Diana

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana

Inläggav Micke 11 sep 2011, 17:39

Diana har mig veterligt ingen tillverkning av tävlingsgevär längre, men de gamla bössorna som Diana 60, 65, 66 och 75 var definitivt tävlingsgevär.

Diana 60 när den kom, var dessutom det första helt rekylfria geväret, och andra tillverkare försökte hitta på liknande konstruktioner utan att trampa på Dianas patent. Vidare hade just denna bössa en mantel runt pipan som sträckte pipan, vilket även det var en innovation av Kurt Giss.
Diana 75 är dessutom ett rent tekniskt mästerverk i konstruktion och precision.

Ska det diskuteras gamla tävlingsgevär måste Diana vara med på banan, även om det kanske inte såldes så många i Sverige.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana

Inläggav Daniel 11 sep 2011, 17:41

Micke, vet du på ett ungefär när Diana slutade tillverka renodlade tävlingsgevär ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Diana

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 17:45

Beror på, de användes egentligen inte av eliten åtminstonde på de senare åren.

Varför vet jag inte.

Mantel runt pipan, antar jag du menar då är en shroud som ju alla hade sen, det hade Walther bössor väldigt tidigt med.

Kanske var det inte möjlig att skydda det så att säga utan det fanns redan nånstans hoss nån tillverkare.

Jag skulel säga att Diana har varit second rate som tävlingsvapen men first rate som vanliga bössor för vanligt folk och tidigt även för jakt där deras namn förstås kommer ifrån.

Jag tror Quackenbush var inblandade i Diana med på nåt sätt, när de drog igång tillverkning, kanske det enda direkta påverkan från USA i luftavpenväg.

Ja om man nu inte ska börja om den här Beeman som mest hjälpte sig själv och USA då förstås med produkter från andra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana

Inläggav Micke 11 sep 2011, 18:31

Tja, Diana 100 tillverkades ju 1989-1998 och de lär väl vara den sista matchbössorna Diana tillverkade. De tillverkade ju även en Diana 1000 runt 2000, men det nog dödsryckningar i tävlingssammanhang. Har aldrig sett en sådan till salu dock...
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 18:55

Inte jag heller någonsin, det är lite som de småserier vissa tillverkare som tex AA haft förr.

Men alltså det är bar bössor, det var kanske bara det att de andra hade mer påverkan inom eliten och klubbarna helt enkelt.

Air Arms försökte när PCP kom inom 10m matchskytte de med, men det föll heller inte i god jord mot de tyska tillverkarna.

Modellan kallades RN-10 och blev i stället nåt tat räkna med i FT samnhang i 16J.

Men jag har sett bilder på ett sensk landslag nångång under 90-talets sidta del utrustade med AA bössor, men även o mde ju var helt ok, med trycke lika bar spom nåt du kan hitta än idag så kvittade det helt enkelt i längden och de har idag bara enklare modeller för samma ändamål, kanske för sin hemmamarknad eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer