FWB600 Problem med kolven!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Jo-men-han 24 maj 2020, 15:59

Hej där alla kunniga!
Tack för all kunskap och alla bilder som sprids på detta forum!
Ursäkta om jag inte kan all fack-ord. Jag kommer försöka göra mig förstådd. Men är det något som du inte förstår så fråga gärna! Tack!

Jag är den där lite för köpglada typen som alltid tror han gör bra affärer - tills man kollar på bankkontot...men nog det.

För ett bra tag sen så skadade jag mig fysiskt och det kapade av alla mina fritidsintressen och hela den sociala biten. Inte jättekul att titta på när andra gör saker. Kan nog börjat bli lite bitter med :Sneak:

NU TILL SAKEN:
Jag kom över en fwb600 och trodde att jag gjort värsta fyndet. Jag har läst på väldigt mycket om luftvapen och det mesta därtill det senaste året. Jag trodde att jag läst det jag behövde för att kunna plocka ner den, rengöra, byta packningar/o-ringar. Men icke—sa nicke. Då har FWB ändrat Kolvens utseende något och gjort andra bussningar till den. Det störiga är att dom byter ut en produkt men behåller artikelnumret. Så det är väldigt svårt att veta om man inte vet det. Det var en tysk som berättade det för mig och jag blev ganska besviken över det. Tydligen så har man gjort den nya kolvens bussningsplatser något djupare och därför är bussningarna också djupare(tjockare).

Den enda reella lösningen är: METALLSVARV... Men hur många har tillgång till en sådan?... Inte jag. Det ska ju handla om 1.2mm eller liknande som ska ”fördjupas” till de nya bussningarna.

Finns det något som jag inte tänkt på? Något annat man kan göra? Någon som tillverkat egna bussningar till den gamla kolven? Någon som har en trasig bössa liggandes som kanske vill sälja mig en del eller två?

:cheeRs: If you scratch my back ill scratch yours.... :cheeRs:

Om Ni hjälper mig kommer den Hjälpen att skickas både tillbaka och vidare


Mvh joh
Man kan ju vänta på att FWB öppnar upp fabriken och specialbeställa en ny kolv - men jag är lite emot det med tanke på att bössan då kommer vara riktigt SVINDYR - i stil med en beg 7/800alu.

Jag skulle vilja ha en verkstad med ALLT och lite till. Just nu sänder mitt vardagsrum ut ”svettig loser utan jobb eller tjej”-vibbar. Datorer, verktyg, väskor, böcker, pennor... Men ingen metallsvarv - som jag sååå gärna vill ha.
Jo-men-han
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 okt 2019, 08:27
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Fyra eSSen
Luftvapen favorit: FX / AA

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav börne 24 maj 2020, 16:50

Hör med För att följa länken så måste du registera dig.

om dom kan hjälpa dig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Jo-men-han (25 maj 2020, 00:07)

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Batistuta 24 maj 2020, 17:45

ska ju handla om 1.2mm eller liknande som ska ”fördjupas” till de nya bussningarna.

Kan du inte göra tvärtom och minska djupet på bussningarna? Till det behövs ju bara lite sandpapper och en flat yta. Ungefär som när man planade toppen på moppen :)
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Larzzon 24 maj 2020, 19:38

Jag tror man byter till en 601 kolv som sitter med låsringar istället för 600:an som är nitad.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Larzzon 24 maj 2020, 20:14

Det var visst tidiga 600 som har nitad kolv, senare sitter med spårryttare.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Larzzon 24 maj 2020, 20:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Silwer 25 maj 2020, 07:40

Kolven är olika för alla modeller av 600 tom, föstena sitter olika bla.

Inte mycket att göra år antar jag då det väl kan vara svprt att få dit kolven när inte västen finns i mekaniken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Jo-men-han 25 maj 2020, 07:48

Batistuta skrev:
ska ju handla om 1.2mm eller liknande som ska ”fördjupas” till de nya bussningarna.

Kan du inte göra tvärtom och minska djupet på bussningarna? Till det behövs ju bara lite sandpapper och en flat yta. Ungefär som när man planade toppen på moppen :)


Hej!
Tack för ditt engagerande svar. Problemet är att jag tror det blir mycket svårt att få det tillräckligt jämn. De nya är av någon slags plast/gummi-blandning. Är orolig för att den ska börja dra snett; sen blir det ojämnt - sen har man en reservdelsbössa ;)



Jag var lite för ivrig och okunnig vid köpet. Men efter mycket måååååånga timmars läsande och tittande. Personer i min omgivning vill inte höra något mer om luftvapen. Lite smått besatt :roll: :twisted: :twisted: när jag väl gör något. Ett forskingsprojekt alá mig.


Jag hade inte sett många 600, men jag visste att jag skull får plocka ner Finingen och sen lägga en @tusenlapp på nya packningar, o-ringar, bussringar(=) och lite fett. Trodde inte jag skulle behöva lägga ytterligare pengar. För kostnaderna börja springa iväg när man tittar på ”allt man vill göra”. Hade ju tänkt kapa luckan och sätta optik. Så ett höjningskit och gärna byte av till större främre siktesring (eller vad man nu ska säga).

Mvh
Jo-men-han
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 okt 2019, 08:27
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Fyra eSSen
Luftvapen favorit: FX / AA

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Jo-men-han 25 maj 2020, 07:56

Larzzon skrev:Jag tror man byter till en 601 kolv som sitter med låsringar istället för 600:an som är nitad.

Det var visst tidiga 600 som har nitad kolv, senare sitter med spårryttare.

För att följa länken så måste du registera dig.

... :3324.html

För att följa länken så måste du registera dig.

... mit-Kolben


Hej! Tack så mycket för länkarna. Jag blir bara orolig att jag inte ska kunna ”göra det rätt”. För det ser ju inte likadant ut...äTankarna går ju helt klart till en nyare 60x, Sen får man väl ha den till ”reservdelare” tills man hittar en vänlig själ med kunskapen och verktygen för att modifiera den kolv som redan ”sitter i”. Ush vad besviken jag blir på mig själv. Mina chansningar ger inte speciellt mycket. :x

Har fått hem ett ”viskrör” och bipod till mina Fining...jag vill bara stansa lite med henne, ARGH! Men
Jo-men-han
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 okt 2019, 08:27
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Fyra eSSen
Luftvapen favorit: FX / AA

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Jo-men-han 25 maj 2020, 08:05

Silwer skrev:Kolven är olika för alla modeller av 600 tom, föstena sitter olika bla.

Inte mycket att göra år antar jag då det väl kan vara svprt att få dit kolven när inte västen finns i mekaniken.



Hej!
Nej det verkar ju tyvärr vara mycket svårt.
Men jag har kanske hittat en som har ”orginalgrejer” som skulle försöka få fram original-bussringar, Annars får jag väl köpa en egen svarv ;O)
Sen har jag hittat en mekanisk verkstad som kunde ”kolla på det”. Tror man får lägga några hundringar till deras ölkassa.Old school ;)

Tack för era svar!

Jag skriver / postar i tråden när något händer.
/scsh
Jo-men-han
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 okt 2019, 08:27
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Fyra eSSen
Luftvapen favorit: FX / AA

Re: FWB600 Problem med kolven!

Inläggav Silwer 25 maj 2020, 12:24

Jo, vilken mekank har du då?

FWB 601? Men kolven från 600?

Den går att sälja till npn som vill stopoa i nåt kul i den och sen slipa ber och betsa den skitfula bkeka kolven.

Tror inte stt c60 kolvar passar värst heller.

Men har du en 601 kolv på gång ta den.

Sim sagt pndrade de dem fast man tycker de ser lika dana ut, så de ör olika hur de ör skruvade i mekaniken allihop.

Lite underlugt men den fanns väldigt länge från 1984 till sent 90tal slutade ju som 603 med rekyldämpare tom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer