Krut, luft, kulor och vind.

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Krut, luft, kulor och vind.

Inläggav Luftpangarn 29 maj 2019, 18:54

Sitter vid stranden. Fint solsken, men idag blåste det rätt djävligt för en timme sedan. Båten stampade i sjön. Nu är det rätt ok - men blåser åt skogen för mycket för luftpistolsskytte.

Och så hör jag hur någon smattrar k-pist på skjutbanan på fastlandet, några kilometer bort. Flerskottssalvor, och enstaka skott. Ringde dem, innan jag köpte ett (värdelöst dåligt) CO2 gevär. Hittade forumet i efterhand, och sedan dog bara mitt intresse för krut. Varför, liksom?! Skitskönt att skjuta på tomten och stranden. Vackert och slipper resa.

Fast just nu är jag avis på k-pistskytten. 9mm krut på 100m kan inte vara särskilt vindkänsligt?!? Just k-pist är jag inte intresserad av, men ett krutgevär verkar just nu mycket lockande... ;-)

(Tog ner värsta lättviktskulan, att provskjuta och visa er. Teoretiskt sett, enligt mig, bör den inte vara mer vindkänslig än en tung kula. Men spelar ingen roll, för med 10J blåser allt åt skogen. ;-D
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Krut, luft, kulor och vind.

Inläggav Bara7 29 maj 2019, 19:56

Det tar en stund innan kulan träffar tavlan på 100m, man får liksom sitta och vänta på hålet i tavlan, ganska påtagligt med luftgevär.
Blåser det 10 m/s, och det tar 0.5s innan kulan når fram så blir sidoförflyttningen påtaglig. Dvs om det är sidvind . Det påverkar även mycket vid andra vindriktningar, men det är det som är kul med skytte, det skall vara svårt annars får man börja med k-pist.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i


Återgå till Gevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer