Umarex 850 M2 4,5mm

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 01 aug 2020, 18:15

Fick hem bössan från Sportwaffen Schneider och det första jag gjorde var att ta av de fasta siktena eftersom jag ska köra med det medföljande kikarsiktet i kitet som förutom geväret har en 2x12g adapter, en "decibelreducerare", några tavlor, en ask diaboler och ett 6x42 Walther kikarsikte. Jag laddade adaptern med 2 st 12g patroner och sköt några magasin genom kronografen och den ligger på 8 Joule i rumstemperatur med Meisterkugeln Pistol 0,45g, de enda kulorna jag hade hemma, jag vägrar att använda den medföljande asken med Mosquitokulor. Idag skulle jag skjuta lite och ställa in siktet men efter 3 magasin fick jag nog, automatsäkringen irriterade mig nåt fruktansvärt, vilket Djävulens påfund! Lyckligtvis är det jättelätt att avaktivera automatfunktionen, bara såga av en klack på säkringsknappen, jag öppnade bössan först efter att jag konstaterade att den fungerar som den ska, nu gäller knappast garantin längre. Avtrycket är lite väl oförutsägbart i originalutförandet men jag har beställt en ny avtryckare från luftgewehr-kaniss.de som ska ge ett till steg och ge en förvarning innan avtrycket släpper. Jag köpte även en fjäder där med tillhörande fjäderstyrning som ska ge lite mer effekt, det återstår att se om den kan ge de ca 2 Joule som fattas innan bössan går som jag vill.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Desaleux 02 aug 2020, 06:37

Säkringen är ju ett USA krav för USA marknaden fast allt som tas in hade ju inte det som lågpris på youtub av det jag har hur nu det passerat in på marknaden där utan säkring där om jag nu inte blandar i hop det med någon annan engels språkig marknad?
Senast redigerad av Desaleux 03 aug 2020, 05:21, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 02 aug 2020, 08:12

850- säkringen har dessutom en säkring inbyggd, en spärr som gör att man måste trycka exakt mitt på och med viss kraft för att avaktivera säkringen, dubbla säkringar med andra ord!
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 02 aug 2020, 15:12

Automatsäkring är störande. Men i övrigt tycker jag säkringen är mycket bra! Den där lilla "dubbelsäkringsknappen" på säkringen, gör säkringen riktigt säker! Mitt Hatsan AT44 har samma typ av "klack" som skjuts fram för att osäkra - men saknar den där extra "säkringen på säkringen".

Problemet är dessutom att säkringen är så skramlig och lös, att med minsta oavsiktliga beröring, skjuts klacken fram / in, och vapnet blir osäkrat. En "säkring" som är osäker, tillför ju ingenting!

På mitt QB78 är det en spak vid varbygeln, som skall fällas frammåt eller bakåt. Det är bara det att den ligger så dikt mot stocken, att den är skitsvår att få fatt i. Dessutom är fjäderbelastningen rejäl! Man är frestad att fundera på att ta fram ett mynt för att manövrera spaken. :-(

Konsekvensen blir att jag undviker att använda säkringen. :o (Jag har funderat på att slå i en liten mässingsspiksskalle som distans mellan spak och stock, så att jag lättare får tag i spaken.) Tur att säkringen är helt manuell! :thumbupp:

(Påminner om en modern Victorinox Schweizisk armekniv jag fick av min mamma, efter att jag tappat min gamla trotjänare. Det är bara det, att nuförtiden skall de tydligen vara så säkra, att det på riktigt just krävs ett mynt för att kunna fälla ut någonting. :-( Nåja, jag har fått så väldigt många andra bra, fina och vackra knivar av min mamma genom åren. Hon uppskattade verkligen knivar!

Min mamma är för övrigt den enda kvinna jag känner till, som ALLTID hade pennkniv med sig. I alla handväskor låg de olika pennknivar! Folk blev litet paffa, när eleganta tanten grävde upp en pennkniv för att lösa något. :-) )

Hursomhelst, den där modifieringen av säkringen låter mycket lockande!

Tempest, jag är mycket nyfiken på att höra fortsättningen!

Undrar om amerikanens tips om skruvbyte för lättare avtryck, går att kombinera med din nya avtryckare?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Silwer 02 aug 2020, 18:05

Ingen mer nåt förstånd förlitar sig på säkringen.

Därför är tex ngen säkring bäst för målskytte, så dumheter inte uppstår där man trodde att säkringen var aktiverad.

Automatsäkring har sagts vara ett amerikanskt krav även om inte alla bössor har detta, det kan säkert stämma, det är oerhört irriterande jag särskilt som många vapen inte lätt visar att säkringen är aktiverad, jag avskyr eländet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 08 aug 2020, 13:59

Nu har jag monterat den nya hammarfjädern och avtryckaren från kaniss.de och fjädern gav precis 1 Joule så bössan ligger på 9 Joule nu men det märks att man får ut färre användbara skott bara med 1 Joules effektökning så jag nöjer mig med 9 Joule så länge innan jag fixat till en slang och anslutningar till Sodastreamtub. Avtryckaren är helt suverän och den rekommenderas till alla som har en 850 eller 1250 Dominator, den ger ett tredje steg precis innan upphaket släpper. Jag fixade även till ett avtryckarstopp som stoppar avtryckaren precis efter att upphaket släppt, enkelt fixat med en M3 skruv på upphaket där fjädern sitter. bara fila bort den lilla fjäderstyrningen och borra och gänga för en M3 skruv, det gör stor skillnad för skjutupplevelsen med en avtryckare av metall istället för plast och med avtryckarstoppet och det tredje steget så blev bössan precis som jag ville ha den.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (08 aug 2020, 14:17)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 08 aug 2020, 14:41

Tempest, tack för rapporten!

Ja plastavtryckaren känns litet sorglig, även om jag snabbt vande mig, och faktiskt kan leva med den. Men en metallavtryckare - som dessutom ger ett tredje steg - låter som en trevlig sak! (Varför i fridens dar är det inte original?!? Kostar det verkligen så många kronor?)

Har du funderat på att tanka 2x12g adaptern från en Sodastreamtub? Det kräver faktiskt bara en svarvad adapter att skruva i 2x12g tuben i, för att tanka tuben i ventiländen, förutom det du redan tänkt.

Jag har köpt en kran som passar på Sodastreamtuber på Wish. Var inte alls dyr, och man fick tom med extra reservpackningar. Gängan på uttaget, passar de standardslangar jag hittat för ändamålet. (Folk använder dem för QB78 och, jag tror, en del paintball lösningar.)

Nackdelen är, att tydligen är det i praktiken inte så himla lätt att tanka så mycket CO2 åt gången. Och den här superenkla lösningen, kräver att man skruvar ur 2x12g tuben för varje tankning. Killen jag läst, svarvade en ny tub efter ett tag, med tankning fram.

Men har man den svarta tubadaptern med mässingsändar = samma tub som PCP versionenen Dominator, borde det vara lätt att svarva ett nytt lock framtill, så man kan fylla CO2 likt luft för ett PCP. Dock måste man i sådant fall fixa egen ventillösning - om man inte möjligen kan använda enreservdelsände från Umarex.

Svarva gängor har jag dock aldrig gjort, så det skulle bli beställning hos mekanisk verkstad, om jag skall fixa något eget. Och sådant där, brukar kräva litet utprovning, så det kan bli dyrt. :o

Härom månaden, visade någon här på forumet ett mycket fint antikt CO2 gevär med 31J, som han enligt bilderna, tankade från Sodastreamtub. (Borde vara intressant för gamla CO2 matchvapen också.)

Ö o B sålde påfyllning av Sodastreamtub för 25kr förra månaden. (425g)

Fortsätt berätta om dina erfarenheter Tempest! :)

P.S. Funderar du på ställbar bakkappa? Det skulle jag gilla som förbättring.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 08 aug 2020, 16:09

Jag vill inte hålla på och fylla tuber, det krävs väl tillgång till frysbox då och det har vi inte i sommarstugan, en slang och en Sodastream tub blir den bekvämaste lösningen för mig, jag har redan en övergångsnippel 88g till luft, fattas en slang och en Sodastreamadapter bara, men det ska jag försöka få till senare i höst för jag har fortfarande 10 st 88g patroner kvar så jag klarar mig ett tag. Ställbar bakkappa kanske kan vara bra men jag har inte skjutit tillräckligt med bössan än för att kunna märka att det skulle behövas, det följde med en kolvkamsförhöjning i kitet som passar perfekt till det medföljande kikarsiktet i alla fall.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (08 aug 2020, 16:31)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 08 aug 2020, 16:56

Killen med antika bössan förra månaden, kör inte frysbox. Bössan får inte rum i frysbox... :wink: Över huvud taget bygger inte CO2 vapen på sådan extrem teknik som frysboxar. Innan rökfritt krut, tänkte man sig militär användning i fält - och det byggde verkligen inte på kylteknik!

I min andra hobby, tankar jag mina lok med flytande gas. (70% butan, 30% propan, för lagom gastryck vid normala temperaturer - typ till ner runt 0 grader.) Energiavgivningen mellan tankarna vid tankning, och under drift, ställer till saker man måste ta hänsyn till, när man faktiskt HÄLLER ner gasen i loken.

Men även folk som inte begriper ett smack fysik, kan lära sig rätt handgrepp.

Så det är inte så märkvärdigt. Definitivt inte så himla konstigt jämfört PCP.

Att matchvapen för CO2 försvann, tror jag mest berodde på att det inte fanns Sodastreamtuber vid den tiden.

Idag tycker jag dyktuber verkar betydligt krångligare än Sodastreamtuber - men det kriget skall vi inte ta i denna din tråd, Tempest.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Silwer 11 aug 2020, 11:42

Tja det var väll en påverkan att PCP dök upp vanlig komprimerad luft, det är ju simpelt, då matchvapen användes inomhus hade de ju inte problem med tex varierande temperatur iaf som annars är jobbigt.

Så det var nog mer det som gjorde att de försvann iaf från eliten.

De fyllde några dykflaskor och sen var det bara att köra, när nånting minst lika bra men billigare eller enklare kommer byter folk.

Det är väl annars inget fel med co2 så länge ej hög effekt önskas, matchvapen är dessutom billigare än alla andra varianter begagnade.

En bra co2 matchpistol blir inte så dyr tex.

Jag sålde dock min enda co2 bössa nyligen, den användes aldrig, en äkta semi Beretta cx4 storm.
Drevs av 88gramnare och det var inte särskildt bra, dyra som fan även om jag köpte dels från Tyskland och när de renades till lågpris i Sverige.
Det gick inte att montera en tank då patronen satt inne i kolven bak, och Mao gjorde att man isf inte kunde ha bakappan på om man inte tex gjort hål i kolven för en slang.

Iofs kunde en 88gr försetts med en fyllventil men jag orkade inte bry mig, och luft var uteslutet med så liten tank iaf och troligen farligt.

Skjuter man inte utomhus på vintern så är det ju struntsamma med kolsyredrift, det är just tempkänsligheten iaf jag ogillar mest, men visst Sodastream tankar kan byter i affären förenklade ju allt, kolsyresläckare är ju mer jobbigt.

PCP tog över allt, särskilt när regleringen kom starkt, även om moderna pcp har bra ventilsystem utan idag.

En sak som först gjorde co2 populärt var ju inte i tävlingsvaoen, det har funnits väldigt länge även om man först fyllde dem från en medföljande liten tank som ju sen krävde påfyllning så inUSA kom Crossman med sina snabbytta 12gr patroner copperhead för 150 och 160 serien som inte var några dyra tävlingsvaoen.

Men de kunde vara kompakta och rekylfria, ännidag har man ju inget val där med replikvapen.
Bara pumpvapen annars var ju rekylfria men inte lika smidiga även om just USA länge bygg multipumpvapen med.

Så främst har kolsyran används på sänka vapen och är den enda gas tillåten att vara Luftvapen utom andningsluft, co2 vapen var helt licensbelagt mellan 76-92 tex.
De räknades som vandalvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 03 maj 2021, 13:49

Sugen på beställa samma paket från Tyskland, hur många användbara skott får du ut på 2sr 12grams patroner?
Vill ha ett luftgevär som är så likt en vanlig repeter som möjligt för att bygga en liten 10 meters älgbana och plinka i trädgården.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 03 maj 2021, 16:19

Jag har inte skjutit så mycket med adaptern, jag har använt den när jag har tunat och mekat med bössan eftersom den har en backventil och går att ta ur utan att gasen pyser ut som på 88g patronerna.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 03 maj 2021, 18:11

Tempest skrev:Jag har inte skjutit så mycket med adaptern, jag har använt den när jag har tunat och mekat med bössan eftersom den har en backventil och går att ta ur utan att gasen pyser ut som på 88g patronerna.


Ok, jag la en beställning precis, får se hur den går. Hur många skott räcker en 88g? Ser att de speccar den som upp till 400 skott, men de låter inte så troligt?
Vet inte om jag ska beställa en annan fjäder som du gjorde för att få den runt 190-200ms , såg att någon i USA bara bytte till en lite starkare fjäder från en kulspetspenna. Men det nya trycket i metall såg ju kul ut! Och kanske ett annat slutstyckshandtag.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 03 maj 2021, 20:25

simpinator skrev:
Tempest skrev:Jag har inte skjutit så mycket med adaptern, jag har använt den när jag har tunat och mekat med bössan eftersom den har en backventil och går att ta ur utan att gasen pyser ut som på 88g patronerna.


Ok, jag la en beställning precis, får se hur den går. Hur många skott räcker en 88g? Ser att de speccar den som upp till 400 skott, men de låter inte så troligt?
Vet inte om jag ska beställa en annan fjäder som du gjorde för att få den runt 190-200ms , såg att någon i USA bara bytte till en lite starkare fjäder från en kulspetspenna. Men det nya trycket i metall såg ju kul ut! Och kanske ett annat slutstyckshandtag.


Lugna dig, "vila på hanen"! :-) Bössan är anmärkningsvärt ok i originalutförande. Vill man nå exakt 10J, kanske ny hammarfjäder är enklaste vägen att gå. För bortåt 16J, finns en enkel utbytesventil, som man byter utifrån, utan att skruva något. Deb är närmast att likna vid en ny sockel för 2x12gCO2 adaptern, eller 88g patron. Har du adaptern, skit i 88g patroner. Det är tom ok att köra 12g singel.

Jag har monterat kilspår till weaver adapter. (Inte originaladaptern, som givetvis är snyggare,) Kikarsiktet har fått weaver snabbfästen. Så kan jag skjuta både original truglosikten, och kikarsikte, och byta på 2 sekunder.

Truglosiktena funkar på 43mm mål på 23m för mig. De är djäkligt bra. Kanske korntunneln är viktig?

Jag älskar denna bössa. Sjukt bra precision. Och allmänt trevlig.

Jag tror jag hittat justerbar bakkappa i England. Med eller utan "vingar".
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 05 maj 2021, 06:36

Aha. Låter bra. Dom har skickat den från Tyskland idag så finns en chans jag har den innan helgen. Ska nog beställa en hammarfjäder, vill komma runt 200 mps , eller göra som en amerikan gjorde på youtube, han lade bara några brickor bakom den befintliga fjädern så den fick lite mera tryck på ventilen. Är tydligen samma ventil på 7.5 och 10 joule.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 05 maj 2021, 09:41

De olika ventilerna för Umarex 850 och Walther Dominator och de andra varianterna, skiljer sig i antal fjäderbrickor internt. Ventilhuset är hopsatt med typ röd loctite, så föra att skruva isär den, måste den hettas upp till sådär 600C. (10J ventil finns hos Cabom. Men 8-900spänn är rätt magstarkt för +2,5J. Jag skjuter på 20-30m, och då funkar 7,5J i .22 utmärkt.

Sedan är hammarfjädern till Dominator litet hårdare, som du skriver. Vill man bygga om 850:an till tryckoreglerad PCP, är det nödvändigt att byta till denna fjäder. Bättre är dock att köra med tryckreglerad - till 55 bar - paintballtank. Som då också fritt kan växlas mot CO2-drift.

Det var någon annan här som skulle testa att "lägga brickor" för något halvår sedan. Undrar hur det gick? Amerikanen är väl "Airgun Detectives" på youtube? Vill minnas att han kapade typ 5mm från en kulspetspenna, och använde?

Justerbara bakkappan är det en engelsman som 3-D printar i två versioner. Nu är han rätt värdelös på att förklara vad han menar. Det tog en bra stund i telefon att reda ut, att han bara testat att montera på Rotex8, Dominator och Varmint-modellerna, varför han inte nämner 850 i sin annonsering. Jag gissar dock att bakkappan på Varmint syntetstocken har samma format som på 850. Men jag tänkte jag skulle kalkera av fästet på min gummikappa och skicka, före beställning, för att kolla. (Han annonserar på e-bay.)
Senast redigerad av Luftpangarn 05 maj 2021, 09:57, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 05 maj 2021, 09:54

Luftpangarn skrev:Det var någon annan här som skulle testa att "lägga brickor" för något halvår sedan. Undrar hur det gick? Amerikanen är väl "Airgun Detectives" på youtube? Vill minnas att han kapade typ 5mm från en kulspetspenna, och använde?


Ja precis, kapade en penna ca 5 mm som spände fjädern. Ser ju ut att funka. Nej, ventilen orkar jag inte byta, 1000 spänn är det inte värt för 2.5 joule. Räcker med ny fjäder eller skjuta med som den är. Jag köpte en 4.5mm så ska väl ligga runt 160-170 MPs.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 05 maj 2021, 10:23

Hallå Tempest! Visst var det du som skulle testa "brickor" till 10J?! :wink:

Hur gick det?

simpinator, visst fick du nya modellen med påstickbar kolvkamshöjare? Då blir ju bössan helt grym, om du också fixar justerbar bakkappa! Jag har nu bestämt mig för att det skall vara varianten med "vingar". Fast just nu har min luftskyttebudget fyllts av en Umarex bygelrepeater. :-) Dottern behöver A3 skrivare för studierna, jag måste renovera verandataket, och annat... (Typ 500kr tar engelsmannen. Superseriös kille.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 05 maj 2021, 10:26

Jag har inte testat med brickor, jag satte i en fjäder ifrån kaniss.de som ger 9 J i min bössa.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Luftpangarn 05 maj 2021, 10:50

simpinator och Tempest, om ni testar att skaffa den längre ställskruven till trycket, som "Airgun Detectives" tipsar om, kan ni väl berätta hur det blir?! :)

Jag har inte lust att skruva isär ytterligare ett projekt, som blir liggande i någon projektlåda. Förra året kröp jag till korset, och skruvade ihop ett modellånglok efter att det legat i projektlåda i 4 år. Och bara en av femtielva tänkta modifikationer hade jag genomfört, men förlorat 4 års körning. :o :cry: Jag har så lätt för att dra igång projekt... som inte blir färdiga, för jag kommer ju alltid på något annat skit att dra igång, innan jag blir färdig med föregående ide. :roll:

Tempest, jag är så himla orolig att infästningen av pipan i lådan kan bli glapp, om jag tar isär grejorna. Hur ser du på risken för det?

Jag skulle vilja ta bort automatsäkringen. Manuell säkring räcker för mig!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav Tempest 05 maj 2021, 11:29

Automatsäkringen rök på min direkt, det är bara att såga av en klack på säkringsknappen, pipan behöver aldrig tas loss när man mekar med en 850 så det är inget att vara orolig för.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (05 maj 2021, 18:18)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 07 maj 2021, 06:09

Borde få bössan idag. Blir väldigt roligt. Kommer nog som sagt testa några magasin innan jag skruvar upp den och tar bort automatsäkringen och spänner fjädern lite. Blir ju ingen studsarkänsla om man måste säkra av mellan varje repetering.
Jag hoppas på en 70-80 skott i runt 9 joule på en 4.5mm på två 12 grams. Då blir det billig plinkning, köpte 100st 12 grams nu för 300 kronor samtidigt. Så runt 4000 skott för dom pengarna anser jag inte blir så dyrt och blir perfekt som övningsvapen.
Måste bara bygga en liten älgbana för skytte på 7-8 meter.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 08 maj 2021, 09:13

Fick geväret igår, 7.5 joule i 4.5. Känns lite klent så jag testade penntricket från Airgundetective. Märker ingen skillnad, kulan penetrerar exakt lika i en golvgipsskiva för och efter operationen. Precisionen är grym iaf. Repeteringen var lite trög i början men blev bättre efter jag öppnade upp bössan. Men var nästan att jag inte fick ihop den efter öppningen, många fjädrar och saker som ska ligga exakt rätt.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Följande användare vill tacka simpinator för detta inlägg
Luftpangarn (17 sep 2021, 10:15)

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 12 maj 2021, 13:48

Var era ventiler limma de i lådan? Har köpt en 16 joules ventil men går inte på något sätt dra lös. Enligt instruktioner som följde med så var det bara gänga ut den gamla och i med den nya men den sitter som berget.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Umarex 850 M2 4,5mm

Inläggav simpinator 12 maj 2021, 15:53

Fick loss den efter jag fick sätta fast den i skruvstädet och ta största nyckeln jag hade. Nu funkar det.
simpinator
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jul 2016, 12:45
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Nästa

Återgå till Umarex

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer