Luftgevär med bolt action.

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Luftgevär med bolt action.

Inläggav Luftpangarn 20 dec 2020, 02:43

Det här är fjomseridiskussioner. Kolla filmen. Om man skjuter 4 skott i rad, där man knappt kan se att skotthålets kanter förändras (i ett av fallen faktiskt ytterst svårt att se alls), så ser man något som orimligen kan vara en statistisk slump. (Omöjligt är det inte, men extremt osannolikt.)

Sedan är alla provskjutningar - om man inte typ spänner upp bössan i ett skruvstycke (vilket inte ens bör göras med fjädervapen) - beroende av en massa andra faktorer än själva bössan. Tex om skyttebordet är ett rappligt campingbord, så är skjutsäckar så där lagom relevanta.

Den här killen hade med stor/största sannolikhet inte fått bättre träffbild med ett HW30S. Kolla provskjutning 2, och gör en förnuftig bedömning av vad du ser.

De flesta skyttar kan förmodligen inte bedöma någon skillnad mellan gevären. Eller som killen i filmen säger, geväret är betydligt mer precist än de allra flesta klarar av att skjuta.

Lägg in att det ena är rekylfritt, det andra inte, så blir det ännu svårare att uttala sig om vilken precision en viss skytt kan få ur respektive bössa.

Men som sagt, detta är bara rätt fjompiga detaljer. Särskilt som ena bössan kostar typ 1'500, den andra typ 2'500.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftgevär med bolt action.

Inläggav börne 20 dec 2020, 08:05

Jag kritiserar ingen bössa, jämför inte heller bössan med någon annan, jag diskuterar bara vad hål i hål innebär!

Den första tar där den tar, den andra lite till höger & lite ovanför, den tredje tar lite till vänster. Dessa tre sitter tight, men inte ens dom i samma hål.

Nu kommer fjärde skottet som tar lågt, han sa han ryckte av det, vi räknar bort det skottet.

Femte skottet tar lite lägre än resten i gruppen, sjätte tar lite till höger & sliter bort en reva.

Sjunde tar ytterligare till höger.

Gruppen ryms inom a dime & då räknar han bort skottet han drog iväg = 0.705 inches = 17,9mm.

Hål i hål har jag skjutit jävligt många om detta ska räknas som hål i hål.

Sen är det värdelöst att skjuta träffbilder på dom tavlorna han skjuter på, dom förskönar träffbilden tycker jag, den gula ringen runt hålet flyter samman, betydligt tydligare på en vanlig tavla.

Men vi kommer antagligen inte överens här heller, det är som ditt sätt att beskriva trycket på den där 850 nånting som ju hade det bästa avtrycket, sen efter lite kritik, även då från mig, jo jag är en jobbig jävel :lol: blev det till slut ett ok avtryck för att vara en sån billig bössa, man skulle inte jämföra den med dyrare vapen, det håller jag med om. Men man skriver inte att den har det bästa trycket som då någon ny kan läsa & tro på, var ärlig i beskrivningen istället, då är det bättre att flika in att den har ett helt ok trycke om man jämför med andra liknande vapen i den prisklassen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftgevär med bolt action.

Inläggav Nitro 20 dec 2020, 09:17

Klargörande
Vad är "hål i hål"
Finns väl inget rätt eller fel utan det finns nog lika många sätt att anse vad som är hål i hål som det finns skyttar.

1. När det bara ser ut som ett skott fast att det kanske gått 10 skott genom samma hål.

2. Samma som förra fast det syns att det är naggat i kanterna på det första hålet.

3. De tio skotten gör synbart ett betydligt större hål, men hänger ändå ihop.

4. Skotten touchar kanten på de andra hålen och det är väl detta man brukar kalla för treklöver.

5. Några skott har tagit i varandra och några rör inte ens kanten på de andra skotten, men det är ändå bra samlat.

Ja som sagt vad man anser vara hål i hål finns det många variationer på beroende på vem man frågar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Luftgevär med bolt action.

Inläggav börne 20 dec 2020, 09:34

Minst 5 skotts grupper & helst 10.

1. Hål i hål.

2. Naggat hål.

3. En riktigt fint samlad grupp. Skulle vilja säga max ett 10mm hål.

4. En samlad grupp, Treklöver fungerar, inget jag säger.

5. Beroende på avstånd kan det vara en bra grupp. Men kan aldrig kallas hål i hål, speciellt inte om man precis kan dölja den med ett 17,9mm stort mynt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftgevär med bolt action.

Inläggav Silwer 20 dec 2020, 20:48

Inte är fjomsdiskussioner så länge det är sanning.

Däremot finns det grader i allt, mna är inte misslyckad för att man inte lyckats skjutit 5 skott i ett hål och kan hänga en diabol i hålet.

De flesta skyttar kan inte bedömma skillnad osv, hur fan vet du det?
Att dumförklarar alla hjälper knappast, tror mig ofta kan man tycka olika men det beror ju på vad man föredrar själv.

DEt finns inga andra hål i hål n den beskrivna imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer