HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav axel 27 jan 2016, 16:15

Min HW50s har gått cirka 1000skott sedan jag monterade ett vortek-kit. Delarna var sparsamt smörjda, och jag använde de smörjmedel som följde med kittet. Däremot ryker det fortfarande ur pipan efter varje skott. När pipan bryts och man tittar igenom pipan ser man hur röken skingrar sig och märker att det luktar lite brännt. Hastigheten är jämn och fin, och träffsäkerheten felfri.

Min HW30 som också är vortek-konverterad, ryker inget alls. Den har däremot gått cirka 3.000skott. Jag kommer inte ihåg hur den var efter ca 1000skott

Borde jag vara orolig för att packningen är kass eller att något annat inträffat i bössan?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav atte69 27 jan 2016, 17:42

en hv 30 har ju lägre komp förhållande gentemot 50,an det borde inte vara nått fett kvar ,,drar du pipan med olja ibland?
o vad har du för ammo ?ammon kan vara lite oljig ,,är det fuktigt ute kan man se lite rök men den luktar visserligen inte,,
jag har prövat att "skölja " med bromsrengörning även ballad bräckleen , sprutat in i transferport o knäckt pipan upprepade ggr utan att den hakar upp ,upprepat för att sedan tömma ut o låta torka över natt ,funkar fint ,pröva o blås i pipan o se om den e tät men passa dig ,,om nån ser dig kan dom ju undra ,,,försiktigthet bör iaktagas om bössan är uppspänd,,den skall vara i det närmaste helt tät med vortek packning A
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav Tompaz 27 jan 2016, 18:18

Den bästa åtgärden vore nog att demontera bössan. Pistong packningen är lätt att skada vid ihopsättning, så den bör besiktigas. Sparsamt smörjd är nog många gånger en tolkningsfråga. Kolla youtube om du är osäker eller googla Ulf Sandberg (Vortek)
Tompaz
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 jul 2012, 08:33
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav axel 27 jan 2016, 18:31

Nu har jag rivit bössan, torkat ur den ordentligt, smörjt upp allting med ett tunnt lager smörjmedel(det som följde med). Mycket riktigt var det smörjmedel framför packningen, dessutom hade den ändrat konsistens från fett till olja. Efter återmontering rök den ingenting alls. Packningen såg fin ut fortfarande dock. Möjligen kan jag ha använt lite 5-56 för att få bukt med ett lite skrapande ljud när man för tillbaka pipan efter att ha hakat upp. Det är lite oklart var detta ljudet kommer ifrån, hittar inga spår efter skav i bössan. Den lät fint vid uppspänning.

Kanske har 5-56 blandat sig med smörjmedlet på ett ofördelaktigt sätt och förstört egenskaperna varpå det har hamnat framför pistongen och börjat ryka. Nu är det löst iaf!


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Efter rengörning och insmörjning

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav Sundan 27 jan 2016, 19:03

Skrapandet på hw50 är ett känt fenomen,verkar ha följt med genom generationerna,min skrapar åxå fast det är en nyare version med en gummilist vid laddarmen, den skrapar ändå, inte alltid men ibland. Oftast "sätter" det sig när man skjutit ett tag efter demontering/montering på min.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav atte69 27 jan 2016, 19:36

gött att du fick till det...
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav joppy 05 mar 2016, 22:19

Sundan skrev:Skrapandet på hw50 är ett känt fenomen,verkar ha följt med genom generationerna,min skrapar åxå fast det är en nyare version med en gummilist vid laddarmen, den skrapar ändå, inte alltid men ibland. Oftast "sätter" det sig när man skjutit ett tag efter demontering/montering på min.


Jag har skrap både från u-profilen samt stålrullen. Enligt WDB För att följa länken så måste du registera dig.

så är min tillverkad 2012! Nån som vet vilket år som gummilisten kom?

Har tillverkat ett plastinlägg som förhoppningsvis kan bespara komptuben från dom parallella skrapen från u-profilen, vet inte om det hjälper mot stålrullen dock! Plastinlägget som jag gjort är från en bagagestropp (plastkrok) som dessutom är lite bågformad vilket gör att den är lite fjädrande typ några tiondelar!
joppy
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 mar 2015, 22:57
Ort: Arboga
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav dagevert 06 mar 2016, 08:32

Det er ikke alltid skrapningen kommer på utsiden av tuben, noen ganger skraper spennarmen på innsiden av tuben også.
Dette kan forsterkes av plastinnlegget i spennarmen om det blir feil, det trengs ofte litt justering av spennarm og plastinnlegget før man får det helt bra.
Jeg har endel børser med dette spennarmsystemet(hw35 av forskjellige årganger, moderne hw50s, eldre hw50s av forskjellige årganger, hw30 av forskjellige årganger), og flere av disse har trengt litt justering av spennarmen før de har blitt bra.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

Inläggav axel 06 mar 2016, 09:21

Jag letade skrapljud på min till oändlighet, men det är svårt att hitta var dom kommer ifrån. Jag tyckte en del ljud kom från pistongen vid uppspänning, men kunde inte hitta några skrapmärken som visade på det, varesig på pistongen eller på insidan av tuben. Det enda som hjälpte var 5-56, men efter ett ta förvandlade det smörjmedlet till sörja som läckte fram framför pistongen och gav upphov till Diesling.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg


Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer