Glömde använda bleed på PCP pump, "vitt fluff" kom ut [LÖST]

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Glömde använda bleed på PCP pump, "vitt fluff" kom ut [LÖST]

Inläggav discorpia 26 jan 2023, 23:04

Gjorde ett nybörjarmisstag och glömde blöda ut återstående luft i slangen när jag använde PCP pump på en HPA/paintball-flaska. :oops:

Förutom att det small till av trycket så flög det även ut en stor mängd "vitt fluff" från vad jag antar var slangen. Jag antar att det här var något komprimerat packningsliknande som förstördes av smällen, men lyckas inte hitta något på nätet om vad det skulle kunna vara.

Flaskan verkar hel/hålla trycket utan problem, och förutom att slangen gör ett lite "pruttande" ljud när man pumpar utan något inkopplat verkar den fungera bra, och hålla tätt om man kopplar in flaskan och pumpar.

Så här ser det ut: (Ignorera eventuella svart skräp, samlade upp fluffet från golvet.)

Bild

Kom det här materialet från pumpen, från slangen eller från flaskans regulator? Bör jag köpa ny slang? Har jag förstört pumpen? :neutral:
Senast redigerad av discorpia 28 jan 2023, 02:29, redigerad totalt 1 gång.
discorpia
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2013, 00:22
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Glömde använda bleed på PCP pump, "vitt fluff" kom ut?

Inläggav börne 27 jan 2023, 08:06

Kan ju va bra att nämna vilken PCP pump du har.

Har för mig där finns nåt filter i FX pumpen där slangen ansluts, men har ingen riktig koll så lita inte på det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18786
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Glömde använda bleed på PCP pump, "vitt fluff" kom ut?

Inläggav discorpia 27 jan 2023, 11:14

Ah, bra poäng! Är som sagt helt ny på PCP pumpar så tänkte inte på att konstruktionen kan variera mellan märken.

Det är Julas PCP pump (märket "Kyoba" som många av deras grejor är),
För att följa länken så måste du registera dig.



Kan tillägga att jag inte såg några spår av vita "hårstrån" i anslutningen mellan pumpen och slangen, bara vid mynningen av slangen som satt i flaskan (men det kan ju blåst rakt igenom förstås och komma från pumpen fortfarande).
Senast redigerad av discorpia 27 jan 2023, 11:15, redigerad totalt 1 gång.
discorpia
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2013, 00:22
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Glömde använda bleed på PCP pump, "vitt fluff" kom ut?

Inläggav Luftpangarn 27 jan 2023, 22:01

Bara för att jag säger att jag känner mig säker på saken, har jag bergis fel. Men det tror jag inte. :-)

Det är en del av ett luftfilter. På en del pumpar är de som osedvanligt stora cigarettfilter typ, och de går säkert att trasa sönder så det blir fluff av det. (Så himla seriöst filter är det väl egentligen inte.) Nu ser ju din pump ut att ha ett rejält tilltagen separat påbyggd filterdel. Pröva öppna den, och inspektera skadan. Eller strunta i det, bara pumpen funkar. Det jag möjligen skulle oroa mig för, är att det fortsätter lossna fibrer, som du sedan pumpar in i tuber och ventiler, vilket eventuellt skulle kunna orsaka problem. Försök blåsa ur om det möjligen finns något löst kvar.

Och skulle du ha sådan himla otur, att filterluddet lyckas sätta sig i något vapens ventil, så får man väl helt enkelt rengöra ventilen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
discorpia (28 jan 2023, 02:06), SWEcerb (18 sep 2023, 13:31)

Re: Glömde använda bleed på PCP pump, "vitt fluff" kom ut?

Inläggav discorpia 28 jan 2023, 02:06

Ni verkar ha helt rätt!

Såg ingenting i sprängskissen från manualen men lyckades gräva fram ziploc-påsen med reservdelar och den innehöll mycket riktigt vad som såg ut som cigarettfilter.

Det sitter i änden av slangen För att följa länken så måste du registera dig.

, därför det inte var med i manualen, så verkar bara behöva öppna och rensa ut/sätta i ett nytt.

Stort tack för hjälpen!

Bild

Bild
discorpia
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2013, 00:22
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Följande användare vill tacka discorpia för detta inlägg
Luftpangarn (28 jan 2023, 10:19), SWEcerb (18 sep 2023, 13:31)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer