Brainstorming request!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 15 feb 2020, 19:34

gubbe skrev:Hur som helst, börja med att göra så att inlägg här på krutforumet syns bland övriga inlägg.
Det är nog dags att inte se så styvmoderligt på krut. :)

:thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 16 feb 2020, 07:45

Håller inte med, .22lr räcker här pga gemensamma delar.

Större kalibrar bör bara snackas om i förbigående, om äldre vapen, en snygg modell eller liknande, de har robsoft det räcker för själva det tekniska som inte berör oss.

Det finns en krutavdelning vill man säg i underkategori lägga till skytteformer ned .22lr vaoen så gör det sen röcker det hag tror noll och inget på att de lockas av luftvapen indoktrunerade av propagandamässiga tidningar och vad de äldre säger.

Men vissa luftskyttar skjuter målskytte med .22lr och det käns dumt att sära på då det ju är samma folk här.

De sim vill ha mer och mer effekt hör spår jag är borta från luftvapnen rätt snart, Sverige är inte ett bra land för det men krutvapen får man lätt licens på och kan sen hålla på med längre håll än osv.

Det fina i luftskyttet kort avstånd lika hög grad av svårighet lockar inte bortsett barn som börjar med 10m skytte och sen fortsätter och de har lika lite gemensant med oss de.

Så JA men NEJ från min sida 22lr kan utöka om det behövs.

Kontentan är att flödet går åt andra hållet än gubbe tänker sig pga lagarna i Sverige, lätt att glömma när man fått sitt så att säga och bor på "rätt" ställe.

Jag kan lätt gå och ta den löjliga jägarexamen och om jag har råd panga på med vad jag vill och kan ha råd med noll problem ännu, men ett licenslyftvapen det får jag inte ha.

Men gissar att hårdare tider med krav på jaktmark eller aktiv medlem i jaktlag kommer dyka upp.

Målskytte har nästan alltid behandlats styvmoderligt.

Om jag lever så länge och landet öht är civilucerat längre kanske luftvapen licensfritt blir enda vägen för vanligt folk på fullt allvar med skytteintresse.
För nog säljs det fjäderbössor ännu men inte pga intresse för det mer än skoj grej strunt i allt-hamnar i garderoben style.:-)
De som sen känner intresse skaffar krutvapen, gissar att vi kan säga 100% här då promillen inte käns viktigt.

Vissa kommer hit med intresse men kroknar helt när de hör vad lagen säger, händer om och om igen, fullt begripligt man måste vara lite tokig för att gå vidare med luftvapen alternativt hamnat i ett sånt umgänge otroligt nog och därför håller på.
Senast redigerad av Silwer 16 feb 2020, 07:55, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Desaleux 16 feb 2020, 08:27

Till och med vi mark ägare får ställa upp så poliser får sin licens.jag hade en ung jägare som jög
om släktskap för att få vapen licens jag har talat om vad jag tyckte om det sedan det var innan
stalla upp för poliser orientering i skog.
Senast redigerad av Desaleux 23 feb 2020, 07:31, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Brainstorming request!

Inläggav gubbe 16 feb 2020, 08:55

Silwer skrev:Kontentan är att flödet går åt andra hållet än gubbe tänker sig pga lagarna i Sverige, lätt att glömma när man fått sitt så att säga och bor på "rätt" ställe.


Sant förvisso. Men för att fler ska bo på "rätt" ställe krävs att "någon" tar tag i saker och ting och startar en klubb. Kanske denna "någon" är en krutskytt som är etablerad i en klubb redan där man drar igång en luftvapensektion.
Önsketänkande kanske, men att bara konstatera att man bor fel hjälper inte heller.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 16 feb 2020, 10:09

Jag kan nog tycka det blir för mycket om det ska tillåtas att prata jakt & pangande med grovkalibriga prylar, men det var kanske inte tanken.

Har upptäckt nu då man hunnit panga lite 22lr under höst/vinter när LV skyttet ute legat nere hos oss hur pass likt det är luftskyttet på det viset att man på samma sätt får ha koll på ammo & vinden som ställer till det mycket mer än jag trodde redan på 50 meter, det går inte bara att peka som med en laser. Man behöver såklart inte kompensera alls lika mycket som med mina LV mellan 10 - 18J med en diabol som väger 1/5 av mina 22lr kulor. Inte testat på 100m ännu men kan tänka mig det blir mer likt i fråga om vindkompensation då.

Av dom anledningarna så är 22lr målskytte rätt likt målskyttet med luftskyttet, speciellt då på längre avstånd.

Det jag framförallt gillade med gubbes idé var att det lilla som som syns i krutdelen syns i senaste inlägg osv.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 16 feb 2020, 10:16

Desaleux skrev:Till och med vi mark ägare får ställa upp så poliser får sin licens.jag hade en ung jägare som jög
om släktskap för att få vapen licens jag har talat om vad jag tyckte om det sedan sedan da var inan
stalla upp för poliser för licens.

Jo jag känner iofs till att markägare blivit tvingade att arendera för jakt fast de inte vekat det.

Antar att viss polus måste ha mer än tjänstepistol, men jakt hjälper ingenting, målskytte är bättre föör dem iaf.
Men nu vill jag inte ha krig mot jägare eller krutskyttar jag skiter i dem, men de har som sagt en eget forum med likar.

Inget gemensamt finns egentlugen med dem, få av dem är ens målskyttar utan skjuter in sin bössa bara, det är att få skjuta djur medans man knallar runt som är deras grej inget annat.

Krutvapen i sig har heller just inget gemensamt för oss ändå.

Visst svartkrut är licensfritt men tror inappast många av dem intresseras av luftskytte mer än i förbigående.
Tror de överlever sp att säga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 16 feb 2020, 10:50

gubbe skrev:
Silwer skrev:Kontentan är att flödet går åt andra hållet än gubbe tänker sig pga lagarna i Sverige, lätt att glömma när man fått sitt så att säga och bor på "rätt" ställe.


Sant förvisso. Men för att fler ska bo på "rätt" ställe krävs att "någon" tar tag i saker och ting och startar en klubb. Kanske denna "någon" är en krutskytt som är etablerad i en klubb redan där man drar igång en luftvapensektion.
Önsketänkande kanske, men att bara konstatera att man bor fel hjälper inte heller.


Sant med det sista, jag har tidigare försökt, saken är att det är för jobbigt tycker de flesta att bilda nånting lokalt, dessa då luftskyttar inom området jag bor i.

Jägare är ofta nedlåtande och bortkastad tid att säga nåt åt om detta då intresset är vida olika egentlugen.

Närmaste skytteklubb har jag pratat med lite, men bara om ev användande av deras 50m bana då utom klubben, vilket de tyckte var ok så länge inget störde dem, i övrigt helt ointressant.

10m skyttarna liksom en annan skytteklubb i krut sa omedelbart stort NEJ! Inga stödmedlemmar enbart samma inriktnng som de hade.

Sen dess har reglerna ytterlugare sabboteras med 6mån aktivt medlemskap tex, hur fan ska nån lyckas med det öht i regioner utan klubb.

Det innebär att ingen med licens ens kan vara i gruppen som startar för de kan aldrig få den från början.

Inte för det spelar nån roll, svaren från luftskyttar har varit att de skjuter på krutklubben med vapen utan licens, mer än så bryr sig ingen, detta är vanligt.

Eller för jobbigt de har nånstans de själva kan vara och skjuta licenslöst eller vad de vill.

Vissa av era klubbar kommer ur glada 90talet och var många rätt länge väl spridda medlemmar, många la av tom, när reglerna ändrades, vissa klubbar dog ut iaf officiellt de hade fått ut sina lucenser intresset för det nya med ett förbund mm fanns inte.

De i Skåne har jag inte en aning hur det kom sig att det väl finns flera klubbar, nån som flyttat dit kanske och säg kommit n i en krutklubb och lyckats.?

Förr var det västsverige, Värmland och Falun ett stråk låg med skyttar, många ggr fler än idag men iofs kanske mer komma och gå stil också, inte så väldigt tighta grupper som idag utan folk kunde dyka upp ibland mer ingen stor personlig vänskapskrets mao.

Detta gjorde ju att forumej blev en mötespunkt, det behövs inte längre idag kretsarna träffas ju personlugen känner varandra mer personligt.
Se själva vissa klubbar har inte ens en aktiv medlem här, de behöver inte ett forum längre.

I varje fall de har ju de klubbarna rester idag kvar och Norrbotten den enda norrut öht utanför målskytteföreningen otroligt nog, dvs slipper mycket jönserier.

Idag kräver en klubb väldigt tävlingsinriktat folk, dvs du vill vinna på höga nivåer är viktigt som fasen, annars funkar det inte, vi vet detta genom det tjas om korvgrillare som kom iom föeningsregler osv, dvs de som inte ansågs seriösa stod mot de som lägger stor tid på detta.

Ingen hade fel imo, bara det att korvgrillarna såklart förlorade då att nya av deras sort skulle tillkomma, de hade licens på det vapnet de hade iaf, så de orkade inte dra det längre och försvann.

Vissa sadlade om som gubbe tex och fortsatte i det moderna, och andra hade altud velat ha det, de skriver inte här sen många år de är inte intreserade av luftvapen på det sättet och kan få mer hjälp av en polare i klubben.

Så ja tills krutskyttet decimeras kan vi inte växa tror jag, får de problem och luftvapen är det enda för dem så kan det bli så.

Nu skriver jag tex "vi" och "oss" här det ör ett misstag såklart jag tillhör inte det vi pratar om och gar tapoat intresset ich öht tron på myndigheter och liknande, ser inte alks varför inte de som önskade kunde få ha en luftvapenlucebs, som att sportskytte var nåt alla brydde sig i.

Men men 10J är ju ok ännu iaf, i övrigt skiter jag i hur folk gör numera, så trött är jag på alltihop, det är inte mn huvudvärk, att det ljugs enormt är redan klart för mig iaf, smörja bakom en fasad.

Som börne säger jag skjuter inget så jag ska inget skriva, man kan säga min ev. åsikt är värdelös, så lugn gubbe vill ni få in krut så blir det så, etablerat folk är de enda som har en röst.

Och en sak till jag är INTE arg, jag skriver råttfram som jag tycker är inte mycket för att ställa mig in, det ger ändå inget mer än ön mer huvudvärk. :-)

Så forumet beror stort på hur luftskyttet ser ut, och givet på FB och sånt tillkommit, nytt folk som orkar mer ön ett par inlägg är hejdlöst ovanligt här.

Ja ni har själva hört vad som sägs om forumet utifrån.
Senast redigerad av Silwer 16 feb 2020, 11:06, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 16 feb 2020, 11:00

Silwer skrev:Som börne säger jag skjuter inget så jag ska inget skriva

Det har jag då fan aldrig sagt :?

Det var i Rimfiretråden du skrev till Nitro att lägg ner 22lr & gud va kul med att testa kass ammo.

Då skrev jag att du själv skrivit att du inte skjuter längre & ifrågasatte då hur kul är det!?

Det är väl roligare att skjuta med både krut & luft än inte skjuta alls... tog du det som att jag menade att du inte ska skriva så missuppfattade du grovt!


tillbakatillamnet
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Brainstorming request!

Inläggav gubbe 16 feb 2020, 11:04

Vad ser ni för risk med att tillåta krut, och då kanske även grövre kaliber än .22?
Jag hävdar inte på något sätt att det skulle vara den slutgiltiga lösningen på lågt flöde på forumet men vad är alternativet.
Tror inte på något vis att vi kan konkurrera med Robosoft och det är inte meningen heller. Men som sagt, vi kanske kan locka över några in i luftvapenträsket. :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Luftpangarn (26 maj 2021, 16:49)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 16 feb 2020, 11:09

Jag har skrivit allt, det här får folk högre upp betänka anser jag.
Senast redigerad av Silwer 16 feb 2020, 11:09, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Pongo 16 feb 2020, 16:26

Pongo skrev:En undran? Vad tycker ni moderatorer sins emellan? Pratar ni med varandra om förändringar/förbättringar? Har ni någon vision om forumet.
Mvh.

?????
Pongo
 

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 16 feb 2020, 17:45

börne skrev:
Silwer skrev:Som börne säger jag skjuter inget så jag ska inget skriva

Det har jag då fan aldrig sagt :?

Det var i Rimfiretråden du skrev till Nitro att lägg ner 22lr & gud va kul med att testa kass ammo.

Då skrev jag att du själv skrivit att du inte skjuter längre & ifrågasatte då hur kul är det!?

Det är väl roligare att skjuta med både krut & luft än inte skjuta alls... tog du det som att jag menade att du inte ska skriva så missuppfattade du grovt!


tillbakatillamnet


Såmöjlugt, det är struntsamma nu jag är less ändå på tysta människor som bara gnäller och själva inte tillför nåt.
Sp det kan kvitta, det är som vanligt efter ett tag folk ledsnar och börjar tjafsa för att de har trpkigt och fnns då nån utanför sp väljer man att ge sig på denne ch trots förklaring fortfarande fortsätter på samma bana, tydlugen har jag inte problem utan vill förstöra forumet så är det minsan.

Och så de löjliga hur man tillför nåt, sen gör man det inte, nån forntidsgubbe md typ noll i lägg dyker upp och gnäller fast han redan ignorerar mig då är man ju för fan sjuk i huvet.

Jag vill att de slutar mobbas i trådar och i stället vänder sg till moderater tex.
Läs inte trådar ni; nte bryr er i, håll er borta och skriv egna får vi se vad ni har ett komma med gällandes luftvapen.

Jag skiter egentlugen i de här kända som bara lugger tysta men när andra vänder kappan så blir man sur, skitstövel till denne.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav stoffe 26 maj 2021, 09:46

Jag tycker att aktivera SSL för forumet samt lyfta phpBB versionen hade varit en bra start för och kanske locka lite fler hit.

Idag skickas alla lösenord i klartext vid inloggning, vilket inte är bra, alla har inte datorvana och vet att man bör använda olika lösenord för varje hemsida.

SSL certifikat kan man få gratis via LetsEncrypt, men beroende på hur man hostar sidan kan eventuella webbhotell sätta käppar i hjulet för detta och göra det krångligare eller bara erbjuda dyra SSL cert som de själva tillhandahåller. Men bör iallafall undersökas om möjlighet finns.

Att lyfta phpBB version kan också vara lättare sagt än gjort beroende på webbhotell och hur mycket anpassningar man gjort i nuvarande installation.

Det är mina två förslag :)
Användarvisningsbild
stoffe
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019, 20:32
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: FX Crown

Re: Brainstorming request!

Inläggav Luftpangarn 26 maj 2021, 15:16

stoffe skrev:Jag tycker att aktivera SSL för forumet samt lyfta phpBB versionen hade varit en bra start för och kanske locka lite fler hit.

Idag skickas alla lösenord i klartext vid inloggning, vilket inte är bra, alla har inte datorvana och vet att man bör använda olika lösenord för varje hemsida.

SSL certifikat kan man få gratis via LetsEncrypt, men beroende på hur man hostar sidan kan eventuella webbhotell sätta käppar i hjulet för detta och göra det krångligare eller bara erbjuda dyra SSL cert som de själva tillhandahåller. Men bör iallafall undersökas om möjlighet finns.

Att lyfta phpBB version kan också vara lättare sagt än gjort beroende på webbhotell och hur mycket anpassningar man gjort i nuvarande installation.

Det är mina två förslag :)


Jag håller med om att det skickar skumma signaler, att webadressen (åtminstone i chrome) inleds med varningstriangel och "Inte säker". (Vad och varför phpBB skulle gynna, vet jag ingeting om.)

Sedan har jag framfört åtminstone två gånger, att det saknas en självklar avdelning "Mål & saker vi skjuter på". Det är dessutom ett skäl för folk att söka sig till detta forum.

Målskytte med krutvapen tycker jag inte är något problem. Frågan är väl om det inte trots allt är vettigt att det är en egen del av forumet? Men att ha båda, tycker jag kan understryka att man visst kan bedriva lika seriöst skytte med luft, som med krut. Kanske det kan hjälpa till att riva murarna mellan de två? Många klagar ju på att skytteföreningar med banor är så avvisande mot luftskytte.

Däremot jakt med krutvapen tror jag helt lämnar forumets ide. Skyddsjakt med luftvapen, måste få vara med, för det diskuteras knappast någon annan stans på nätet, väl?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Luftpangarn 26 maj 2021, 15:32

Leopold skrev: PS. Man kan börja med att fråga sig vad luftvapenskytte har för plats i 2020-talet.

Några förslag som kan driva attraktionskraften:
- relativt lågt buller
- relativt korta säkerhetsavstånd
- inga större krav på att skjuta på avlysta skjutbanor, något som läggs ner i högre takt än det byggs nya idag
- relativt billigt att utöva
- relativt enkelt att anordna tillfälliga eller privata skjutbanor, tävlingar i terrängen.


Dessa argument kunde gott stå i forumsemblemet. Typ "Billigt & Tyst skytte - även utan skjutbana"
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 26 maj 2021, 16:02

Luftpangarn skrev:Målskytte med krutvapen tycker jag inte är något problem. Frågan är väl om det inte trots allt är vettigt att det är en egen del av forumet?

Det är en egen del i forumet, sen att det smyger in lite i andra trådar får man nog leva med.

viewforum.php?f=128

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Brainstorming request!

Inläggav Luftpangarn 26 maj 2021, 16:31

:smt016
Nitro skrev:Jag tycker att alla ska få skriva och respekteras även sånna där FT skyttar
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Nitro 26 maj 2021, 18:59

Luftpangarn skrev::smt016
Nitro skrev:Jag tycker att alla ska få skriva och respekteras även sånna där FT skyttar

Jo man fick känslan av att det var häxjakt på oss som höll på med och skrev om FT skytte ett tag.
Men nu har det lugnat ner sig med både FT och häxjakt. :?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (26 maj 2021, 19:06), Watchdog (26 maj 2021, 21:01)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Luftpangarn 27 maj 2021, 22:40

Läser forumsansvariga denna tråd?

-Det må vara löjligt, men ett jämngrått tema är faktiskt en aningen magstarkt trist. (Även om man skulle kunna justera personligen.) Antingen kör man kolsvart tema (vilket kanske är cool?), eller något mer rimligt färgschema. Blått är väl hur safe som helst. Rött och rosa klart utmanande. :)

- Och varför inte ha ett måtto i loggan: "Kul och kompetent"? Många kommer hit för att få kompetent rådgivning. Tyvärr vågar få yttra sig, för det verkar som att man måste vara så in i helvete kompetent och erfaren. Skicklig skytt och kunna femtielva vapen. :-(

- Det är litet symptomatiskt att Sako Finnbears tråd "Plinking och annat informellt luftskytte-Nytta med nöje." kanske är forumets mest aktiva tråd. Jag vågar då inte visa tavlor under "Dagens tavla", för jag har inte en djäkla chans att fixa sådana tavlor. (Iofs skulle jag behöva en tråd för öppna riktmedel, eftersom jag ju hatar kikarsikten... :lol: )

Knasigt nog skjuter ju Sako Finnbear jättebra tavlor, men tråden har en avväpnande, prestigelös ton, som är inbjudande. Att han dessutom har ett gäng fina krutbössor, tycker jag är en fin poäng. Sako Finnbear visar att man skjuta luft och krut lika seriöst.

- Vi har tjafsat många gånger om detta, men forumet ger ett väldigt elitistiskt intryck. Mej tystar man inte så lätt, så jag vågar tom berätta att jag köpt en bössa med den hysteriska spridningen på 40mm på 20m, bara för att bössan är kul.

- Jag tror forumet skulle bli mer avväpnande ( :lol: ) om vi även tog med soft airguns, slangbellor, armborst och pilbågar. Det är i alla fall värt ett försök.

Jag älskar forumets seriösa vettiga struktur. Facebook är inte tänkt för seriös diskussion. Facebook är ostrukturerat, och funkar som en odiciplinerad lågstadieklass. Den som skrek sist och högst, typ premieras.

I det politiska parti jag är medlem, slåss jag för att vi skall skaffa något som är så bra strukturerat som "luftvapen.info". Jag har tom angett det som ett föredöme. I brist på att såsiga gamla partistrukturer inte alls fattat vad internet ger för möjligheter, har det uppstått ett antal facebookgrupper. Men facebook är linjärt, och ostrukturerat. Ingen konstruktiv kumulativ insikt och kunskap skapas på det sättet. (Dvs man samlar och bygger kunskap.)

- Eftersom den samlade kunskapen är ett av forumets styrkor, tycker jag sökfunktionen borde ges större utrymme på startsidan. Och jag anser att den "by default" skall servera sökresultat som trådar, inte enskilda inlägg.

Jag råkade ut för ett forum häromdagen, som lät mig skriva ett första inlägg, men som begärde ett bekräftelsemejl av min e-postadress. Waboom! Hade de fått mig som registrerad användare. (Av en händelse råkade Sako Finnbear vara där i jaktforumet också, och argumenterade värdet av luftgevär som träning. :-) Det intressanta var ju att jägarna undrade vilket luftgevär de skulle köpa för skytteträning! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (28 maj 2021, 15:09)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Nitro 28 maj 2021, 14:08

Självklart har vi alla olika kunskapsnivåer och kanske olika åsikter i olika saker, det ser jag som normalt och sunt.
Har man problem med något och frågar om hjälp så får man ofta bra svar. Ofta får man svar som man frågar. Fråga om trimning brukar inte generera i många svar t.ex.

Självklart tycker jag heller inte att någon ska skämmas över låga poäng på sina tavlor. Alla ska kunna lägga upp sina tavlor utan att bli hånad och det i sin tur kan ju göra att det finns fler som också våga visa sina.
Jag har ibland lagt upp BR tavlor som jag själv varit missnöjd med t.ex.
Det viktigaste är inte resultatet utan att man har skoj. Har man sen för avsikt att bli bättre då kanske man tränar för det, eller skjuter man bara för nöjes skull och struntar i resultatet.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (28 maj 2021, 14:10), Watchdog (28 maj 2021, 15:08), Luftpangarn (28 maj 2021, 20:30)

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 28 maj 2021, 14:10

Nitro skrev:
Luftpangarn skrev::smt016
Nitro skrev:Jag tycker att alla ska få skriva och respekteras även sånna där FT skyttar

Jo man fick känslan av att det var häxjakt på oss som höll på med och skrev om FT skytte ett tag.
Men nu har det lugnat ner sig med både FT och häxjakt. :?

Ja det var märkligt det där... FT skyttar säger inget om att nån bara vill plinka, va fan det är ju det man själv gör till 90-95% av allt skytte, sen kommer det lite ordentliga genomkörare inför tävlingar i FT ställningarna. Ser såklart annorlunda ut för olika skyttar, men så är det för egen del i alla fall. Men aldrig hört en FT skytt säga att plinka är töntigt eller ett meningslöst skytte.

Sen det där med att det skulle anordnas andra enklare tävlingar o.s.v. & det verkade som att det var vi som sysslar med FT som skulle anpassa oss... väldigt skumt sätt att se på det i mitt tycke!! Vi håller på med en skyttegren med regler precis som i all annan sport & det är det vi vill hålla på med.

Vill man ha andra typer av tävlingar så får man ju se till att anordna nåt & inte förvänta sig att andra ska fixa detta, speciellt inte dom som är intresserade av nåt helt annat än dom själva.

Sen frågar jag Luftpangarn vad som ger forumet ett så väldigt elitistiskt intryck... Är det när man rekommenderar en billig HW30S istället för en plastbössa med kasst avtryck för samma pris?

Eller att det diskuteras dyra bössor?

Men det är ju inget konstigt, dom flesta som sysslar med en hobby anser att det får kosta en slant & då köps det lätt 10000-20000kr bössor hit & dit med lika dyra kikarsikte, det är en relativt hög medelålder här & dom flesta har väl antagligen jobbat en längre tid & dom flesta har skaffat sig en hyfsat stabil ekonomi & råd att unna sig.

Vad kostar en sån där tågbana du sysslar med, antar att det inte är gratis det heller?
Senast redigerad av börne 28 maj 2021, 19:12, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (28 maj 2021, 15:10), Nitro (28 maj 2021, 18:52)

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 28 maj 2021, 14:17

Ang. det dåliga antalet inlägg så tror jag helt enkelt att forum anses vara förlegat, även om jag själv föredrar det.

Lägger ju alltid ut en bunke bilder från det skytte jag bedriver & från klubbens verksamhet.

Har sedan en tid tillbaka ett Instagram konto där dom bilderna som kommer upp här hamnar, inte alltid exakt samma men på ett ungefär, där har jag följare från hela världen & får betydligt mer respons än i MSG tråden, det är nog helt enkelt så det är idag att forumen dör ut... Tyvärr :-(
Senast redigerad av börne 28 maj 2021, 19:15, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (28 maj 2021, 15:11), Nitro (28 maj 2021, 18:52), Luftpangarn (28 maj 2021, 20:32)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Watchdog 28 maj 2021, 15:16

Jag tycker forumet är i stort trevligt och informativt,när jag ställt frågor har jag alltid blivit väl bemött och nån elitisk attityd vet jag inte om jag kan säga för ställer man frågor så måste man ju vara beredd på diverse former av svar beroende på åsikt och tycke.
Trimfrågot blir ju med besvarade tycker jag om de ställs av personer som vet och har behörighet för det så även det tycker jag inte är något att orda om.
Hoppas alla får en härlig helg för själv ska jag till forshaga och prova ft skytte i helgen.
Fwb 300s Hawke sidewinder 6-24x56
Tikka T1x Delta titanium 4-24×50
Diana 25d
Falke 50
Användarvisningsbild
Watchdog
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 21 jul 2020, 22:12
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 689 gång
Tackad: 110 gånger i 76 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Följande användare vill tacka Watchdog för detta inlägg
börne (28 maj 2021, 15:21), Luftpangarn (28 maj 2021, 20:33)

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 28 maj 2021, 15:21

Watchdog skrev:för själv ska jag till forshaga och prova ft skytte i helgen.

:smt035

Hälsa Fredrik från börne :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (28 maj 2021, 17:44)

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 28 maj 2021, 15:29

Luftpangarn skrev:Läser forumsansvariga denna tråd?

Ett svar i annan tråd från 15:e maj som kanske ger dig svar på varför det inte hänt så mycket med forumet senaste tiden från Leopold.

Leopold skrev:Hej, hela förra året plus denna vår har varit helt hysteriskt på jobbet och jag har inte haft några möjligheter att uppdatera en del forumfunktioner.

Jag kommer att ta tag i detta snarast möjlligt, det jag fick inrikta mig på var att få den tekniska driften stabil eftersom det svajade ordentligt en period.

Det är en lista på saker som måste fixas med forumet, fullt medveten om det.
___
Första grejen på min lista är att fixa en egen testserver så jag kan prova ut nya versioner av phpBB och php i en ”sandlåda”. Blir nog litet tid att grotta ner sig i detta framåt semestern, ni får ha fortsatt tålamod med mig eftersom jag har en del att lära om dessa prylar. Hittade ett uppgraderingspaket på Komplett.se baserat på AMD Ryzen 7 5800X som verkar trevligt med en lämplig M.2 SSD. Nu behövs kanske inte alls så starka grejer för just detta ändamål men har ingen vettig gamingmaskin sedan många år så varför inte slå två flugor in en smäll :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (28 maj 2021, 20:34)

FöregåendeNästa

Återgå till Nyheter och Information om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer