PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav chaosborn 11 jun 2021, 07:21

Sketchywolf skrev:
chaosborn skrev:Inte bättre att vänta tills coronan lugnat sig så du kan klämma och känna på grejorna i någon butik innan köp?
Alternativt om du har nån klubb där du kunde känt på någon av de du nämnde.

Finns ju så många andra bössor som ser fina ut för liknande peng.

Hejsan, utbudet av butiker är det lite klent med. Vet faktiskt inte på rak arm någon i närheten, men man får väl googla. Och i Västra götalandsregionen slår vi rekord i vaccinering - i sämsta tänkbara hastighet....

Vilka bössor tycker du jag borde ha med på en potentiell lista?



Jag skjuter ju främst luftpistol så vågar inte säga för mycket om bössor, men finns ju flera fabrikat du inte nämnt.

Men visst det måste ju inte vara världens grej man kan ju alltid sälja eller köpa ytterligare en bössa.

Jag har handlat en del från hurricane och har ibland tagit det som en utflykt just för att kunna köpa något fysiskt i butik.

Har själv ingen erfarenhet utav att beställa ett vapen utifrån men visst tar man en risk att det fastnar och man kanske får vänta på sitt paket eller att något blivit fel och det missats att detuna vapnet.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 11 jun 2021, 08:18

Marsi skrev:Köpte från Tjeckien.

Det lät som att du var inne påp att man skulle chansa och ta in något över 10J.

Jo så tolkar jag också det... från Holland eller Finland men att fjädern är utplockad.

Det är i alla fall detta jag är tveksam till.

Då tar man in ett vapen som går under vapenlagen som inte fungerar. Stoppar man i ventilen eller fjädern som nämns så är vapnet licenspliktigt.

Kan man lika gärna köpa en 308w men låta säljaren ta bort slagstiftet & lägga det bredvid, blir ju samma sak.

Detta hade jag aldrig chansat med.

En helt annan sak om man köper en 7,5J bössa från Tyskland. Eller en bössa säljaren justerat till under 10J. Gärna med ett intyg att dom gjort det, annars får man ju problem om dom inte skulle gjort det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 11 jun 2021, 12:17

Marsi skrev:Köpte från Tjeckien.

Det lät som att du var inne påp att man skulle chansa och ta in något över 10J.


Nej det menade jag inte. Smuggling och vapenbrott är inget jag förordar.

Kanske är Tjeckien något som väcker misstankar? Litet halvt knäppa tankar om Balkanvapen och annat?

Jag funderade på att köpa en fjäderbössa från Spanien. De skulle plocka ur fjädern, och jag skulle ersätta den med en 10J här i Sverige.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav börne 11 jun 2021, 14:34

Luftpangarn skrev:
Marsi skrev:Köpte från Tjeckien.

Det lät som att du var inne påp att man skulle chansa och ta in något över 10J.

Nej det menade jag inte. Smuggling och vapenbrott är inget jag förordar.

Kanske är Tjeckien något som väcker misstankar? Litet halvt knäppa tankar om Balkanvapen och annat?

Jag funderade på att köpa en fjäderbössa från Spanien. De skulle plocka ur fjädern, och jag skulle ersätta den med en 10J här i Sverige.

Fast du nämner t.e.x. Krale från Holland som säljer i fullfart.

Frågan är ju om vapnet inte bedöms ge mer än 10J bara för att det inte är komplett, detta ställer jag mig tveksam till oavsett vad den där polisen sa!? Säljaren säljer det som säg ett 45J vapen men man plockar bort nåt så att alla blir glada & nöjda, jag tror inte tullen ser det på samma sätt. Men det är vad jag tror.

Men det är ju alltid svårt med sånt här, ingen vet ju svaret, inte ens poliserna kan svara då dom inte ens kan ge samma svar på en enkel jävla licensansökan på ett vapen beroende på var man bor i detta jävla land :o

Därför hade jag personligen inte chansat med att köpa en bössa på det viset, hur mycket billigare blir det ens om man sen måste köpa den licensfria delen här hemma!? Men alla gör ju som dom vill.

Tullen kan fan va halvjobbiga... Fick ju redovisa hit & dit när jag beställde (Antagligen enligt dom sjukt farliga vapendelar) från High Velocity Hunting Australia & vad det var för nåt :?

Det lät väl farligt... en st "Bolt handle" & en st "Bolt shroud" från High Velocity... HJÄÄÄLP!!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Watchdog (11 jun 2021, 18:04)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Luftpangarn 11 jun 2021, 17:33

Det är ju jätteviktigt att tänka på att många länder säljer normalt i effekter som är licenspliktiga - så att man inte av ren aningslöshet ger sig på olagligjeter. Det var ju det som var poängen med att jag tog upp frågan alls.

Att man sedan kan ta upp vapen i licenspliktig effekt, för den som söker licens, är en annan sak.

Jag påpekade också att tyska 7,5J räcker väldigt långt. Att uppgraderingar kan vara dyra. Jag tog exemplet med min Umarex 850, där en 10J ventil kostar tusen kronor.

Skälet till att jag inte köpte gebäret från Spanien, var just kostnaf & arbete för my fjäder.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Watchdog (11 jun 2021, 18:05)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Marsi 12 jun 2021, 09:50

Jag har också köpt från Tyskland, men där är ju 7,5j, och jag misstänker att tullen i det avseendet nog litar på att tyska handlare följer tyska rehler.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
Luftpangarn (12 jun 2021, 18:27), Sketchywolf (15 jun 2021, 10:39)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Sketchywolf 15 jun 2021, 10:42

Jag kommer nog att beroende på prisavvikelser och hur krångligt det blir med import ställa om kraft etc - helst se till att handla från en Svensk butik.

Inte intresserad i att få ut mer kraft i dagsläget utan har hellre bra en bra precision/mängd skott ratio. Lite bekvämlighet så att säga.

Just nu slits jag mellan en Rotex eller en Dreampup - alternativt vänta tills jag får hem Webley Trackern och ser hur den går.
Plånboken behöver man ju ta hänsyn till när semestern nalkas.
Sketchywolf
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 dec 2020, 20:09
Ort: Mölnlycke
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Umarex RP5

Följande användare vill tacka Sketchywolf för detta inlägg
Luftpangarn (15 jun 2021, 11:39)

Re: PCP Luftgevär - frågor för nästa insats

Inläggav Watchdog 21 jun 2021, 21:45

Är dwt nån på forumet som har någon erfarenhet eller input på Hatsan Hercules 0,177?verkar kunna vara intressant eller är precisionen hatsan kvalitet?skuter själv med Fwb 300s upp till 50m och tänkte eventuellt skaffa pcp för att testa.
Fwb 300s Hawke sidewinder 6-24x56
Tikka T1x Delta titanium 4-24×50
Diana 25d
Falke 50
Användarvisningsbild
Watchdog
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 21 jul 2020, 22:12
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 689 gång
Tackad: 110 gånger i 76 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer