Hatsan Factor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 01 apr 2021, 11:10

Finns det många gevär som har regulator? Factor finns ju i RC modell men betydligt dyrare. Vad kan man förvänta sig för precision på båda modeller på 50m?
paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Re: Hatsan Factor

Inläggav börne 01 apr 2021, 12:53

Finns ju en hel del med regulator, men även en hel del utan.

Kostnaden för en bössa med regulator får man motivera med att man får ut betydligt fler skott i jämn hastighet.

Som jämförelse så kan jag skjuta över 200 st skott med min FX Dreamline, tappade räkningen senast då detta var första gången jag sköt med den medans jag får ut 100 - 120 st med min Air Arms S400 F Classic som inte har reg då jag håller mig inom sweetspot som man kallar det område mellan start & sluttrycket där bössan fungerar bäst, båda är i 10J & FX har 220 cc tub & AA har 216cc så nästan identisk luftkapacitet.


Förväntad precision har jag noll koll på när det gäller den bössan.
Senast redigerad av börne 01 apr 2021, 18:14, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 01 apr 2021, 13:02

Skiljer det något i precision på de bössorna?
Om man håller sig inom sweetspot på oregulerat blir det någorlunda vettigt antar jag?
paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Re: Hatsan Factor

Inläggav börne 01 apr 2021, 13:20

paracord85 skrev:Skiljer det något i precision på de bössorna?
Om man håller sig inom sweetspot på oregulerat blir det någorlunda vettigt antar jag?

Har bara skjutit med min FX en gång som sagt & inte hunnit testa ut rätt ammo som är viktigt för alla luftvapen.

Den fick jag till en träffbild på säg 5mm cc på 30 meter med stöd, min AA så har jag fått till ett naggat hål.

Så just nu går min AA bättre än min FX.

Air Arms har riktigt bra självregulerade bössor, självreguleringen går ju till så att när du har högt tryck i tuben orkar inte hammaren öppna ventilen lika mycket som vid lågt tryck. Men då tuben har högt tryck får man ut hastigheten ändå & ju mer trycket i tuben sjunker ju mer öppnar ventilen & därför får man en hyfsat jämn hastighet även utan regulator, men bara inom ett visst tryckområde, därav sweetspot.

Har faktiskt inte skjutit en skjutsträng med någon av bössorna. Men min S400 MPR FT som i grunden är samma som min S400 F Classic går väldigt jämnt i 60 skott, men då i 18J, i 10J c:a 120 skott lika jämnt.

Den sprider 4 m/s på dom skotten, men den fungerar riktigt bra, förvänta dig inte att alla oregulerade går så.

En regulerad bössa är det nog inte omöjligt att krympa detta till 2 m/s... Men detta är en gissning då min FX är min första med regulator så har inte hunnit testa i kronografen som sagt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 01 apr 2021, 16:50

Det blir en sådan här kompressor i alla fall :) Ska gå att stänga av automatiskt vid 250 bar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Kompletterar upp med extra filter. Kanske skulle varit någon absol i också?
För att följa länken så måste du registera dig.



Optik får jag gräva i lite till. De brittiska sidorna gick inte beställa ifrån nu så jag hamnar på 1600kr plus fästen just nu, om jag inte skippar belysningen.
paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Följande användare vill tacka paracord85 för detta inlägg
Moja65 (08 dec 2021, 14:53)

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 17 sep 2021, 22:11

För de som är nyfikna på anslagsenergi vid fulltryck så har jag nu gjort lite tester.
Gul innebär missnöjd med precisionen.
Av de fyra testade är JSB hades bäst.
Hunter Extreme verkar vara hårdare vid träff.
JSB Exact duger knappt till 10m på 10 ringad tavla men det går ju hålla på med lite fältmål också för att göra slut på burken.
Det märks att Baracuda power är tung, i solsken kan man se kulbanan på väg ut till målet när den flyger.

Bössan smäller ca 75 decibel uppmätt med telefonen.
För att följa länken så måste du registera dig.

paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Re: Hatsan Factor

Inläggav Denke 28 sep 2021, 14:26

Tycker denna bössa ser mycket lovande ut, är det svårt att byta ventilpinne om man vill ta licens på denna ?
Denke
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 sep 2019, 20:17
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Factor

Inläggav Stinsen 28 sep 2021, 19:10

Hur är precisionen på säg 50 meter?

Jag tycker överlag att Hatsan verkar lite för dyra för vad man för.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: Hatsan Factor

Inläggav Nitro 28 sep 2021, 19:56

Stinsen skrev:Jag tycker överlag att Hatsan verkar lite för dyra för vad man för.

En iakttagelse som många av oss andra också gjort.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 29 sep 2021, 08:37

Denke skrev:Tycker denna bössa ser mycket lovande ut, är det svårt att byta ventilpinne om man vill ta licens på denna ?

Den är väldigt lovande faktiskt. Min har licens så jag har inte bytt pinnen själv.

Stinsen skrev:Hur är precisionen på säg 50 meter?
Jag tycker överlag att Hatsan verkar lite för dyra för vad man för.

Jag tycker den är väldigt prisvärd istället. 7303kr inkl frakt och fyra askar ammunition i arket ovanför.
Endast gevär 6709kr exkl frakt.
För ett PCP gevär med så pass stor tub. Benstödet är inget vidare så jag har en picatinny adapter till mitt Harris SL-M
50m är inte testat på tavla, enbart ut till 35m jägarmässigt på fallmål.

Nitro skrev:
Stinsen skrev:Jag tycker överlag att Hatsan verkar lite för dyra för vad man för.

En iakttagelse som många av oss andra också anser.

Vad jämför man med då? FX Dreamline med liten tub? Nackdelen är väl att denna saknar regulator men då kan man också köpa en RC. Det är trots allt en del tusenlappar upp i pris. Behöver man skjuta hål i hål på 50m kanske man vill betala mer men det behovet har inte jag så utgiften är onödig. Dock vet jag inte om min gör det eller inte.
paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Re: Hatsan Factor

Inläggav Silwer 29 sep 2021, 13:08

Vad jämför du själv med? Prislappar och text?

Nåt som inte funkar särskilt bra mer än till hög effekt är ju just det med bara, är då 7000 billigt längre?

Och det här skulle nån fått ut en licens på i Sverige?

Utan erfarenhet Jan man knappast sitta och jämföra vad man får för priset i verkligheten utan just på pappret, en massa siffror.

Men alltså det är ok givetvis så länge man förstår att det är som att köpa en bil eller nåt och bara välja utifrån teorin och inte provköra, den bil man då köpte kommer ju alltid vara bäst oavsett.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan Factor

Inläggav Nitro 29 sep 2021, 18:32

paracord85 skrev:
Nitro skrev:
Stinsen skrev:Jag tycker överlag att Hatsan verkar lite för dyra för vad man för.

En iakttagelse som många av oss andra också anser.

Vad jämför man med då? FX Dreamline med liten tub? Nackdelen är väl att denna saknar regulator men då kan man också köpa en RC. Det är trots allt en del tusenlappar upp i pris. Behöver man skjuta hål i hål på 50m kanske man vill betala mer men det behovet har inte jag så utgiften är onödig. Dock vet jag inte om min gör det eller inte.


Det vi påstod var inte just den modell du är intresserad av, utan att Hatsan överlag är prissatta för högt i Sverige.
Sen är det självklart upp till var och en om man tycker något är billigt eller dyrt.
Men som jag nämnde så anser en del här att de är för högt prissatta, det är inget nytt.
Vad det baseras på kan vara den ojämna kvaliteten som många råkat ut för inklusive mig själv.
Men det kan även finnas andra faktorer som att man kanske förväntat sig bättre finish, trycke eller kanske precision.

FX har ju både billigare bössor och även betydligt dyrare om man nu väljer det märket.
Men något som liknar specen på den Hatsanbössan och som ligger i ungefär samma prisklass är möjligtvis FX Royal 400 som också har regulator och är en väldigt välkänd bössa i Sverige som sålts i massor, om du nu vill ha någon jämförelse.

För att följa länken så måste du registera dig.



Självklart ska du köpa den bössa du vill ha, men det kan vara bra att få alternativ och fundera en runda till. Det är väl en av funktionerna ett forum har.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan Factor

Inläggav chaosborn 29 sep 2021, 19:20

Är väl kul om någon är nöjd med sin bössa, alla har inte samma krav och jo det finns exempel på välskjutande Hatsans också.

Själv sneglade jag länge på en Galatian, även lite åt Bt 65, är vissa som skjutit jäkligt bra med den sistnämnda.

Men att jämför på pappret som någon skrev är inte lätt, man måste känna och klämma och helst provskjuta.

Min senaste bössa hade jag nästan bestämt mig för i förväg, väl i handen kändes den helt rätt.
Men jag tog ändå tid på mig att plocka fram några andra att känna på samtidigt.

Lite synd kan jag tycka att det mest är Fx, Hatsan och AA som det skrivs om i PCP.

Skulle vilja höra mer om lite andra märken.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Hatsan Factor

Inläggav Stinsen 29 sep 2021, 20:06

Jag tycker att Hatsan gör lite spännande modeller, men för min del anser jag att man får mer föra pengarna av andra tillverkare helt enkelt, tyvärr.

Var sugen på en vectis, men efter att ha provat den så tyckte jag att den var förr dyr helt enkelt.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 01 okt 2021, 09:27

Silwer skrev:Vad jämför du själv med? Prislappar och text?
Nåt som inte funkar särskilt bra mer än till hög effekt är ju just det med bara, är då 7000 billigt längre?

Och det här skulle nån fått ut en licens på i Sverige?

Utan erfarenhet Jan man knappast sitta och jämföra vad man får för priset i verkligheten utan just på pappret, en massa siffror.

Men alltså det är ok givetvis så länge man förstår att det är som att köpa en bil eller nåt och bara välja utifrån teorin och inte provköra, den bil man då köpte kommer ju alltid vara bäst oavsett.


Jag har en så det är jag själv som skrivit pappret med testenergi och hastighet. Prislapp och specifikation är första steget för att sålla modeller. Därefter lite ergonomi, en justerbar kolv är väldigt trevligt jämfört med de fasta om man är längre i armarna.

Det är inga problem att få licens på PCP luftgevär i Sverige.

Jag har erfarenhet, har du? Sen är ju frågan hur många man vill testa. Men för att jämföra med en bil, jag hade gärna haft en Lamborghini men de är ganska värdelösa till mitt behov så jag kör Volvo istället.

Nitro skrev:Det vi påstod var inte just den modell du är intresserad av, utan att Hatsan överlag är prissatta för högt i Sverige.
Sen är det självklart upp till var och en om man tycker något är billigt eller dyrt.
Men som jag nämnde så anser en del här att de är för högt prissatta, det är inget nytt.
Vad det baseras på kan vara den ojämna kvaliteten som många råkat ut för inklusive mig själv.
Men det kan även finnas andra faktorer som att man kanske förväntat sig bättre finish, trycke eller kanske precision.

FX har ju både billigare bössor och även betydligt dyrare om man nu väljer det märket.
Men något som liknar specen på den Hatsanbössan och som ligger i ungefär samma prisklass är möjligtvis FX Royal 400 som också har regulator och är en väldigt välkänd bössa i Sverige som sålts i massor, om du nu vill ha någon jämförelse.

För att följa länken så måste du registera dig.



Självklart ska du köpa den bössa du vill ha, men det kan vara bra att få alternativ och fundera en runda till. Det är väl en av funktionerna ett forum har.


Måhända att man tycker att de är dyra, men varför skulle de vara billigare än något annat? FX verkar läcka i tätningar titt som tätt när man pratar med vapentekniker så jag ser inget poäng där. Söker man ett fint trycke och bäst precision kanske man ska titta efter ett rent tävlingsgevär istället för något som ska användas till jakt. Behovet måste ju få styra en persons val istället för ett forums preferenser.

Tanken var inte att jämföra vapen här utan bara prata om Factor. Royale 400 sållades dock bort i tidigt skede på grund av tumhålsgrepp och kort kolv.
Factors justerbara anslagsenergi betyder ganska mycket också. Kaja på effektläge 3 och effektläge 1 på tavla vid träning.

chaosborn skrev:Är väl kul om någon är nöjd med sin bössa, alla har inte samma krav och jo det finns exempel på välskjutande Hatsans också.
Själv sneglade jag länge på en Galatian, även lite åt Bt 65, är vissa som skjutit jäkligt bra med den sistnämnda.

BT65 var ett trevligt alternativ men den hade blivit väldigt mycket tyngre. Verkar ju skjuta bra för många annars.
paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Re: Hatsan Factor

Inläggav jerico 01 okt 2021, 15:12

BT65 med LW pipa skjuter mycket bättre än min 44a på 50 meter. Men om du jämför med en AA så blir du nog besviken över hatsan. De är inte gjorda för att gå i 10 joule så att säga
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Hatsan Factor

Inläggav chaosborn 01 okt 2021, 16:17

jerico skrev:BT65 med LW pipa skjuter mycket bättre än min 44a på 50 meter. Men om du jämför med en AA så blir du nog besviken över hatsan. De är inte gjorda för att gå i 10 joule så att säga


Så är det nog, så bättre att jämföra i 30 + Joule
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Hatsan Factor

Inläggav Silwer 04 okt 2021, 21:10

Hur kan. Än påstå att det är lätt att få ut licens för OCP i Sverige?

Är det skyddsjakt man menar då?

I verkligheten är det omöjligt utan en operativ klubb du kan gå med i och vara aktiv, nåt få har möjlighet till.

Du får ingen licens för målskytte vad ön du försöker med utan det.

Visst en del mindre nogaräknade krutskytteflreningar tycks skriva på papperna trots att de inte erbjuder luftskytte öht, lite som falska betyg eller nåt, helt ok så länge ingen tittar på fallet, då skulle jag inte vilja vara den som skrivit på det iaf.

Men de är inte min sak.
Senast redigerad av Silwer 04 okt 2021, 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan Factor

Inläggav paracord85 05 okt 2021, 19:32

Silwer skrev:Hur kan. Än påstå att det är lätt att få ut licens för OCP i Sverige?


Har man ett styrkt behov av en viss typ av vapen så är det relativt lätt, oavsett om det är skyddsjakt, jakt eller målskytte. Har man inte ett behov så ska det med all rätt vara svårt. Givetvis behöver du vara medlem i en klubb för att få licens på målskytte, hitta en, bli medlem och uppfyll kraven. Uppfylls inte kraven så ska återigen inga licenser delas ut.
paracord85
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jul 2019, 23:03
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Ett gäng

Re: Hatsan Factor

Inläggav börne 05 okt 2021, 19:58

paracord85 skrev:Givetvis behöver du vara medlem i en klubb för att få licens på målskytte, hitta en, bli medlem och uppfyll kraven.

Det är lätt för oss som bor där det finns klubbar i närheten som bedriver verksamhet där licenspliktiga luftvapen används & man kan styrka ett behov.

Bor man på "fel" ställe är det inte så lätt. I vissa delar i landet är det väldigt glest med klubbar som bedriver nån form av skytte med luftvapen. Då räknar jag så klart bort alla dessa 10 meters klubbar där dom ju inte skjuter med licensvapen & därmed inte kan skriva ut ett föreningsintyg då ingen sådan verksamhet bedrivs.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan Factor

Inläggav Silwer 06 okt 2021, 19:02

Exakt, självklart är det en stor påverkan, det är svårt att få dels igång folk att vilja skapa en klubb i h så hitta en skjutbana.

Det blev ju en död zon i Stockholm-Uppsaka-Vösterås etc området trots all befolkning, mycket beror på dels inställningen till Luftvapen av tex kutklubbar.
Och givet att allt som låter och verkar suspekt inte direkt är välkommet i området, hör finns väl också hög kriminalitet med även om de inte har med saken att göra påverkar det allmänna tankar om vapen.

Men om du lätt får en licens är allt bra, det var inte kritik så, saken är väl om vapnet tillåts, det är ju inte lätt att påstå längre att säg .25 bössan från Hatsan ska vara för FT.
Men visst några klubbar är ju under jaktförbundet där är detta nog lättare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan Factor

Inläggav börne 06 okt 2021, 19:22

Silwer skrev:det är ju inte lätt att påstå längre att säg .25 bössan från Hatsan ska vara för FT.

Nä där är det ju numera helt kört då det är max .22 vilket väl var ett sätt att stoppa att det skrivits ut föreningsintyg på FT bössor som sen aldrig ses ute på tävlingar. Som jag förstått fick Grenledaren en del frågor från polisen om vissa typer av vapen & om det var lämpliga vapen för ändamålet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan Factor

Inläggav ahayeah 10 okt 2021, 07:50

Fast någon måste ju vara först i en klubb. Det är ju knappast så att det funnits ft-skyttar i de aktiva klubbarna sen slutet på 1800talet och ingen kan starta nåt nytt. Så det borde räcka att man skjuter lite 10j ft ihop med vilken skytteklubb som helst i ett halvår. Då har de ju verksamheten och de kan skriva ett intyg på att man är ok.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Hatsan Factor

Inläggav chaosborn 10 okt 2021, 10:00

ahayeah skrev:Fast någon måste ju vara först i en klubb. Det är ju knappast så att det funnits ft-skyttar i de aktiva klubbarna sen slutet på 1800talet och ingen kan starta nåt nytt. Så det borde räcka att man skjuter lite 10j ft ihop med vilken skytteklubb som helst i ett halvår. Då har de ju verksamheten och de kan skriva ett intyg på att man är ok.


Klubben måste ju hålla på med FT, vilket de flesta inte gör.

Men visst kan du försöka smyga in FT i en klubb där du bor, men att de just skulle nappa på det är ju nog inte så troligt.

Möjligen skulle det kanske vara möjligt att vara medlem i 2 klubbar om nu avståndet är problemet att du tex är medlem i en skytte klubb som inte håller på med just FT och sen är med i en FT klubb som du besöker någon gång per år, men den frågan kan endast klubbarna själva svara på.
Tänker främst att det möjligen skulle fungera om det är 2 klubbar som är väl kända för varandra.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Hatsan Factor

Inläggav börne 10 okt 2021, 16:11

ahayeah skrev:Fast någon måste ju vara först i en klubb. Det är ju knappast så att det funnits ft-skyttar i de aktiva klubbarna sen slutet på 1800talet och ingen kan starta nåt nytt. Så det borde räcka att man skjuter lite 10j ft ihop med vilken skytteklubb som helst i ett halvår. Då har de ju verksamheten och de kan skriva ett intyg på att man är ok.

Absolut ingen omöjlighet att börja med FT i en klubb som inte bedriver detta idag, bara klubben är villig att ta med det bland dom skyttegrenar dom sysslar med. Så har det ju som du säger varit för alla nuvarande klubbar som tagit in FT. Men om FT inte finns med i verksamheten så måste ju först klubben skriva in att de bedrivs FT träning i klubben, detta måste ju styrelsen ta ett beslut om & när det är klart är det bara att skjuta FT i ett halvår & hoppas styrelsen vill skriva ut ett föreningsintyg :thumbupp:

Det jag kommenterade var om att få ett föreningsintyg på en bössa i kaliber .25/.30 & påstå det är FT man vill syssla med är kört numera då det är max .22 som gäller.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

FöregåendeNästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer