Önskar tips på nytt pcp-gevär

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Önskar tips på nytt pcp-gevär

Inläggav Wixo 12 apr 2021, 19:11

Jag funderar på att köpa ett nytt PCP gevär. Egentligen hade jag tänkt mig en Air Arms, främst S510, alternativt S410 men efter att mailat hurricane fick jag lite deprimerande information, varken 410 eller 510 i kaliber .177 fanns i lager, leveranstiderna från AA verkade väldigt långa och dessutom skulle "vanliga" 510 utgå. Därför börjar jag fundera på alternativ och vill ha lite tips.

Vad skulle kunna vara ett alternativ till en AA?

Grundkravet är en 10J-bössa (7.5 kan också funka) i kaliber .177/4.5 som funkar bra direkt ur lådan.
Önskar inget projekt, dvs ingen bössa som det ska läggas massor av tid och pengar ytterligare för att den ska leverera bra träffbilder eller fungera bra i övrigt.

Jag vill ha magasin och bra och strulfri repetition.

Att den är tyst skulle jag se som en fördel, men inget krav. 10J låter kanske inte så mycket utomhus, men jag har möjlighet att få ut 15m skutbana i källaren som kan vara kul vintertid. Att kunna skjuta där utan att störa barn som sover ovanför skulle vara nice. Är den enkel att ställa ner kan det vara ett alternativ för att få den tystare också.

Går den dessutom att få med en justerbar kolvkam skulle jag vara helt lyrisk, men det är inte superviktigt då det ju går att lösa på andra sätt.

Priset är såklart en faktor, ju mer prisvärt desto bättre. Jag tänker mig 8000-12000, beroende på hur mycket av ovanstånde som faktiskt kan uppfyllas.

Förslag?
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Re: Önskar tips på nytt pcp-gevär

Inläggav chaosborn 12 apr 2021, 19:29

Fx har väl många fina?
Royal, crown, wildcat.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Önskar tips på nytt pcp-gevär

Inläggav Nitro 13 apr 2021, 17:04

FX Royal 400 ska vara en vettig bössa, den är dessutom tyst av sig.
Gillar dock inte syntetstocken, men med valnötstocken ser den trevlig ut också tycker jag.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Önskar tips på nytt pcp-gevär

Inläggav Wixo 16 apr 2021, 06:34

FX Royal verkar faktiskt vettig. Lite stor tub kanske, jag har klarat mig bra med handpump hittills men 400cc kanske blir en utmaning.
Men jag måste såklart inte vänta tills den är slut varje gång innan fyllning :).
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Re: Önskar tips på nytt pcp-gevär

Inläggav Wixo 28 apr 2021, 19:15

Det blev ingen ny PCP denna gång. Istället köpte jag en gammal fjäderbössa istället, en FWB 300S som jag hämtade ut idag. Det är helt klart så att allt snack om den modellen här på forumet har påverkat mig. Köpte från Sportec så det var väl inte det bästa priset man kan få men den är servad med nya packningar och fjäder. Jag oroade mig lite att jag kanske inte skulle gilla den ganska tunga bössan. Men den kändes inte alls så tung som jag föreställt mig och det blev kärlek vid första diabolen. Bössan ger verkligen skjutglädje. Mysig att både ladda och skjuta.

Har testat ett gäng skott med diopter. Det gick bättre än väntat trots att det var 30-35 år sen jag senast sköt med diopter. På 12m gick det riktigt bra men sen på 25m så blev det ganska mycket svårare att sikta. Efter en stund märkte jag att dioptern inte riktigt satt stadigt utan "glappade" lite. Efter att jag skruvat så den satt fast så blev träffbilden betydligt bättre även på 25m. Det ska bli intressant att se vad man kan få till när jag fått på ett kikarsikte.
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Re: Önskar tips på nytt pcp-gevär

Inläggav Marsi 29 apr 2021, 06:22

Fin bössa med en mekanik i toppklas. Har aldrig känt dragning till den själv, men fattar grejen då jag verkligen gillar min fwb 65 (jo, inte riktigt logiskt).
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 40 gäster

  • Sponsorer