Fx Bobcat

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx Bobcat

Inläggav Smurfen 11 apr 2019, 18:50

Tänkte ta upp en äldre bössa för många av er har säkert haft mycket tid att experimentera och få fram bra data. Köpt mig en FX bobcat på licens och är ute efter den bästa precisionen möjligt, vill attjag ska va hindret och inte bössan :-) Hur har ni era bössor inställda, både licensfria och licens bössor? Hammarviktsinställning, regulator inställning och eventuella andra inställningar?
Kommer använda bössan för skyddsjakt ut till ca 80-90 meter på några gårdar i närheten, och vill ha optimal precision. Dagens skjutning i 5-6 m/s sidvind gav grupper på kanske 2-3 cm på 90 meter vilket är riktigt bra men går det att få ner det så vill man ju det hehe...

I nuläget kör jag på fullfart-inställning på fartomställaren, hammarskruven jämt med blocket (utskruvad) och reg på 140 bar.

Har försökt leta genom både forum och internet men hittar inget om hur folk har sina bössor inställda.

Bössan är en .25 Fx Bobcat med japan-kitet från tobbe och är självklart på licens.
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Fx Bobcat

Inläggav Leopold 11 apr 2019, 22:31

Skyddsjakt på aktuella arter (typiskt småväxta) ut till 80-90 meter ser jag som extremt tveksamt med din luftbössa i aktuella kalibrar och energier. Berätta gärna mer hur du tänker där om hur detta skulle vara jaktligt ok... har du en godkänd jägarexamen frågas.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Fx Bobcat

Inläggav Pryltokig 12 apr 2019, 08:04

Jag hoppas verkligen vi kan lämna den etiska diskussionen utanför då vi alla är överens om att jakt på dessa avstånd bedrivs enbart med licenserade och anpassade krutvapen, men det är ändå lite tekniskt intressant hur fort utvecklingen går och att slugs med anpassad liner/pipa verkar ge helt nya möjligheter. Träffa en golfboll på >200m lär vara svårt med en diabol..


För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Fx Bobcat

Inläggav Smurfen 13 apr 2019, 15:07

Leopold skrev:Skyddsjakt på aktuella arter (typiskt småväxta) ut till 80-90 meter ser jag som extremt tveksamt med din luftbössa i aktuella kalibrar och energier. Berätta gärna mer hur du tänker där om hur detta skulle vara jaktligt ok... har du en godkänd jägarexamen frågas.


Okej jag kan acceptera att 80-90 meter kanske är att ta i, då kan jag använda 22an. Det jag vill ha är precisionen vid 80-90 meter, som jag saknar hos bössan nu. Den håller dessutom väldigt lägre fart än jag förväntade mig, håller ca 230 mps. Med hammarskruven maxad går farten ner (?) till runt 218 mps och helt utdragen hammarskruv runt 235 mps. Jag hade velat få upp den till runt 250 mps, antar att man måste börja greja med regulator då?

Och jag har jägarexamen sedan 10 år, sen vad dina åsikter kring etik och moral innebär är fullkomligt skitsamma och är inte det som efterfrågas i tråden, så har du inte vettigare saker o gnälla över är det bättre o vara tyst :roll:
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Följande användare vill tacka Smurfen för detta inlägg
Johndeere (15 maj 2023, 22:32)

Re: Fx Bobcat

Inläggav Nitro 13 apr 2019, 17:38

Smurfen skrev:vill ha optimal precision. Dagens skjutning i 5-6 m/s sidvind gav grupper på kanske 2-3 cm på 90 meter vilket är riktigt bra men går det att få ner det så vill man ju det hehe...

Mer än så kan du nog inte begära. 2-3 cm grupper på 90 m i en del sidvind
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Fx Bobcat

Inläggav Leopold 13 apr 2019, 19:55

Smurfen skrev:Och jag har jägarexamen sedan 10 år, sen vad dina åsikter kring etik och moral innebär är fullkomligt skitsamma och är inte det som efterfrågas i tråden, så har du inte vettigare saker o gnälla över är det bättre o vara tyst :roll:


Du kan ha haft jägarexamen sedan 50 år, spelar ingen roll. Hör jag uppenbara dumheter vad gäller skytte i sammanhanget du själv nämner så reagerar jag på det, precis som jag förväntar mig att du gör. Ser det som en väldigt viktig sak att ha stenkoll på.

Det är inte särskilt konstruktivt att bara sitta och vara tyst när man hör rappakalja och det kommer jag inte att vara i fortsättningen heller kan jag garantera. Det är inte "mina åsikter kring etik och moral" det handlar om och det borde du givetvis känna till...

Gäller din fråga hur du minimerar spridningen på din bössa på visst avstånd, ställ då frågan om just detta. Blanda inte in jakt eftersom det har flera andra dimensioner som inte omfattas av denna enda parameter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Nitro (13 apr 2019, 21:17), ZaphodB (15 apr 2019, 03:34)


Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer