BSA PCP på XXL

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 10:06

Jag kvistade in på det XXL som ligger i staden och såg då att de hade flertalet BSA pcper, bla R10 och en som hette Buccaneer SE (ingen aning vad SE är för skillnad iofs).

I var fall var R10an betydande billigare än andra svenska priser och jag antar att den andra var det med.
Lite förvånad blev jag allt då jag inte trodde de tog in just nåt som kostar en del utan följde den gälande Julastilen eller liknande.

I varje fall gjorde det ju det möjligt att kolla lite på dessa och att jämföra och som sagt priser som iaf verkar begripliga sett till vad de kostar utomlands.
Fråga mig inte vad dealen är då ju FP inte kan vara inblandade i den iaf då de tar betydligt mer för sina BSA.

Det har ju sagts att BSA inte ville sälja mer än till bestämda i princip generalimportörer, nu är väl XXL stort och inte fasen vet jag var de kommer ifrån så de kan nog på det sättet komma runt allt sånt och så har de ju många varuhus att lasta in dessa på.

Ok, XXL är väl inte om luftvapen direkt, men det var iaf intressant ta kolla på de här på ett sånt ställe.
De var väl lite som Hobex sortiment, trams trams trams och några FX bössor så att säga, alltid nåt riktigt att se på.

De som vill ha en BSA kanske ska kolla upp dem 9000 för R10 mk2an och 500 för den andra som jag egentligen inte har set förr får jag erkänna, var ett kortare vapen iaf, inget bängel.
Underligt nog hittar jag dem inte på XXLs site, men de finns iaf där för den som vill glo, tidigare blev de ju löjligt dyra jämfört säg med Air Arms här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 10:14

5000 för Buccaner SE menade jag, verkar var et sådär pris mot andra EU länder de kan var billigare utomlands eller liknade, men BSA R10an för 8999 är billig här även jämfört många andra länder, ofta ligger de närmare 10k eller strax under ser man.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav TheFoes 04 aug 2014, 10:14

Vad kostade Buccanern.?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Följande användare vill tacka TheFoes för detta inlägg
Baccus (04 aug 2014, 13:12)

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 10:21

4999, ett kompakt 10skottsvapen, vad SE betyder vet jag inte, dock lite trist var att de inte klappat på samma shroud som R10an hade tyvärr.

Sen var det en pipstabb på den som jag inte gillade, bokstock, lätt bössa iaf, kändes ok imo som tja billigare PCP, som sagt vi vet ju vad som finns i den prisklassen.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav TheFoes 04 aug 2014, 10:23

bsa är ju kända för sina pipor. verkar som ett bra pris tycker jag.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 10:30

Jo faktikst bra pris, och ja BSA gjorde ju UKs bästa pipor och användes ofta av skyttar på andra vapen där för tex FT, så de är det nog inget fel på så länge inte Gamo lagt labbarna på delarna och förstört dem.
Hurricane vill ha 7000 för en liknade men enkelskott tex.
Och det är ju nån tusing mindre än för en AA 410, men den är lite simplare än en sån med, men det är väl en konkurrent.
En Hatsan AT44 med trästock och mag är just inte många hundringar biligare heller och en T12 FX Typhoon med syntte kostar lika.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Bsa_Airsporter 04 aug 2014, 11:23

Silwer skrev:Jag kvistade in på det XXL som ligger i staden och såg då att de hade flertalet BSA pcper, bla R10 och en som hette Buccaneer SE (ingen aning vad SE är för skillnad iofs).

I var fall var R10an betydande billigare än andra svenska priser och jag antar att den andra var det med.
Lite förvånad blev jag allt då jag inte trodde de tog in just nåt som kostar en del utan följde den gälande Julastilen eller liknande.

I varje fall gjorde det ju det möjligt att kolla lite på dessa och att jämföra och som sagt priser som iaf verkar begripliga sett till vad de kostar utomlands.
Fråga mig inte vad dealen är då ju FP inte kan vara inblandade i den iaf då de tar betydligt mer för sina BSA.

Det har ju sagts att BSA inte ville sälja mer än till bestämda i princip generalimportörer, nu är väl XXL stort och inte fasen vet jag var de kommer ifrån så de kan nog på det sättet komma runt allt sånt och så har de ju många varuhus att lasta in dessa på.

Ok, XXL är väl inte om luftvapen direkt, men det var iaf intressant ta kolla på de här på ett sånt ställe.
De var väl lite som Hobex sortiment, trams trams trams och några FX bössor så att säga, alltid nåt riktigt att se på.

De som vill ha en BSA kanske ska kolla upp dem 9000 för R10 mk2an och 500 för den andra som jag egentligen inte har set förr får jag erkänna, var ett kortare vapen iaf, inget bängel.
Underligt nog hittar jag dem inte på XXLs site, men de finns iaf där för den som vill glo, tidigare blev de ju löjligt dyra jämfört säg med Air Arms här.


Jo ja har sneglat lite på deras R10 ett par gånger och det kanske blir en sån till nästa sommar! känner att de måste bli en Bsa pcp igen! :cheeRs:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav XXL 04 aug 2014, 11:55

Först vill jag bara göra klart för alla att mitt användarnamn inte har något som helst med företaget XX att göra.

Det var bara så att när jag skulle registrera mig här så var det ena användarnamnet efter det andra som jag kom på redan upptaget så i ren desperation tog jag storleksbeteckningen på min T-shirt för att få registreringen klar. Hade inte en tanke på företaget XXL

Jag hade en tid närt en önskan om att ha ett regulerat PCP i 10 J som kunde skjuta många skott på en fyllning och var det dessutom snyggt så vore det ett extra plus.

För en månad sedan så föll jag för den vackra valnötsstocken och köpte - med viss bävan - ett R10 hos XXL i Bromma. Jag har förvisso läst på de engelska forumen att många har haft problem med dem medan å andra sidan andra höjer det till skyarna.

Det är inte karbinversionen utan high-power versionen med lång pipa som tagits ned till 10 J och importeras via Norge.

Efter att under en månad skjutit bortåt 1500 skott kan jag ge en liten rapport.
Anpassningen till 10 J är perfekt gjord, ligger på 10,3 - 10,4 J vid mynningen beroende på kula.
Uppfyller med råge kravet på att kunna skjuta många skott på en fyllning. Med ett starttryck på 220 bar (max är 232 bar) fick jag ut 320 skott med mindre än 4,5 m/s i spridning. Då är att märka att det var ett skott som orsakde denna maximala avvikelse och den kom efter ca 270 skott. T o m 200 skott tog jag bara 3 st stickprov vid vart 50:e skott och för dessa stickprov var spridningen <1 m/s. Fr o m 200 skott tog jag 10-skottsserier genom kronografen. Utgångshastigheten ökade något efter hand - vilket ska vara ett känt fenomen för R10:s regulator - och spridningen för dessa 10-skottsserier låg typiskt på 2-3 m/s.

Efter 320 skott började utgångshastigheten sjunka med ca 1 m/s för varje skott. Fylld till 232 bar är drygt 330 dugliga skott fullt realistiskt. Testade även med ett strttryck på 232 bar och för de första 10 skotten låg då utgångshastigheten knappt 1 m/s under det jag fick för mina tidigare 3-skotts samples med starttryck 220 bar, d v s det finns ingen anledning att inte fylla till 232 bar.

En förklaring till den låga luftförbrukningen torde vara den långa pipan och den bidrar förmodligen också till att göra det väldigt tyst. Det finns i princip inget skottljud, det som hörs mest är själva mekanismen och ett litet twang från hammarfjädern. Det låter ungefär som ett fjädervapen där kulan fastnat i loppet.

Mycket av det strul jag hört om R10 har handlat om magasinet. Det konstruerades om för något år sedan men här är att märka att det funkar ändå inte med t ex JSB RS, Express eller Crosman Premier. Dessa kulor är för korta och kantrar på något sätt så att magasinet låser sig och det krävs en del våld för att få ut magisinen ur bössan för att rätta till det. Inga problem med längre kulor som vanliga JSB Exact eller H&N Baracuda.

Det är dock JSB RS som går bäst, som de gör i de flesta 10 J bössor. För att råda bot på detta köpte jag en single-shot adapter från BAR för 26 pund. Efter att ha använt den ett par veckor måste jag säga att jag ser ingen som helst fördel med magasin, den borde vara standard och magasin option. Det är mycket mer praktiskt att ladda ett skott i taget med en hand i stället för att behöva lägga ifrån sig bössan för att använda två händer för att pilla in 10 skott i ett magasin. Visst, man kan sedan skjuta 10 skott i snabb följd, men vad är det egentligen för nytta med det?

För att följa länken så måste du registera dig.


50 m, nästan ingen vind

För att följa länken så måste du registera dig.

Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Bsa_Airsporter (04 aug 2014, 12:03), Nitro (04 aug 2014, 14:02), Tomaz (04 aug 2014, 19:30), losdrivare (04 aug 2014, 19:57)

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 12:17

Ja bra XXL, alltid kul att läsa mer lokala ägares åsikter då det är svårt att få grepp om den här modellen mycket pga problem med den första versionen mm som sen liksom lever kvar som argument mot än.

Bra att nån vågar köpa en för att testa iaf för att se vad det är för nånting.
Jag vet inte hur mycket luft flaskan rymmer iofs men 300 skott bör väl räcka en stund.

Bössan ser ju trevlig ut iaf i design osv.
Jag tyckte den kändes skapligt bygd och även jag gillar enskott mest så är inte rearbolt nån fara.

Magasin är ju för jakt isf vilket ju inte kommer upp med en .177 här alls och sällan öht ens.

Hur lång är en lång pipa innaför shrouden då? 50cm, mer?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav XXL 04 aug 2014, 12:59

Flaskan rymmer 200 cc och är inte större än att en extra flaska ryms i en jackficka om man nu inte känner sig nöjd efter drygt 300 skott.

Långa modellen nämns inte på BSA:s hemsida men här

För att följa länken så måste du registera dig.



står det att piplängden är 47 cm.

Å andra sidan säger Straght Shooters att piplängden är 18 tum vilket blir knappt 46 cm.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kolla f ö på fliken Our take. De gör skjutprov med alla de bössor de säljer så att man kan se hur olika kulor ger olika effekt.

Jag har inte gjort några försök att själv fastställa piplängden utan nöjt mig med det faktum att det med råge presterar vad jag förväntat mig.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 13:18

Ok jo 18 tum uppges här och där ser jag, så det är väl där då, undrar hur kort 12FPE varianten är då?

i 10J gör du ju absolut inte med mer och så ska ju shrouden kunan fungera med utan att bössan blir som en jäkla stör.

200cc ok, ja den ser smidig ut, en av de få flaskvapen som är lyckade designmässigt utan att plötsligt förlora balansen när flaskan dyker upp i linjerna, iofs har de ju ofta dubbelt så stora flaskor, det här är ju mer en ersättning för en tub av samma storlek och flyttar ju bak vikten.

300 skott på 200cc 10J är bra för en mekanisk regulerad bössa imo, så där finns då inget att invända precis och man måste ju inte köra 230bar heller de funkar ju med lägre tryck för de som tänker pumpa, bara som kommentar då regulerade vapen är bra på just det.

Alltå att dels var jämna med högre tryck än självreglerade vapen och även över hela tryckområdet så att pumpa 200bar i en 200cc flaska är inte omöjligt och visst lite färre skott blir det väl men inte så det stör.

Jag har själv en DS mk4a som ju också egentligen vill ha 230bar (kan faktiskt klara upp till 250bar), men då jag pumpar den lilla tuben på 144cc så slutar jag vid 200bar, den går 10J den med i .177 och även då tills jag lägger ner så handlar det om 240 skott eller nåt sånt liksom.

Så jag har täckt upp min 10J PCP bössa för allmänt skytte redan, annars är BSAn här intresssant imo.

Jag kommer nog inte hålla på mer med annat än regulerade PCPer om jag nu fortsätter skjuta med sånna, jag tycker det är så mycket bättre även om det ju ger mer delar givetvis och fler felkällor, men i stället särskilt så här i lägre effekter säg 16J eller 10J så spar de massor med luft mot vanliga PCPer, för mig är det värt mycket.

BSA hade ju problem med regulatorn på den första varianten, alla slutade med 3djepartsgrejor i sig skulle jag tro då de original var felkonstruerade och slets ut mycket fort.
Men det ska ju var förbi nu, annars har de slagit i huvet då de knappast kan ha missat det.

Det här är ju BSAs flaggskepp som det heter och har ju på sitt sätt varit med sen mitten av 90talet som Super Ten mfl, då var de toppenbössor ansågs det.

Iaf är det ju bar att det finns några PCP från BSA till vettigt pris, kanske kan man hoppas på nån till i framtiden, vem vet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav XXL 04 aug 2014, 14:00

Barrel Length 39.5cm / 15.5in

står det på BSA:s hemsida. Jag tycker dock att den yttre längden verkar skilja sig mer än 2,5 tum.
För totallängden säger BSA 97 cm för karbinen medan Straight Shooters anger 109 cm för den långa versionen.

12 cm skillnad i totallängd tycker jag stämmer med det visuella intrycket.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Hittade just BSA:s export-broschyr från 2012. Där står barrel length 47cm/18.5in och total längd 109 cm.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 14:04

Troligen är shrouden längre och effektivare pga att det är en FAC bössa du har, det behövs ju inte lika bra shroud på de med lägre effekt och då väljer de ju att korta av dem för att bli smidigare i stället.

Gisningsvis iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Air 04 aug 2014, 14:07

Är det anti tamper på den.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 14:14

De när FAC så det bör det inte var, men vem vet, vi väntar på svaret?

Det är ett jäkla elände det där med AT, det är det på DS med, bla trekantiga skallar på skruvar som håller ihop överdelen på blocket, så man kan inte bar skruva bort det och säg serva laddbolten osv som är där under, näe det ska DS göra, löjligt.

Det finns värre iofs där man inte på en del vapen ens utan våld kan komma åt hammarfjäder och allt det, så om nåt skit pajar och ju är lätt att byta så går det inte, mycket smart, inga justeringar heller åt nåt håll.

BAH! jag avskyr struntet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Air 04 aug 2014, 14:24

En annan grej är vem som ställt den på
10J.Bevisligen så går den fint i 10J men
är det BSA som justerat.
Vill inte vara negativ el, hitta fel nu är bara
nyfiken.Är ju med sugen på en ser riktigt fin ut.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 15:14

Nä dt är ju intressant med frågorna, BSA ha rju verkat helt jäkla omöjliga enligt vissa att ha att göra med, så plötsligt kommer de här upp för de här priserna och som du skriver nedtagna till svensk licensgräns.

Som sagt av vem? då de tydligen är FAC vapen för norsk marknad så är det ju lite pill med R10an då den är regulerad att hamna stabilt under 10J i stället för säg 27J som den kanske var, nån måste ju göra det och enligt andra källor så ville BSA själva ha hand om detta och inte släppa just nåt till andra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav XXL 04 aug 2014, 15:58

Air skrev:Är det anti tamper på den.

Jag har inte kollat men eftersom den ingår som en del av samma "affär" som innefattar full-effektsversioner till den norka marknaden så är det inte så troligt att den har AT. AT är nog något specifikt för U.K. marknaden.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav XXL 04 aug 2014, 16:06

Air skrev:En annan grej är vem som ställt den på
10J.Bevisligen så går den fint i 10J men
är det BSA som justerat.

Den tryckta etketten på gaveln till kartongen säger: Power 10 J

D v s den är fabriksjusterad till 10 J.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Air 04 aug 2014, 17:34

Bra att BSA justerat till 10J.Är nog
lite pyssel med att få till det när det
är regulator i.Jäkligt fint att
XXL sport går sin egen väg känns som
en frisk fläkt vi behöver.
Undrar om fler BSA modeller dyker upp.
Deras hemsida är inte bra.Man får åka
dit ibland för att se spännande.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Raffe1 04 aug 2014, 17:39

XXL skrev:Först vill jag bara göra klart för alla att mitt användarnamn inte har något som helst med företaget XX att göra.

Det var bara så att när jag skulle registrera mig här så var det ena användarnamnet efter det andra som jag kom på redan upptaget så i ren desperation tog jag storleksbeteckningen på min T-shirt för att få registreringen klar. Hade inte en tanke på företaget XXL

Jag hade en tid närt en önskan om att ha ett regulerat PCP i 10 J som kunde skjuta många skott på en fyllning och var det dessutom snyggt så vore det ett extra plus.

För en månad sedan så föll jag för den vackra valnötsstocken och köpte - med viss bävan - ett R10 hos XXL i Bromma. Jag har förvisso läst på de engelska forumen att många har haft problem med dem medan å andra sidan andra höjer det till skyarna.

Det är inte karbinversionen utan high-power versionen med lång pipa som tagits ned till 10 J och importeras via Norge.

Efter att under en månad skjutit bortåt 1500 skott kan jag ge en liten rapport.
Anpassningen till 10 J är perfekt gjord, ligger på 10,3 - 10,4 J vid mynningen beroende på kula.
Uppfyller med råge kravet på att kunna skjuta många skott på en fyllning. Med ett starttryck på 220 bar (max är 232 bar) fick jag ut 320 skott med mindre än 4,5 m/s i spridning. Då är att märka att det var ett skott som orsakde denna maximala avvikelse och den kom efter ca 270 skott. T o m 200 skott tog jag bara 3 st stickprov vid vart 50:e skott och för dessa stickprov var spridningen <1 m/s. Fr o m 200 skott tog jag 10-skottsserier genom kronografen. Utgångshastigheten ökade något efter hand - vilket ska vara ett känt fenomen för R10:s regulator - och spridningen för dessa 10-skottsserier låg typiskt på 2-3 m/s.

Efter 320 skott började utgångshastigheten sjunka med ca 1 m/s för varje skott. Fylld till 232 bar är drygt 330 dugliga skott fullt realistiskt. Testade även med ett strttryck på 232 bar och för de första 10 skotten låg då utgångshastigheten knappt 1 m/s under det jag fick för mina tidigare 3-skotts samples med starttryck 220 bar, d v s det finns ingen anledning att inte fylla till 232 bar.

En förklaring till den låga luftförbrukningen torde vara den långa pipan och den bidrar förmodligen också till att göra det väldigt tyst. Det finns i princip inget skottljud, det som hörs mest är själva mekanismen och ett litet twang från hammarfjädern. Det låter ungefär som ett fjädervapen där kulan fastnat i loppet.

Mycket av det strul jag hört om R10 har handlat om magasinet. Det konstruerades om för något år sedan men här är att märka att det funkar ändå inte med t ex JSB RS, Express eller Crosman Premier. Dessa kulor är för korta och kantrar på något sätt så att magasinet låser sig och det krävs en del våld för att få ut magisinen ur bössan för att rätta till det. Inga problem med längre kulor som vanliga JSB Exact eller H&N Baracuda.

Det är dock JSB RS som går bäst, som de gör i de flesta 10 J bössor. För att råda bot på detta köpte jag en single-shot adapter från BAR för 26 pund. Efter att ha använt den ett par veckor måste jag säga att jag ser ingen som helst fördel med magasin, den borde vara standard och magasin option. Det är mycket mer praktiskt att ladda ett skott i taget med en hand i stället för att behöva lägga ifrån sig bössan för att använda två händer för att pilla in 10 skott i ett magasin. Visst, man kan sedan skjuta 10 skott i snabb följd, men vad är det egentligen för nytta med det?

För att följa länken så måste du registera dig.


50 m, nästan ingen vind

För att följa länken så måste du registera dig.



Kul att det fungerade bra med enkelskotts adaptern. roligt också att du verkar nöjd i övrigt med bössan.

Ralf
Raffe1
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 feb 2013, 20:35
Ort: Huddinge Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 20 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 MK4

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav XXL 05 aug 2014, 17:29

Här är ett test av R10 från Airgunweb
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



och ett från en rysk site. Med knappen för Google-översättning blir det hyfsat begripligt.
För att följa länken så måste du registera dig.

Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Knivsöder 10 aug 2014, 17:15

Jag klämde lite på XXL's i dag. För er som inte har läst de andra inläggen i den här tråden så är det R-10'an jag menar.

Mycket trevlig! :-P

Magasinet är försänkt så det är inte i vägen för fästena på något sätt. Det enda som är lite irriterande är att man tar laddningsgrepp med höger hand, för att sedan ladda på vänster sida (BSA's enkelskottmagasin)! De skotten jag sköt på 25 meter var väl samlade.
Den är sjukt tyst att skjuta med. Visserligen är den på 10 joule, men ändå. Borde passa perfekt för inomhusträning. Den enda som hörs är ett klick och en fjäder som fjädrar ut. En tekniskt kunnig vet nog vilken fjäder?!?

Så nu blir det till att titta djupt ned (9 000:-) i plånboken och fundera på och man har råd.... Man kan ju alltid intala sig att pluggen är billiga osv... Men en schysst kikare, biltemaväska etc skall också till och då sticker priset iväg...
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: BSA PCP på XXL

Inläggav Silwer 10 aug 2014, 20:07

Kul att läsa en åsikt till då de här inte presis är nåt alla har i Sverige, mne nu har många chansen.

Det här är ju inga extremtunga bössor heller utan bör var bra val för svenskt bruk och tävlande i de mer HFT liknande grejorna som jaktstig.

En del rena FT riggar blir lite väl åror när de ska användas så, det är ju därför Steyr ofta ses i de sammanhangen då de inte är så osmidiga.

allt som är nåt kostar pengar imo, man får fundera här helt enkelt över vad man vill ha, om man gillar regulering osv och om man litar på BSA.

Som sagt hade jag inte en bössa för det här hade jag kanske kanske gått på denna efter lite mer efterforskningar.
Jag tänker även i att inte lägga en säljesannons om 3 månader, för mig käns det som de som alltid vandrar runt så verkar göra felköp och inte alls tänkt efter värst (ok man kan givetvis råka ut för problem som gör at man måste sälja eler att man helt lägger av), visst är nya grejor kul men fan jag vill helst hitta en keeper.

Vad fasen gör det om nya kommer ut om den man har är bra nog för en själv?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Bsa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer