Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav börne 29 dec 2021, 18:46

chaosborn skrev:Tycker många Bullpup är fina.
Men finns det så många som fjäderbössa?

Jag har för dålig koll men AA pro sport och TX 200 ligger ju klart med på topp som vackrast.

Tror inte det finns många fjäderbullpups men sett nån i alla fall, minns inte vad det var nu. Ful jävel så den platsar inte här ändå.

chaosborn skrev:Jag har för dålig koll men AA pro sport och TX 200 ligger ju klart med på topp som vackrast.

Jag är väl nästan partisk om man pratar AA :oops: Men håller med om att dessa två ligger högt upp även på min lista. Tror jag redan skrivit just dessa två i tråden också.

PS för den dolda laddarmen som dock är sämre att ladda än en TX & jag valde till slut TX i HC varianten då den bössan tilltalar mig mer. Jag kommer ihåg jag kunde köpa dessa två för samma pris då jag köpte min, utan att knussla gav Tobbe mig lite rabatt på en PS om jag valde den, minns faktiskt inte varför & då var det mitt första köp där, kan ju ha varit just det, varit trogen kund sedan dess. Men dom var ju asbilliga då i jämförelse med nu. Gav endast 5700kr för min TX200HC 2012.

Då kontrar jag med ett par fula jäklar chaosborn, lite PCP OT skadar väl inte :-)

Hatsan Bullmaster.
För att följa länken så måste du registera dig.



Hatsan Gladius. Båda ger en viss kräksmak i munnen, men Gladius är skitvacker i jämförelse med Bullmastern, det säger en del om vad jag anser om den :o
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav vettedax 29 dec 2021, 19:10

Nu kommer jag med en dum fråga lite OT igen...angående bullpup....vad använder man dom till...finns det nån skyttegren för sådana bössor..eller är det en utseendesak eller mode bara...ser ju lite ihoptrykckta ut..skjuter man lika bra på 30m med en sån ?? helt enkelt varför ser dom ut som dom gör ?? Diana har sådana med har jag sett.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav vettedax 29 dec 2021, 19:13

Nu kommer jag med en dum fråga lite OT igen...angående bullpup....vad använder man dom till...finns det nån skyttegren för sådana bössor..eller är det en utseendesak eller mode bara...ser ju lite ihoptrykckta ut..skjuter man lika bra på 30m med en sån ?? helt enkelt varför ser dom ut som dom gör ?? Diana har sådana med har jag sett. en skyhawk
För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav börne 29 dec 2021, 19:25

vettedax skrev:Nu kommer jag med en dum fråga lite OT igen...angående bullpup....vad använder man dom till...finns det nån skyttegren för sådana bössor..eller är det en utseendesak eller mode bara...ser ju lite ihoptrykckta ut..skjuter man lika bra på 30m med en sån ?? helt enkelt varför ser dom ut som dom gör ?? Diana har sådana med har jag sett. en skyhawk
För att följa länken så måste du registera dig.


Köpte ju en FX Dreamline Bullpup förra vintern mest bara för att jag helt enkelt ville köpa nåt, kul & spendera ju :lol: Tänkte jag köper nåt helt annat än det jag har.

Visat sig vara en perfekt liten bössa för att skjuta från bänk med benstöd, grymt trevlig i stående ställning då den är så kompakt & man får tyngden närmre sig. Systemet är ju lika långt som på en vanlig så du har ju hela vikten från systemet fördelat ända från bakkappan & fram.

Nån speciell skyttegren tror jag inte, det är väl snarare ett kompakt jaktvapen som är tanken.

Vad gäller precisionen är det noll & ingen skillnad på en FX Dreamline Classic & en Bullpup som exempel, är precis samma system i olika stockar, skiljer lite mer men oväsentligt för precisionen. Det handlar om att man kan justera hammarfjädern utifrån på Bullpupen vilket man inte kan på en Classic.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav börne 29 dec 2021, 19:30

Ang. Diana Skyhawke så är det egentligen en Kinesisk Artemis P15 med lite annan stock. Inte mycket Diana med den.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav chaosborn 29 dec 2021, 20:12

börne skrev:
vettedax skrev:Nu kommer jag med en dum fråga lite OT igen...angående bullpup....vad använder man dom till...finns det nån skyttegren för sådana bössor..eller är det en utseendesak eller mode bara...ser ju lite ihoptrykckta ut..skjuter man lika bra på 30m med en sån ?? helt enkelt varför ser dom ut som dom gör ?? Diana har sådana med har jag sett. en skyhawk
För att följa länken så måste du registera dig.


Köpte ju en FX Dreamline Bullpup förra vintern mest bara för att jag helt enkelt ville köpa nåt, kul & spendera ju :lol: Tänkte jag köper nåt helt annat än det jag har.

Visat sig vara en perfekt liten bössa för att skjuta från bänk med benstöd, grymt trevlig i stående ställning då den är så kompakt & man får tyngden närmre sig. Systemet är ju lika långt som på en vanlig så du har ju hela vikten från systemet fördelat ända från bakkappan & fram.

Nån speciell skyttegren tror jag inte, det är väl snarare ett kompakt jaktvapen som är tanken.

Vad gäller precisionen är det noll & ingen skillnad på en FX Dreamline Classic & en Bullpup som exempel, är precis samma system i olika stockar, skiljer lite mer men oväsentligt för precisionen. Det handlar om att man kan justera hammarfjädern utifrån på Bullpupen vilket man inte kan på en Classic.


Det är ju just att den är smidigare att gå runt med, pipan går ju långt bak i kolven, dessutom blir ju ofta pipan mer skyddad då den inte sticker ut så långt, även lättare att packa.

Egentligen tycker jag inte precisionen som sådan skulle bli lidande med mer än att du håller en vanlig bössa bättre och därmed får bättre stöd för att hålla vapnet still.

Länkar en video i ämnet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav chaosborn 29 dec 2021, 20:14

Håller är kanske fel att säga, men i bänkskytte borde väl en standard bössa vara lättare att hålla bra.

Men jag är ingen expert.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav chaosborn 29 dec 2021, 20:26

börne skrev:
chaosborn skrev:Tycker många Bullpup är fina.
Men finns det så många som fjäderbössa?

Jag har för dålig koll men AA pro sport och TX 200 ligger ju klart med på topp som vackrast.

Tror inte det finns många fjäderbullpups men sett nån i alla fall, minns inte vad det var nu. Ful jävel så den platsar inte här ändå.

chaosborn skrev:Jag har för dålig koll men AA pro sport och TX 200 ligger ju klart med på topp som vackrast.

Jag är väl nästan partisk om man pratar AA :oops: Men håller med om att dessa två ligger högt upp även på min lista. Tror jag redan skrivit just dessa två i tråden också.

PS för den dolda laddarmen som dock är sämre att ladda än en TX & jag valde till slut TX i HC varianten då den bössan tilltalar mig mer. Jag kommer ihåg jag kunde köpa dessa två för samma pris då jag köpte min, utan att knussla gav Tobbe mig lite rabatt på en PS om jag valde den, minns faktiskt inte varför & då var det mitt första köp där, kan ju ha varit just det, varit trogen kund sedan dess. Men dom var ju asbilliga då i jämförelse med nu. Gav endast 5700kr för min TX200HC 2012.

Då kontrar jag med ett par fula jäklar chaosborn, lite PCP OT skadar väl inte :-)

Hatsan Bullmaster.
För att följa länken så måste du registera dig.



Hatsan Gladius. Båda ger en viss kräksmak i munnen, men Gladius är skitvacker i jämförelse med Bullmastern, det säger en del om vad jag anser om den :o
För att följa länken så måste du registera dig.




Jo men AA har många fina, synd de inte gör nån snygg pistol med eller Daystate, Daystate är ju jädrigt fina med men de gör ju varken fjäder eller pistol, synd.


Tänkte också att laddarmen på pro sport torde vara lite jobbigare, men har aldrig provat själv.
Ja idag är de ju inga billiga bössor.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav börne 29 dec 2021, 20:49

Sorry för ännu mer Off Topic.

chaosborn skrev:Håller är kanske fel att säga, men i bänkskytte borde väl en standard bössa vara lättare att hålla bra.

Men jag är ingen expert.

Tävla i BR är ju en grej där dom har speciella stöd bössan ligger på o.s.v. Men när man sitter & plinkar lite spinners från bänk med benstöd ser jag inget problem med en bullpup, fungerar kanon. Har inte benstöd på mina andra luftvapen där använder jag sandsäck men jag håller likadant i bössorna, använder vänster hand för att justera den bakre säcken genom att klämma ihop för att sänka träffläget & vice versa. På min krutbössa kör jag en likadan bipod & den har ju en traditionell stock & ingen skillnad, benstödet sitter längre ifrån dig bara.

För att följa länken så måste du registera dig.



Ang. hur jag håller bössan i stående så håller jag den inte annorlunda mot mina mer traditionella bössor.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Men nu får det kanske va nog med OT innan dom som inte uppskattar det ser rött :oops:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Silwer 30 dec 2021, 02:26

De snyggaste fjäderlufgevären genom tiderna är i all ånger brittiska, mycket mer finns inte att säga.

Bullpups må vara ändamålsegna, men i kvar man en skruv lös om man anser dem som vackrast.

Sterling bössan har jag aldrig sett på riktigt utan bara på bild, fanns i två olika tillverkningar 81 och 83.

De var nog dels ovanliga och dyra, men visst de ser väl inte helt fel ut, men ev värde har inte med utseendet att göra.

Diana som sagt har bytt en del snygga vapen när de ännu var Diana.

Visst det går inte att avgöra detta, men bullpups, kom igen, dels i te fjädervapen och alla är fula.

Många AA är snygga tidigt tom, sidospännare, trots allt la väl inte tillverkaren till nåt extra förr, idag kan de ju med modern utrustning ofta via Minelli skära ut en stock hur de vill, och ev dekor kan laserskäras.
Senast redigerad av Silwer 30 dec 2021, 02:40, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Desaleux 30 dec 2021, 08:17

Fjäder och bullpup SAG QB57 de vackraste tycker jag är de brittiska stil montekarlo och rak USA stil klassiska vist byggs den stilen om man bortser mekaniska vilket färjar in trycket lite som crosman och Swiss Arms den absolut fulaste i fjäder är nog Black Ops quantino plast krycka Taiwan tillverkade luft bössa.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Desaleux 31 dec 2021, 12:39

Jag såg någon Swiss arms på Blocket tidigare med Montecarlo och snabeln avslut under brytblock i en brytblock bössa de tidiga luftvapen 40-80 tal var på brytblock synliga nu är de ju så att man för utom balanspunkten även hålla där.
Då vill hålla i trä i förstocken.
En bössa i många upplagor som i sin enkelhet har klassiskt snygg form crosman vintage Np

Tittade lite på Aselkon MX 9 och MX 10 PcP ser inte fula ut mot de andra modellerna men mekaniskt ingen aning men finns bara här i kaliber 22. Lite OT i en fjäder tråden men diskutera mesigt vidare.
Senast redigerad av Desaleux 01 jan 2022, 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Silwer 31 dec 2021, 22:03

Brytblocker är snyggast om det döljs är min uppfattning rent estetiskt.

Det gör ju inte vapnet bättre eller nåt, men nu var det vackrast fjädervapen.

Vi kan givetvis i te få ett svar, då man kan tycka så olika och det har betydelse hur man är, jag gillar främst klassiskt vackra trästocksgevär.

Men vissa gillar sög tactical look eller nåt annat.

Bullpups är dock inget för fjädervapen då det blir problem med att öht spänna upp det, sidospännare är enda möjligheten jag kan komma på isf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Desaleux 09 jan 2022, 09:23

BSF/Bavaria S54 ett snyggt tyskt bygge.

Jag tittade på Airpangens sida var intressant se AirArms modell med Tyrolen kindstödet vistelse inte de haft sådan i sortimentet.
Senast redigerad av Desaleux 09 jan 2022, 10:05, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Chris (09 jan 2022, 09:49)

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Chris 09 jan 2022, 09:55

Desaleux skrev:Jag tittade på Airpangens sida var intressant se AirArms modell med Tyrolen kindstödet vistelse inte de haft sådan i sortimentet.

jo det var en side-lever från 1985 som heter För att följa länken så måste du registera dig.


jag tror namnet kommer från det franska landskapet söder om Arles där floden Rhone rinner ut i medelhavet.... ett mygghelvete kan jag berätta :shock:
Senast redigerad av Chris 09 jan 2022, 09:56, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Desaleux 09 jan 2022, 10:09

Jaha som hämma i stenbrottet berevi träsket när de attackera svärmar mygg och knott på sommaren ändå van men de blir för mycket går genom myggnä knotten blir svida i ansiktet där de kommer åt.
Men i går var det myggfrit minus 30 grader idag är det 27 minus grader
Senast redigerad av Desaleux 09 jan 2022, 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav vettedax 09 jan 2022, 11:33

Nu sticker jag ut lite här....kanske man skulle dela upp det i med valnötskolv eller bok..själv tycker jag det finns många snygga i bok med..å det finns många fula valnötsbitar med..ser ju mycket skräckexempel på egun...jag menar 95% är väl bok..
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Chris 09 jan 2022, 11:43

vadå dela upp? det står ju (enligt var och en) i trådtiteln.... så det behöver nu inte delas upp.
däremot hör ju SSP- eller PCP vapen inte hit faktiskt.
så om du tycker så är det ju ditt tycke och det finns inte mycket att diskutera.
själv tycker jag tvärtom och även den fulaste valnötskolv är snyggare än dem flesta bokkolvar... men det är jag.
är ju själv ganska ofta ute på Egun mm. men uppfattar inte att det är 95% bokkolvar där bland träkolvsgevär men vi har kanske olika sökkriterier där.
Senast redigerad av Chris 09 jan 2022, 11:54, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav vettedax 09 jan 2022, 12:01

Ja kanske är det så...olika tycke å smak...tittar väl själv mer på själva bössan än vilket träslag på stocken..men som du sa...vi tycker olika..ta tex BSA Stutzen..äger en själv...de flesta tycker den är vacker ...själv håller jag inte med..
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Chris 09 jan 2022, 12:15

vettedax skrev:Ja kanske är det så...olika tycke å smak...tittar väl själv mer på själva bössan än vilket träslag på stocken..men som du sa...vi tycker olika..ta tex BSA Stutzen..äger en själv...de flesta tycker den är vacker ...själv håller jag inte med..

tillhör nog dem som tycker om BSA Stutsen och även Diana sådana... äger ju själva även en BSA. men den vore ju verkligen snygg om den hade varit i valnöt och inte i långtråkig bok som man försökte betsa valnötsfärgat .... men det är ju mitt personlig tycke ;)
Senast redigerad av Chris 09 jan 2022, 12:16, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Desaleux 09 jan 2022, 13:40

Jo vi har lite olika form språk tycka om blev titta på BSF/Bavaria 45 och 50 se sprängskiss och tog tittade på S54 modell funktinellt rent classic form språk lite lång möskötig intryck men ändå snyggt på en under spännare med laddtapp kunde gjort med kindstödet modell men finns nog inte gjord så.
Jo bok trä utan lyster färg kann se lite rå trä aktigt men de är trä allmänt se ut så även annat träslag.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav vettedax 09 jan 2022, 16:04

Chris skrev:
vettedax skrev:Ja kanske är det så...olika tycke å smak...tittar väl själv mer på själva bössan än vilket träslag på stocken..men som du sa...vi tycker olika..ta tex BSA Stutzen..äger en själv...de flesta tycker den är vacker ...själv håller jag inte med..

tillhör nog dem som tycker om BSA Stutsen och även Diana sådana... äger ju själva även en BSA. men den vore ju verkligen snygg om den hade varit i valnöt och inte i långtråkig bok som man försökte betsa valnötsfärgat .... men det är ju mitt personlig tycke ;)

Fanns den i valnöt tro ??????
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Chris 09 jan 2022, 16:19

Nej... inte BSA Stutsen. den finns bara i betsat bok men Diana 430 Stutsen finns hur snygga som helst i valnöt
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Silwer 09 jan 2022, 16:36

Dianan är finare, dock är det ju Gamo som äger BSA även de hr en med helstock, den tråkigaste av dem fö, bygger påp CF20 tror jag.

Helstocksbössor upplevs framtunga i min mening men visst kan de se trrevlig ut, Diana 46 kom väl i två versioner först med en uppfälbar lucka som på en Webley Eclipse som ju tyvärr gör att man får en lång transferkanal fgenom hela luckn och den får heller inte glappa så det ändrades senare, även nån modern variant har ju if funnits men troligen inte valnöt längre om det nu var grejen.
Edit det var 430 tyydligen den nyare hette, klassikern var 46 och ofta valnöt även om valet fanns med bok.
Inte särskilt vnliga i Sveriuge då de var dyra, men en och en nna har jag sett.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vackraste fjäder bössan (enligt var och en)

Inläggav Stinsen 09 jan 2022, 20:30

Jag tycker bok är bra att hålla i, lagom hårt.

För ett år sedan tyckte jag att bok var rätt tråkigt, men idag gillar jag det faktiskt, efter att ha köpt ett par gevär med bokstock.
Men så tappade jag smaken med covid med ;)
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Sponsorer