Problem med mekaniken till hammaren [Verminator MkI]

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem med mekaniken till hammaren [Verminator MkI]

Inläggav Monoix 07 aug 2022, 10:43

Jag håller på att byta ventilhus på min Verminator MkI, men stöter på patrull när jag ska sätta ihop det sista. Stiftet eller pinnen (vad heter den?) som sitter i matarpinnen och går ner i ventilhuset för att dra upp och spänna hammaren, når inte ner. När jag skruvade ihop ihop piphus och ventilhus och drog i repeteringsarmen snäppte det bara till, och nu ser jag repor på hammaren där stiftet har glidit över kanten på hammaren.

Det var väl ett år sedan jag plockade isär bössan så jag har inget färskt minne av hur allt såg ut, och först tänkte jag att det saknades en liten del av något slag, men det verkar inte så. Studier av sprängskiss visar inte på det iallafall, däremot upptäckte jag några andra delar (fjäder och dess styrning bakom matarpinnen) som saknades, och att det var en felmonterad tätningsbricka. Det är föregående ägare som fipplat till det. Jag antar att stiftet glidit upp i matarpinnen, men det känns lite märkligt att den ska kunna göra det, det borde ju vara gjort så att den bottnar. Och jag förstår inte hur den ens kunnat glida upp heller, bössan fungerade bra tidigare och jag har varit försiktig och noggrann vid demonteringen. Och det här stiftet sitter fast hårt.

Kanske det är någon här som har någon idé om vad som hänt?

Annars tror jag väl att det första att göra är att se hur matarpinnen och stiftet ser ut isärtagna. Kanske pinnen har åkt upp och stansat ut en bit på ovansidan av matarpinnen? Eller om det är ett öppet hål, att den bara glidit upp? Är det någon som vet hur det här stiftet sitter fast, om den är pressad i matarpinnen eller kanske gängad? Limmad med loctite? Hade känts bra att veta innan jag börjar använda (milt) våld.


Bilderna är på hur stiftet sticker ner ur piphuset, hur det ser ut när de sitter mot varandra, hur hammaren ligger nere i ventilhuset, och en ganska otydlig bild på hur stiftet inte sticker ner nästan någonting i (det gamla) ventilhuset.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 350 .22
Diana 54 .22
Webley Eclipse .25
Weihrauch 77K .25
FX Verminator Mk1 .22
Feinwerkbau 300S
Baikal MP-46M
Användarvisningsbild
Monoix
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 sep 2009, 14:52
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300S

Re: Problem med mekaniken till hammaren [Verminator MkI]

Inläggav Monoix 14 aug 2022, 15:31

Nå, jag fick ihop den till slut. Det måste helt enkelt varit jag som klantade mig vid ihopsättningen ändå. Kanske trycktes armen in när jag passade ihop delarna för hand innan jag skruvade ihop den eller nåt, att matarpinnen for fram och låg mot kanten på hammaren då. Jaja. Den var pressad på plats iallafall, fick svar från han på Hurricane.

Men det var mycket som tjorvade... Så nu kan jag nog skruva isär och sätta ihop den med förbundna ögon. Otät överallt var den, vilket jag upptäckte ett ställe i taget, och dum som jag var satte jag ihop den med stock och kikarsikte efter varje fix, bara för att upptäcka en ny sak.

Och jag har aldrig varit med om o-ringar som sitter trängre och sämre till än de i skruvfattningen i luftbehållarna. Bakre flaskan läcker i ventilen när man tar lös den, men bössan höll trycket över natten efter vad jag kunde få ut av mätaren.

Men jag tyckte det gick bra att skjuta. Har inte gjort det på fem-sex år tror jag det är. Men efter en stund fick jag ihop en träffbild på 38 mm på 43 meter, 8 kulor. Stod på knä med stöd mot en husknut vilket var lite skakigt, men jag tycker det gick hyggligt ändå. (Pistoltavla med som jämförelse)
För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 350 .22
Diana 54 .22
Webley Eclipse .25
Weihrauch 77K .25
FX Verminator Mk1 .22
Feinwerkbau 300S
Baikal MP-46M
Användarvisningsbild
Monoix
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 sep 2009, 14:52
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300S


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer