FX Regulator - Guide för justering av Bar/Utgångshastighet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: FX Regulator - Guide för justering av Bar/Utgångshastigh

Inläggav jojon80 05 jul 2016, 18:20

Okej. En trycktestare eller en manometer som visar aktuellt reggtryck som det sitter på bobcaten är vad du behöver. Men en chrony är nog nummer ett.

Finns en massa på Youtube som förklarar inställningsmöjligheterna och hur fx-reggen funkar. Oftast brukar man justera upp dom för att öka farten på bössan, men man ska också ha klart för sig det drar mer luft, och sen är det så att en. 25 skjuter bäst i runt 220-250 mps och reggen helt ojusterad på 140 bar, men visst är det roligt att plocka ut närmare 100 joule ur en 25:a.
jojon80
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 29 mar 2016, 21:42
Ort: skogen
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: bsa

Re: FX Regulator - Guide för justering av Bar/Utgångshastigh

Inläggav Pryltokig 05 jul 2016, 20:27

Jag har en oreglerad Bobcat och när jag läste den här tråden slog det mig att jag har en regulator liggande som man kanske kunde trycka in, för att få en regulerad bössa. Enligt Tobbe skall reggen passa och jag har fått en 1-sidig guide, generell för Royale-blocket.

Nedan ser ni min bössa isärplockade, men jag ser några frågetecken, innan jag börjar borra/montera.

1) Jag förstår att min tryckmätare i fortsättningen bara kommer att visa det regulerade trycket, dvs. jag kommer inte att kunna se
om det är 220 eller 140 bar i tuben. Vill jag veta hur mycket luft jag har, måste jag montera mätare i tuben. Kan ev. leva med detta.

2) Luftpåfyllningen hamnar nu "bakom" regulatorn, dvs. påfyllnadsluften måste gå baklänges genom regulatorn innan den når tuben. Funkar detta?

OBS! Jag har alltså INTE köpt ett komplett "Bygga om till MK2-kit" utan hade bara en lös regulator liggande.

Skillnaden mot traditionell Royale-bössa är att tryckmätaren då sitter där den främre fäst-skruven till avtryckarplattan sitter.
Den skruven är lossad i min bild, och det är ett genomgående hål i botten. Alldeles bakom, markerad med röd pil, är en 2mm
försänkning, som visar var man skall borra hål för reggen, om jag förstår det rätt.

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: FX Regulator - Guide för justering av Bar/Utgångshastigh

Inläggav jojon80 05 jul 2016, 23:08

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med installationen av reggen, men har för mig att jag sett sånt nånstans, det är nog inte speciellt svårt om man inte har tummen mitt i handen. En manometer för tuben skulle jag aldrig i livet vara utan. Ett alternativ kan ju vara att beställa en tub till en bobcat och skruva dit för då har du mätarn, det skulle visserligen se lite konstigt ut på en flaskbössa. Men inställningar av reggen till ett 25 royal block har jag ägnat hela försommaren till. Vad vill du ha ut av din bössa? Skjuta hårt som satan med 25 heavy kings 36 grain eller ligga på precision med vanliga kings 24 grain runt 240 ms och hushålla med luften. Jämna utgångshastigheter får du i båda fallen.
jojon80
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 29 mar 2016, 21:42
Ort: skogen
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: bsa

Följande användare vill tacka jojon80 för detta inlägg
Realisten (16 mar 2017, 15:50)

Re: FX Regulator - Guide för justering av Bar/Utgångshastigh

Inläggav jojon80 05 jul 2016, 23:17

Det är rätt reg på bilden. Du måste ha en skålformad bricka också som ska ligga mellan reggen och tubmuttern. Den är ngt konisk och ska monteras med skålen upp mot muttern. Det är väldigt viktigt att den monteras rätt annars får man olika utgångshastigheter trots att manometern visar samma bar hela tiden!

Jag tror det går inte att fylla luft bakifrån i reggen, den är ju fjäderinställd för att stänga vid tex 140 bar. Nej det kan du nog tyvärr glömma.
jojon80
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 29 mar 2016, 21:42
Ort: skogen
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: bsa

Re: FX Regulator - Guide för justering av Bar/Utgångshastigh

Inläggav Pryltokig 06 jul 2016, 09:34

Tack för hjälpen. Jag har även fått svar från Tobbe nu på morgonen, så som tips till andra nybörjare skall jag försöka förtydliga.

jojon80 skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med installationen av reggen, men har för mig att jag sett sånt nånstans, det är nog inte speciellt svårt om man inte har tummen mitt i handen. En manometer för tuben skulle jag aldrig i livet vara utan. Ett alternativ kan ju vara att beställa en tub till en bobcat och skruva dit för då har du mätarn, det skulle visserligen se lite konstigt ut på en flaskbössa. Men inställningar av reggen till ett 25 royal block har jag ägnat hela försommaren till. Vad vill du ha ut av din bössa? Skjuta hårt som satan med 25 heavy kings 36 grain eller ligga på precision med vanliga kings 24 grain runt 240 ms och hushålla med luften. Jämna utgångshastigheter får du i båda fallen.


Att bara trycka in reggen i hålet och borra upp andningshålet är inte speciellt svårt, men man bör ha hela bilden klar för sig.

Tobbe har precis bekräftat att (han glömde nämna att) jag måste köpa en ny FX-tub med fyllning i toppen och då kan jag givetvis få en
manometer där också, precis som på Bobcat MK2. Varken Bobcat MK1 eller MK2 har "flaska" utan dessa tuber ser exakt likadana ut,
så det kommer inte att se konstigt ut på något sätt. Tobbe har ingen Bobcat-tub hemma just nu men kostnaden hamnar troligtvis
omkring 3" med manometer, så jag lägger hellre de pengarna på en ny bössa i stället.

Jag hade inget speciellt syfte med att sätta in reggen (som jag hade liggande) än att lära mig mer, få jämnare skott och kanske få ut fler skott
per fyllning. Är dock inte alls missnöjd med den jämnhet och antal skott jag får ut i dag. Älskar bössan.

jojon80 skrev:Det är rätt reg på bilden. Du måste ha en skålformad bricka också som ska ligga mellan reggen och tubmuttern. Den är ngt konisk och ska monteras med skålen upp mot muttern. Det är väldigt viktigt att den monteras rätt annars får man olika utgångshastigheter trots att manometern visar samma bar hela tiden!

Jag tror det går inte att fylla luft bakifrån i reggen, den är ju fjäderinställd för att stänga vid tex 140 bar. Nej det kan du nog tyvärr glömma.


Tack för tipset med brickan. Den nämns inte på de instruktioner jag fick och nej, det går INTE att fylla luft baklänges via reggen, bekräftat av Tobbe också.

Summa summarium. Jag skall nu skruva ihop bössan igen och jag är glad att jag inte började borra förhastat.
Senast redigerad av Pryltokig 06 jul 2016, 09:36, redigerad totalt 2 gånger.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer