PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 07 jun 2021, 09:26

Hej,
Ursäkta om det blir tjatigt - men veligheten har verkligen drabbat mig.
Först var jag inne på en Skyhawk, men efter att ha läst på lite mer samt lyssnat till goda råd härifrån så inser jag att jag vill ha en bössa utan mer meck förutom att göra vanligt underhåll helst.

Nu funderar jag mellan en Walther Rotex RM8 i något utförande, tittar på en .177 i PCP.
Alternativet som kommit in från höger har varit antingen en Crosman Marauder eller - FX Cyclone, Typhoon eller tom Dreamline (tillbaks till bullpup konfiguration).

Nåja, nu då till vad jag behöver lite hjälp med; erfarenhet och råd när ni ser ovanstående puffror som ligger mellan ca 5k - 9k och lite mindre storlek på gevären. Jag har idag en Diana Pump och vill helst slippa köpa en ny handjagare om det inte blir absolut nödvändigt.
Skyttet blir varierat stående, liggande och förhoppningsvis lite Runar-style då jag tror jag har hittat ett lite längre distans mål som är säkert. Avståndet kommer mest att bli runt 10-15 meter med möjlighet att kunna ta bössan till andra banor för att skjuta längre - men det blir mer sällan.

Tack på förhand från en velig-fan. :)
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Följande användare vill tacka Sketchywolf för detta inlägg
Luftpangarn (07 jun 2021, 21:03)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Incite 07 jun 2021, 16:24

Rent spontant hade jag försökt undvika Benjamin Marauder. Jag har haft både geväret (M-rod) och pistolen (P-rod) som de kallar Marauder.
Jag gissar på att det rör sig om geväret i ditt fall. (?) I så fall är det alldeles för stort och klumpigt, för tungt, för besvärligt att manövrera osv.

Pistolen konverterad till karbin är desto trevligare. Men då finns det bättre alternativ i din lista tycker jag.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Följande användare vill tacka Incite för detta inlägg
Sketchywolf (07 jun 2021, 19:40)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 07 jun 2021, 17:18

Sketchywolf skrev:Dreamline (tillbaks till bullpup konfiguration).

Spontanshoppade en Dreampup till mig själv som kompensation för det dryga covid skitet.

Trevlig bössa, om man bortser från trilskandet med trigger sear som många får strul med, finns en nyare variant verkar det som då vissa här skrivit att den dom fått ser annorlunda ut som man kan byta till. Väldigt enkelt om det måste göras.

Massor med skott i 10J & bekväm att skjuta stående med.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Sketchywolf (07 jun 2021, 19:40)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 07 jun 2021, 19:43

Incite skrev:Rent spontant hade jag försökt undvika Benjamin Marauder. Jag har haft både geväret (M-rod) och pistolen (P-rod) som de kallar Marauder.
Jag gissar på att det rör sig om geväret i ditt fall. (?) I så fall är det alldeles för stort och klumpigt, för tungt, för besvärligt att manövrera osv.

Pistolen konverterad till karbin är desto trevligare. Men då finns det bättre alternativ i din lista tycker jag.

Ah, ja klumpiga gevär är inte riktigt det jag är ute efter med lite mindre yta. Jag har idag en Umarex RP5. Ganska rolig och hyfsat träffsäker, men stocken är lite för "barebone" för att jag skall riktigt trivas med den, så det är gevär eller bullpup av gevär jag främst är ute efter mu.
Tack för input!
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 07 jun 2021, 19:45

börne skrev:
Sketchywolf skrev:Dreamline (tillbaks till bullpup konfiguration).

Spontanshoppade en Dreampup till mig själv som kompensation för det dryga covid skitet.

Trevlig bössa, om man bortser från trilskandet med trigger sear som många får strul med, finns en nyare variant verkar det som då vissa här skrivit att den dom fått ser annorlunda ut som man kan byta till. Väldigt enkelt om det måste göras.

Massor med skott i 10J & bekväm att skjuta stående med.

Kan man veta vad det heter med trigger problemet? Verkar vara en väldigt trevlig liten sak annars. Väldigt bra kompensation mot Covid får jag säga! Lite inne på samma linje ;)
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 07 jun 2021, 20:01

Sketchywolf skrev:
börne skrev:
Sketchywolf skrev:Dreamline (tillbaks till bullpup konfiguration).

Spontanshoppade en Dreampup till mig själv som kompensation för det dryga covid skitet.

Trevlig bössa, om man bortser från trilskandet med trigger sear som många får strul med, finns en nyare variant verkar det som då vissa här skrivit att den dom fått ser annorlunda ut som man kan byta till. Väldigt enkelt om det måste göras.

Massor med skott i 10J & bekväm att skjuta stående med.

Kan man veta vad det heter med trigger problemet? Verkar vara en väldigt trevlig liten sak annars. Väldigt bra kompensation mot Covid får jag säga! Lite inne på samma linje ;)

Vad det heter... Hmmm!? Finns nog inget namn på det felet.

Men denna tråd tar upp problemet... viewtopic.php?f=34&t=20085
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 07 jun 2021, 21:11

Sketchywolf skrev:Hej,
Ursäkta om det blir tjatigt - men veligheten har verkligen drabbat mig.


Om man vill köpa något man tycker är viktigt, så tror jag alla håller med om att det är SMART att vara velig!

Det är också SMART att fråga om råd, innan man slår till!

Om man är vuxen, kan man hålla sig en sekund, och fatta ett SMART beslut! :wink: :)

Jag har inte alltid varit smart. :-( :oops:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Sketchywolf (08 jun 2021, 21:57)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Megaklant 08 jun 2021, 16:19

Walther Rotex är ett bra gevär så länge du inte tänker dra upp det i fullfart.
Det är infernaliskt svårt att göra med ett 10 joule gevär.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 08 jun 2021, 20:49

Jag jag kan inte ed på hur Rotex 8 funkar, men på 850 byter man ventil, som ett tändstift, för att gå till typ 15J. Den tidigare tråden jag länkade till, visade att man bara skruvar en insexskruv för 10J . (Eller mer.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav chaosborn 08 jun 2021, 21:32

Inte bättre att vänta tills coronan lugnat sig så du kan klämma och känna på grejorna i någon butik innan köp?
Alternativt om du har nån klubb där du kunde känt på någon av de du nämnde.

Finns ju så många andra bössor som ser fina ut för liknande peng.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Sketchywolf (08 jun 2021, 21:56)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 08 jun 2021, 21:55

chaosborn skrev:Inte bättre att vänta tills coronan lugnat sig så du kan klämma och känna på grejorna i någon butik innan köp?
Alternativt om du har nån klubb där du kunde känt på någon av de du nämnde.

Finns ju så många andra bössor som ser fina ut för liknande peng.

Hejsan, utbudet av butiker är det lite klent med. Vet faktiskt inte på rak arm någon i närheten, men man får väl googla. Och i Västra götalandsregionen slår vi rekord i vaccinering - i sämsta tänkbara hastighet....

Vilka bössor tycker du jag borde ha med på en potentiell lista?
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 08 jun 2021, 21:57

Megaklant skrev:Walther Rotex är ett bra gevär så länge du inte tänker dra upp det i fullfart.
Det är infernaliskt svårt att göra med ett 10 joule gevär.

Hejsan, inte så inne på att meka och att dra upp geväret i en mängd, det har jag inte så mycket nytta av. Visst, kan väl vara lite fränt - men föredrar att pumpa så man orkar hålla bössan stilla och inte blir som en bunt spaghetti i armarna för ett par skott ;)
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Följande användare vill tacka Sketchywolf för detta inlägg
Luftpangarn (09 jun 2021, 05:53)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav .22 mycket roligare 09 jun 2021, 03:57

[quote= Vilka bössor tycker du jag borde ha med på en potentiell lista?[/quote]

Hej.
Jag läste tråden och kommer att tänka på ett par trevliga alternativ. Enbart PCP eller hur? Och åt det smidigare hållet. Hade en Marauder pistol/karbin 5.5 i USA original utförande (18 Joule), den var bra men den behövde omvårdnad för att fungera utan lite strul. Brister i avtrycket, magasinen, inga öppna sikten, lite plastig, o-rings-läckage vid pumpnig var saker som ibland inträffade under min tid som ägare. Jag servar mina luftvapen för sällan, och andnder dom mycket i perioder, däremellan får de hänga i förrådet. Jag förebygger inte problem, jag försöker fixa problemet när det uppstått. Ej att rekommendera, men jag har det senaste året blivit bättre på att sköta om mina luftvapen och har nu sällan problem. Så betyg 6/10 för Marauderen. Den hade ganska hör eldhastighet 8 mag med repeter och var kraftfull (men luften räckte bara till 16-17 skott med full kraft). Lätt att ta med och hantera, ganska tyst, och ganska enkel att meka med, byta delar osv.

En bössa som jag hellre rekommenderar är en av mina nuvarande bössor, ett FX Biathlon 4.5 mm som är fabrikstunat hos vapensmed. Med följd att det har en fin balans mellan kraft, mängd skott, utan att slösa med luft och precisionen är otrolig. Hål i hål typ. När luftcylindern på bössan är full räcker det till 19-20 skott med full kraft dvs 23 Joule.
Det finns många sorters magasin, stora rundmagasin för 23-25 diaboler, små rundmag och även radmagasin med 5 skott, mfl mag. Man skjuter snabbt med ”straight pull” omladdning, och utan att behöva ta ögonen från målet. Bössan är mycket lätt, 3 kg någonting och justerbar efter de flesta behov utan att bli krånglig. Den är lätt att hantera och man kommer snabbt till skott. Framtagen för att användas som ett alternativ till kal 22 LR vid skidskytteträning.
Diopersikte för 10 m av högsta kvalitet. Men jag har bytt det mot ett PecarBerlin 4x32 resp ett Nikko Stirling 3-9x40 vilket duger bra. Har även haft ett Aimpoint H1 på som också passade bra.
En nackdel med FX luftvapen (PCP) (iaf Typhon och Biathlon) är att de är ”svårtunade”, FX verkar måna om att man inte ska kunna kunna förändra egenskaperna (tex öka effekten) på flera av sina 10 J-vapen. Något där en del andra aktörer på PCP-marknaden tex, Hatsan, Kral, Artemis, Gamo m fl verkar ha en annan attityd. Jag föredrar att själv kunna kunna välja om man tuna ett luftvapen, eller ej. Sedan finns det ju lagar, som man tillsammans med lite sunt förnuft, bör följa.

Har bara hört bra om Walther Maximathor, ett prisvärt kraftpaket med kvalitet, men kanske för tungt, och Air Venturi Avenger, det är en lätt och kraftfull bössa som jag funderar på att köpa som nästa PCP.

Ett FX Dreamline är nog inget dumt val.
Lycka till!
Med vänlig hälsning Thomas
Senast redigerad av .22 mycket roligare 09 jun 2021, 03:59, redigerad totalt 1 gång.
.22 mycket roligare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 aug 2012, 03:51
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch 50, Benjamin Marauder

Följande användare vill tacka .22 mycket roligare för detta inlägg
Sketchywolf (09 jun 2021, 12:30)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 09 jun 2021, 07:10

Att bara kunna skjuta 20 skott innan man behöver fylla är ju katastrof!!

Med Dreampupen kan jag nog dra iväg 200st utan problem, visserligen i 10J. Men 20 skott är ju väldigt lite i 23J kan jag tycka.

I min tävlingsbössa kan jag få ut 60-70 användbara skott i 19J. Den har inte ens regulator.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 09 jun 2021, 08:03

Umarex Walther Maximathor och Maximathor Varmint ingår i variantfamiljen som även Rotex 8 ingår i. (Alla har Lothar Walther pipa.)

Stockarna passar alla varianter i familjen. Även Rotex 8 säljs både med tumhålsstocken ("Varmint") av syntet, såväl som med trästocken. Med den mindre lufttuben, sätts ett plastlock / front med hål i över trästockens stora fronthål. Med den stora luft-"flaskan" behövs förstås inte locket.

(Vill jag byta syntetstocken på mitt CO2 Umarex 850, mot den vackra Rotex 8 Minelliträstocken För att följa länken så måste du registera dig.

, köper jag även till plast-"locket"/fronten För att följa länken så måste du registera dig.

Genom hålet skruvar jag i min 2x12g CO2 adaptertub, som då sticker ut fram. Av det skälet köpte jag den dyrare CO2 adaptern, som är snyggt kolsvart med mässingslock / topp. Känns det igen? Utseendet blir då exakt som en av Rotex 8 varianterna. :-) Nu känns tyvärr mer än tvåtusen enbart för en trästock som litet häftigt för mig.)

Ring Krale och fråga hur många skott man får ur Rotex 8 med "lilla" raka lufttuben, jämfört med den stora bulliga "flaskan". (Jag tror flera här på forumet köpt vapen hos Krale.) Att Maximathor tydligen kan leverera 30 skott i 60J (!), tycker jag är anmärkningsvärt.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Rotex 8 med svartgummerad trästock och stor luftflaska;
För att följa länken så måste du registera dig.



Vill man ha en mer konventionellt utseende trästocken, så finns PCP Walther Dominator 1250
För att följa länken så måste du registera dig.



En fördel med "Varmint" syntetstockarna, är att de har skena undertill för att fästa ben;
För att följa länken så måste du registera dig.



Väääldigt många utseenden och funktion att välja på i den familjen. :-) Och ganska många tusenlappar upp eller ner. :roll: (Nåja, inget nytt under solen, det är precis som när biltillverkare säljer samma grundbil med litet variationer, med så stora prisskillnader som möjligt, för att maximera vinsten. För att inte tala om flygets "Business Class" och "Economy" - snacka om så kallad prisdiskriminering, som det professionellt kallas. :lol: )

(Många här på forumet handlar hos Sportwaffen Schneider. De är urseriösa, snabba och billiga! Jag beställde fler urbilliga CO2 patroner och ammunition i förrgår. Jag har köpt 2 gevär av dem.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Sketchywolf (09 jun 2021, 12:32)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 09 jun 2021, 12:31

börne skrev:Att bara kunna skjuta 20 skott innan man behöver fylla är ju katastrof!!

Med Dreampupen kan jag nog dra iväg 200st utan problem, visserligen i 10J. Men 20 skott är ju väldigt lite i 23J kan jag tycka.

I min tävlingsbössa kan jag få ut 60-70 användbara skott i 19J. Den har inte ens regulator.


Känner att 10J räcker mer än väl för mina avstånd jag kan skjuta på. :)
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 09 jun 2021, 12:35

Känner att just nu så är jag mest sugen på en Rotex 8 Varmint - det blir ju frågan om man verkligen behöver den stora flaskan till.. Tror att det skulle räcka med den lilla beroende på vad man hittar. Att ha en skena undertill är ju väldigt trevligt för en liten bipod!

Sedan är FX Dreampup riktigt lockande. :)

Fick även reda på att farsan har plockat ihop min gamla Webley Tracker med valnötsstock som jag kan hämta. Ingen aning vad jag skall göra med den. Den är i väldigt fint skick och så meh...

Veligheten får nog stanna kvar ett tag till.
Tackar för all input, grymt vad mycket erfarenhet och tips här finns! :D
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Följande användare vill tacka Sketchywolf för detta inlägg
Luftpangarn (09 jun 2021, 14:00)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 09 jun 2021, 17:39

Sketchywolf skrev:Sedan är FX Dreampup riktigt lockande. :)

Jo dom är som sagt riktigt trevliga att panga med. Bra avtryck & riktigt mjuk & fin omladdning. 22 skotts magasin i .177

Sen får man ju ut massor med skott på en fyllning i 10J vilket är grymt nice :)

Var själv helt anti bullpup men nu sen jag köpte denna har man förstått vad alla snackat om med det kompakta formatet osv... Man får väl erkänna man haft fel, dock inget jag skulle tävla med i FT eller liknande, där passar stocken inte alls. Fast jag egentligen inte gillade bullpup blev det en det sådan "bara för att" det skulle bli nåt helt annat än det jag redan ägde, lite konstigt att tänka så, men va fan, det blev ju bra :-) Vackra bössor har jag redan i form av valnöts Air Arms & en GRS Sporter Nordic Wolf beprydd Tikka T1x.

Alla har vi ju olika smak, nån tyckte att en AA TX200HC ser precis likadan ut som en HW30S :shock: & jag har personligen sjukt svårt för den där Rotex 8 eller dess syskon, kan inte med utseendet alls, oavsett plast eller valnöten, stocken är allt annat än vacker enligt mig, men vi har ju alla olika smak som sagt.

Kan du tänka dig vanlig stock som den där Rotexen har så har du ju även Dreamline Classic för 1400kr mindre än Dreamline Bullpup. Man får inte med den externa hammarjusteringen men den har man ingen nytta av i 10J ändå, om man inte vill dra ner den lite till för 10m inomhusskytte eller nåt för att minska ljud & luftåtgång ytterligare.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 10 jun 2021, 10:33

Något man fåt tänka på om man handlar från utlandet, är att vapnen levereras med effekter avpassade för lagarna i det landet. Köper man från Holländska Krale, levereras alla vapen med maximala effekter enligt fabriksinställningar, eftersom det inte finns några begränsningar i Holland. (Samma sak i Finland. I Norge gäller fritt med kaliber 4,5mm osv)

Åtminstone Krale vill jag minnas inte har något emot att plocka ur en fjäder, eller som på Rotex 8, skruva ur ventilen. Just på den familjen sitter ventilen ty nästan utanpå, iskruvad som en glödlampa. Urenkelt att byta själv. Nu kan det vara en ganska dyr historia. (Tex att enbart köpa en 10J ventil i Sverige hos Cabom, går lös på en tusenlapp för mitt CO2 i 7,5J Umarex 850.)

7,5J räcker minst till 30m avstånd. Jag tror det var kassören hos Stockholms Luftjaktskytteförening som sa till mig -"Det där snacket om effekter tycker jag är väldigt överdrivet."

Det vanliga i Tyskland, är att gevären levereras med 7,5J, eftersom det är licensfritt där. (Även där kostar en högeffektsventil som ger något i stil med 14J på mitt gevär, sisådär 600kr. Det tycker jag inte det är värt.)

Att utnyttja eventuella returer eller garantier, kostar förstås porto, om man köper utomlands ifrån.

(Jag räknade med att att pipan skulle bli rapplig i fästet på Colt SAA och Remington 1875 revolvrarna. Det drabbar de flesta exemplar - de är ökända för det. Så de köpte jag i Sverige, för det modifierar importören Fondprodukter - till och med till något bättre än fabriken!)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 10 jun 2021, 11:11

Har för mig bössan ska va i fungerande skick. Ligger det en fjäder/ventil löst bredvid bössan kan nog tullen bli gnälliga & stoppar dom då i prylarna åker du på vapensmuggling av licensvapen.

Men har inte hundra koll.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (10 jun 2021, 11:39)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 10 jun 2021, 11:53

Jag diskuterade detta med en av poliserna i Stockholm som sysslar med licensgivningen för luftvapen. Efter en stunds diskuterande, drog han slutsatsen att ett gevär utan fjäder knappast kan klassas som ett olagligt gevär, då det ju inte fungerar. (Det samma gäller ju pluggade gevär, slår det mig just.)

Tullen har tyvärr som princip att aldrig ge förhandsbesked, sa de till mig - en rätt underlig ordning, tycker jag.

Sedan tillkommer ju tull och polis ganska starka ointresse för luftvapen i största allmänhet. Är det någon här som varit med om att tullen ens tittat på paket med luftvapen?

(Skall polisen vara intresserade, får man nog först ställa till med problem. Skjuta på bilar och fönster, eller något annat djävelskap. Är det någon som hört talas om något annat? Fast det är klart, försöker man typ åka spårvagn med en bössa hängande i vapenrem över axeln, får man nog räkna med att oroliga personer kommer att ringa polisen. Likaså kan det nog bli problem om man skjuter prick i en park, oavsett hur städat det går till.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 10 jun 2021, 16:28

Som sagt, är ingen expert i frågan men man har ju läst en del på forumet, sen om det stämmer är en annan sak.

Vad en enskild polis säger litar jag inte ett skit på, handläggarna har ju fan ingen koll på reglerna dom heller. Jag hade i alla fall tagit det försiktigt vid import av luftvapen om det inte är nedtaget under 10J & i fungerande skick..

XXL nämner det jag menar i andra inlägget i denna tråd som du själv startade 2018.

viewtopic.php?f=6&t=18176&hilit=importera+luftgev%C3%A4r
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Marsi 10 jun 2021, 17:31

Luftpangarn skrev:
Tullen har tyvärr som princip att aldrig ge förhandsbesked, sa de till mig - en rätt underlig ordning, tycker jag.

Sedan tillkommer ju tull och polis ganska starka ointresse för luftvapen i största allmänhet. Är det någon här som varit med om att tullen ens tittat på paket med luftvapen?


Jag fick min cz200 stoppad i tullen. Blev delgiven misstanke om vapenbrott som avskrevs efter provskjutning. Det hela tog ett par månader.

Så med det i bagaget hade jag inte chansat.
Senast redigerad av Marsi 10 jun 2021, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
börne (10 jun 2021, 17:47), Nitro (10 jun 2021, 20:22), Luftpangarn (10 jun 2021, 20:57)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 10 jun 2021, 23:45

Marsi skrev:
Jag fick min cz200 stoppad i tullen. Blev delgiven misstanke om vapenbrott som avskrevs efter provskjutning. Det hela tog ett par månader.

Så med det i bagaget hade jag inte chansat.
[/quote]

Mycket intressant. Vi är väldigt många som köper luftgevär utomlands, och åtminstone en och annan tävlingsartad pistol, utan problem. Så fort vi diskuterar priser, brukar man ofta bli rekommenderad att köpa utomlands.

Frågan är varför de stoppade just ditt gevär? Geväret fungerade, så det var knappast problemet.

Undrar vad butiken skrev i tulldeklarationen? Var butiken van vid utlandsorder? Känner tullen igen diverse seriösa vapenhandlares namn? -Fast det skulle inte förklara alla som köper begagnade gevär på e-gun utan problem.

Från vilket land köpte du?

Vad menar du att man inte skall chansa på?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Marsi 11 jun 2021, 07:15

Köpte från Tjeckien.

Det lät som att du var inne påp att man skulle chansa och ta in något över 10J.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qeyes och 31 gäster

  • Sponsorer