Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Inläggav Shivan 06 nov 2020, 20:04

Som rubriken lyder så har jag aldrig ägt en pcp vapen och är kär i fx airguns så undrar jag vilken ska jag välja med license?
Wildcat MK3? El dreamline bullpub? Fx impact? Om jag köper till en 12l tub hur många gg kan man fylla sit vapentub med? Och hur många skott skjuter man i fullfart med en laddning? Vapentuben
Är bara intresserad av korta bössor,äger redan en husqvarna 22lr och en 30-06 med 4000j :)

Mvh
Shivan
Shivan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 nov 2020, 19:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns alla dar i veckan

Re: Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Inläggav Duboka 06 nov 2020, 20:37

Jag har haft Dreampup (såld) och har Impact. Båda är trevliga men jag tycker Dreampup är mer prisvärd. Skiljer ca 800g i vikt och det känns. Dreampup är lätt att bära men blir lite vingligt vid stående skytte. Passade mina barn bra. Med stort kikarsikte får den hög tyngdpunkt, satsa på ett lätt kikarsikte.
Dreampupen laddningsarm sitter långt bak men det var inget som störde mig.
Mina var/är 10J, då kan du man skjuta över 500 skott med Impact på en fyllning, minst 150 med Dreampup.
En flaska på 6l bör räcka, gärna kompositmaterial pga vikten.
Av alla FX jag har provat så tycker jag mest om Crown.
HW98 .177 - Optisan EVE 3-12x44
HW97K .177 - Optisan HX 4-12x44
AA Prosport .177 - Optisan HX 4-12x44
FX Crown .22 - Optisan EVX 3-12x44
Fwb 300S
Duboka
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 07 sep 2018, 23:24
Ort: Sundbyberg
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: HW98

Re: Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Inläggav Peo.Wahlberg 28 nov 2020, 21:03

Impact MK2 .25 har jag och måste säga att den bössan är hel outstanding. Och gillar du FXs bössor är det denna du ska ha. Crown kommer med en ny modell snart, den är jag väldigt sugen på, kommer nog införskaffa en.

Antal skott du kan avlossa med bibehållen precision är lite av en tävling i sig. Du kan ställa in bössan (Impact) i det oändliga, men jag kan avlossa ca. 40-42 skott i samma femkrona på 50m. Då står min regg på 100 bar och kronometern visar 310-314 ms.
Peo.Wahlberg
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2012, 19:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: FX T12, BSA Superstar

Re: Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Inläggav Gordon 28 nov 2020, 22:39

Bara så att du vet... Servicen och backupen för FX i sverige är under all kritik. Bra vapen absolut men de går sönder var så säker...

Kan vara så att jag haft otur men jag kommer tänka mig både en och två gånger innan det blir en FX. I mitt fall har det inte ens varit snack om vem som ska betala, trots att felet är uppenbart slarv från fabriken... Enda önskan har varit att få ett vapen som fungerar...

Sedan har vi hela pipdebatten... FX satsar allt krut på USA och skiter fullkomligt i sverige...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Inläggav Pryltokig 29 nov 2020, 19:00

Det finns ju inte en bössa som är bäst till alla utan man får se till syftet. Dreampup är lätt och förhållandevis billig men ändå ganska mycket justermöjligheter. Impact är ju dyrast, mest komplex och har en uppsjö av eftermarknadsprodukter men lite mer åt bänkskytte enligt min uppfattning. WC Mk3 eller ny FX Maverick ligger ju lite mitt i mellan.

Beträffande service så ser jag detta lite som entusiast-vapen, dvs man bör ha intresse att lära sig dem i grunden och kunna söka information och fixa själv för det kan ta många timmar att hitta läckage och bästa inställningar så man får se det som en del av hobbyn, på gott och ont.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Vilken fx model och vilken tub ska jag välja

Inläggav Silwer 30 nov 2020, 15:03

Att Sverige sen länge inte är en målgrupp för FX känd lustigt att nån nämner nu, det har varit så i över 10år.

Och det beror ju på hur få vapen de öht säljer här eller i Europa tom, alla lagar etc är rätt hindrande och USA blev ju en bra marknad plötsligt när alla de här självutnämnda expertera dök upp där på Youtube och satt på arslet eller fiskade pengar, det finns Mao mängder med möjligheter där att sälja nichprodukter.

Kolla bara Luftvapen som överlevnads vapen bland det löjligaste man kan tänka sig att öht använda, men det finns en marknad, tillräckligt många rednecks som tror världen går under snart och de då ska räkna runt med ett PCP liksom.

FX har en gång i tiden dock startat PCP tiden i Sverige, och försökte ett tag bygga tex målskytte vapen mer som matchvapen typ Elite som inte funkade alls utan floppade, även FT vapen som knappt nån köpte ändå då det var en Royale i en justerbar stock främst.

Så att de insett att satsa här och då även med hjälp är förbi, en gång i tiden var ägaren ju tom personligen med i saker, men snart lovade han mer än han kunde hålla åt folk och drog sig helt undan egentligen.

Ändå var han ju en självlärd oppfinnare tidigt i Sverige med egna vapen han alltså själv bygt.

Jag tror nog en FX kann fungera, välj inte de mest konstiga modellerna vara med en massa extra skit du inte behöver.

Ju mer sånt ju mer problem, gäller alla märken därför har många avstått att bygga dylika tingestar då det ändå för dem inte kommer ändra nånting.
FX vill gärna dela tiden komma med nåt nytt för att locka, det gäller att vara lite cool där och inte hoppa på det direkt.

Jag menar vad fan har man en Impact till i Sverige? Modeller klart gjorda för BR men inte det BR som finns här.
Många gör tokköp och tror att det ska bli som i USA eller nåt, när man ska tänka främst på vad man ska använda vapnet för och på ev lagar man bryr sig om.

Ingen kan säga vilken du ska köpa, säg Dreamline kanske?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer