Ställa trycket på Cyclone..

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ställa trycket på Cyclone..

Inläggav Hipshot 27 aug 2008, 00:38

Vet inte om jag ältat detta tidigare men trycket var kasst out of the box på bössan. Fick ett ryck idag och sökte igenom hela huset efter insexnycklar och annat junk som behövdes. Därefter ut på altan och fullt magasin sen var det bara att börja mixtra.

Insåg snabbt vilken skruv som justerade dragläget, drog ned den en hel del och raskt så gick det inte att spänna upp bössan. Lättade på skruven en bit och gav mej sen på den andra stora skruven med skalle och skruvmejsel.. förra var som sagt in6. Efter div rattande där så insåg jag att detta måste vara tyngden i själva trycket? Drog den för mycket åt något håll och vips försvann all antydan till tryckpunkt innan trycket släpte skottet. Mer fippel fram och tillbaka..

Slutade med att jag hade ett minimalt drag men ffa ett irriterande släp.. Går det öht att fixa till ett distinkt och bra direkttryck på Cyclonen??

Mvh!
Hipshot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jun 2008, 11:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav buckshot2000 27 aug 2008, 01:30

Det går absolut , du ser ju rent visuellt vad som händer med den "stora" skruven med fjäderbelastad järnkula i ena änden - samtidigt så känner du vad som händer.

Jag har de flesta av mina bössor ställda så att kulan är ca 2mm från blocket , då är avtrycket jättelätt sedan kommer mycket mer motstånd när järnkulan trycks mot blocket och någon millimeter efter det släpper mekanismen upp hammaren.

Det finns mycket bättre avtryck än vad FX bössorna har , men ser man till priset samt den enkla och ganska smarta konstruktionen med bra kvalitet och hög driftsäkerhet får man nog säga att det är helt ok avtryck på ett PCP för dom pengarna , det är ochså enkelt att montera isär och sätta ihop medans vissa bössor har så komplexa avtryck att jag inte ens skulle fundera på att plocka ner det i bitar - inte ens om det utlovades en back starköl.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Hipshot 27 aug 2008, 14:48

Tackar!

Dessvärre ser jag inget alls, har inte lyckats montera isär prylarna. Förlagt instruktionsboken och vågar därför inte ge mej på att lossa trycktben osv för att kunna lyfta bössan ur kolven. Den här mojen som håller ihop pipan och trycktuben hade två in6 skruvar varav jag drog gängpaj på den enda DIREKT och då tog jag inte i för fem jävla öre.. Anar att det är lite halvsunkigt gods i bössan så jag rör inte en skruv i onödan.

Men det gick rätt bra ändå tycker jag när jag skruvade bort varbygeln, ja förutom att den bakre skruven i varbygeln drog sönder gängorna i plastkolven även den :shock: :evil:

Nu funkar det bättre iaf, invigde på en hög råttor och lite annat innan jobbet och nu är trycket helt ok även om det inte är optimalt. Får jag nytt hjärnsläpp så vet jag iaf att det GÅR att få trycket bättre.

Tack för hjälpen!

Mvh!
Hipshot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jun 2008, 11:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav ogster 27 aug 2008, 16:08

Brukar inte va några problem alls att få till avtrycket på cyklone så länge man har systemet löst!
Brukar lägga systemet i knät å skruva in "järnkuleskruven" så att den precis tar i blocket, minsta rörelse efter det så smäller det! Finjusterar man det sedan lite efter fingerkänsla kan man få till en mycket ren tryckpunkt å träffbilerna krymper direkt :)
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav buckshot2000 27 aug 2008, 19:13

Jag vet inte vad jag skall säga men så mycket strul med cyclone brukar det inte vara.
Min Gladiator har varit helt nerplockad med delade renplockade block minst 20 gånger och inget har direkt gått sönder....

Däremot var min Gladiator dåligt ihoplockad från fabrik , skruvarna till pipan satt knappt åtskruvade och de innunder nedre blocket var med lösa samt att trycket var justerat väldigt illa - men ingen sådär genomgående dålig kvalitet på ingående komponenter att det blir gängpaj osv.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer