Skjuta nära ca 4m Fjäder gevär

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skjuta nära ca 4m Fjäder gevär

Inläggav Tempest 26 jun 2019, 16:30

Ett rödpunktsikte har en diod som pga astigmatism kan se ut som flera, jag har själv astigmatism och för mig blir rödpunkten oval till formen. Skruvar jag ner ljusstyrkan till lägsta möjliga går det bäst.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Skjuta nära ca 4m Fjäder gevär

Inläggav Archon 27 jun 2019, 23:28

Jag klarar att skjuta hyfsat fina serier på cirka 10 meter med öppna riktmedel. Samlar i regel skotten i ett enda stort hål. Skjuter ofta och övning ger som bekant färdighet. Men hål-i-hål kan man väl inte kalla det. I så fall skulle det ju bara finnas ett enda pyttelitet hål efter den allra första diabolen i tavlan, och så bra är jag inte. Skulle jag halvera detta avstånd kommer bössan givetvis inte att helt plötsligt börja sprida hejvilt, möjligen måste jag justera mitt sikte lite. Jag har lite problem med min Diana 35:a på nära håll, eftersom den hela tiden vill skjuta för lågt och jag kan inte justera siktet mer. Dock samlar den skotten lika bra som mina övriga gevär, bara det att träffpunkten är lägre. Jag kan givetvis kompensera för detta genom att sikta högre, men personligen vill jag gärna skjuta mer 'rakt på'. Min slutsats är att det inte är vapnet det är fel på, utan dig som skytt. Månne har du för höga krav? Det är väldigt svårt att skjuta 'hål-i-hål' även på riktigt små avstånd (om man inte spänner fast bössan, förstås).
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer