid olika temp givet ett visst läge på parallaxhjulet. Det är allt som behövs... :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Kapten Kamin 04 maj 2017, 21:30

gubbe skrev:Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång?

Fick lite ont i skallen, men tror jag fattar nu.
Rätt enkelt egentligen...men smart. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 04 maj 2017, 21:48

Kapten Kamin skrev:
gubbe skrev:Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång?

Fick lite ont i skallen, men tror jag fattar nu.
Rätt enkelt egentligen...men smart. :thumbupp:


Det är väl alltid skoj om man kan göra något enkelt!

Scenario 1:
- "mäta avstånd" via parallaxhjulet, olika temperaturer ger olika värden så man behöver några olika mätskalor på parallaxhjulet så att man verkligen mäter rätt avstånd.
- för ett givet faktiskt avstånd uppmätt enligt ovanstående, avgör korrekt inställning på höjdratten givet bla temperatur som ger önskad träffpunkt i målet.

Scenario 2:
- kolla var du får "snap-in" med siktet på målet, notera parallaxhjulets läge (säg 1... 100 eller varför inte som jag gjort, meterangivelser vid en bestämd "normaltemperatur" tex vid 14 grader C).
- skruva in korrekt inställning på höjdratten enligt tabell för parallaxhjulets läge för aktuell temperatur (kolla på rätt temp-kolumn i din tabell).

Ingen tvekan om vad jag tycker är enklast. Man eliminerar en onödig transformation genom scenario 2. Enda nackdelen jag kan se är att man inte riktigt vet vad det är för avstånd det är till målet i alla temperaturer men det är inte ofta det är så intressant att veta vid en FT-tävling.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Leopold 05 maj 2017, 16:12

När vi ändå är inne och nördar in på detta... kom på en nackdel till med att direktöversätta från parallaxhjulets markeringar till en höjdrattsinställning (eller dottar).

Är det soligt så kan det vara stor skillnad mellan kikarens temp (som avgör tempshift i parallaxhjulet) och luftens temperatur (som avgör kulbana, tillsammans med luftfuktighet och lufttryck i någon mån).

Det blir alltså en rätt jobbig översättningstabell att fylla med data... för att inte tala om att använda. Men jag ska testa en förenklad variant och se hur det funkar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Gordon 11 mar 2019, 19:10

Var ute och luftade bössan idag och det var inte skönt nollgradigt och blåst... Tanken var att göra en meter skala på sidohjulet. Jag har aldrig hållit på med sådant finlir förut men nu var det dags... siktet Hawke sidewinder med yardgradering på en Crown kaliber 6,3.

1. Det första jag la märke till var att den fabriksskrivna skalan var väldigt långt från det jag fick fram. Där jag fick fokus på 40meter visar Yardskalan ca 75. Känns väldigt märkligt Vad är det jag missar ?

Nollade bössan vi 40m. (Ställde in siktet så jag har lika mycket justering upp som ner två varv åt vardera håll)
30m gav en dot ovanför hårkorset eller 10klick medsols
20m gav också en dot ovanför hårkorset eller 10klick medsols
10m gav en dot under hårkorset eller 10klick motsols

Mer än så blev det inte idag, kallt som sjutton men bössan gick riktigt bra, skotten sitter inom en klisterlapp självklart med skjutstöd. Såg tidigare i tråden att temperaturen har inverkan också... Ska man behöva ha två hjul ett kallt och ett varmt ?
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav gubbe 11 mar 2019, 19:31

Gordon skrev:Såg tidigare i tråden att temperaturen har inverkan också... Ska man behöva ha två hjul ett kallt och ett varmt ?


:-)
Ja ett för kallt väder, ett för varmt, ett för högtryck, och ett för lågtryck.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav gubbe 11 mar 2019, 19:37

Nej riktigt så illa är det nog inte.
Men att ha två skalor på hjulet eller som jag på min tabell är nog mer regel än undantag.

Minns även att martinw, denna legend inom FT, skrev att det tar ett par år att lära känna sin kikare.
Jag håller med. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav börne 11 mar 2019, 19:40

Att originalhjulet visar fel är ingen nyhet!

Jag hade inte lagt ner jobb på att märka upp hjulet nu, tror det är lite för kallt för att det ska fungera senare när det är varmt.

Jag gjorde det vid 18° 2015 & det har fungerat bra sedan dess & fungerar skapligt från allt från några plusgrader till förra sommarens värmebölja! Normalt har vi ju 15 - 25° under den trevligare skytteperioden & då är det spot on!

Pratar om mitt Hawke SW 8-32!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav börne 11 mar 2019, 19:44

gubbe skrev:Minns även att martinw, denna legend inom FT, skrev att det tar ett par år att lära känna sin kikare.
Jag håller med. :)

Därför jag behåller min billiga Hawke SW... Jag frågar grabbarna när vi tränar då & då med betydligt dyrare kikare (Janne & speciellt Leif) & myser när jag sitter där & får samma resultat som Leifs asdyra värsting :lol:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Gordon 11 mar 2019, 21:35

Missade kanske det faktum att jag inte skjuter fieldtarget, skulle väldigt gärna vilja men det finns inga klubbar i närheten. Jag skjuter lika mycket om inte mer på vintern så det kanske får bli två skalor... Rattmuff på... Vinterskala Rattmuff av Sommarskala.

Har man väl gjort skalan är det ju inte mer än 5minuters jobb att byta. Laserskrivare på gul tejp klart !
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav börne 11 mar 2019, 21:50

Ja det är ju bara att märka upp, sen ser du ju hur det fungerar när värmen kommer. Inte mer än att man får göra en ny skala om det blir knas!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Smarta sätt att märka upp sidohjul & höjdratt?

Inläggav Kapten Kamin 11 mar 2019, 22:25

Gordon skrev:Missade kanske det faktum att jag inte skjuter fieldtarget, skulle väldigt gärna vilja men det finns inga klubbar i närheten.

Jag hittade detta vid en snabb sökning. Kanske kan vara något? Om du vill så kan vi hjälpas åt att få igång FT där.
"Dammängen - motocross och skytte
Anläggningen ligger cirka sex kilometer söder om Katrineholm. Där finns motocrossbana, spolplatta, omklädningsrum, duschar och servering. Anläggningen är miljöcertifierad och sköts av Katrineholms Motocross Club (KMCC)

Det finns även långhållsbana, korthållsbanor, pistolbanor, banor för viltmål, skeet och trapp, jaktstigsbanor och inskjutningsbana. Banorna sköts av en samarbetsförening som består av flera olika pistol- och skytteklubbar."

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Nästa

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer