Umarex Legends Cowboy Rifle

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Kaxe 06 apr 2021, 09:19

vettedax skrev:måste va dålig kvalitet på oringarna ju...jag menar...polarns feinwerkbau kolsyra har ju alltid varit tryck i ...aldrig bytt oringar i den...den köptes 1982


Hur sitter o-ringen i locket på den, är det samma som på QB78 eller ligger o-ringen och tätar i botten på locket?
Vila idag, imöra kan det vara försent...
Användarvisningsbild
Kaxe
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 feb 2009, 20:27
Ort: Vålberg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30S

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 09:21

det är en tub man fyller med en brandsläckarflaska...som på en pcp
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 09:26

men det är nog en helt annan kvalitet på dom...pistolen är aldrig smörjd va jag vet...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Kaxe 06 apr 2021, 09:41

Oki,helt annan konstruktion alltså , eftersom o-ringen på QB78 ska träs in i röret så är det väl därför som den o-ringen är gjord i ett material som som gör att den är lätt att få in men som sväller när den trycksätts, provade med en svart vanlig o-ring i samma dimension men den gick inte ens att trä in i röret, minsta tryck på så är original o-ringen trång men som jag gör med att blindavfyra det sista så krymper den och är hur lätt som helst att skruva av locket.
Vila idag, imöra kan det vara försent...
Användarvisningsbild
Kaxe
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 feb 2009, 20:27
Ort: Vålberg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30S

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 09:43

ja så kan det va ju....kollade min qv78a nu...sitter en vit oring rätt hård
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 06 apr 2021, 11:36

Jag var också inne på att pröva att byta O-ringen på mitt QB78. Men så såg jag att det tydligen var viktigt med "färgen" på utbytesringarna. Rimligen handlar det förstås om en särskild kvalitet - vilket ni nu också bekräftar. Nä, man får blindavfyra femtielva gånger på slutet. Hade bara varit bra att veta från början. :)

På Cowboy Rifle är det bara att skruva ur den långa bottenpluggen / locket, för att släppa ur det sista trycket. Tätningen är betydligt bredare och mer oval, och hårdare än vanliga O-ringar. Och bör smörjas med silikonfett, liksom CO2 patronerna.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 14:01

men så gör man väl med qb78 med....inte använt den på ett år men har för mig det
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 06 apr 2021, 15:15

vettedax skrev:men så gör man väl med qb78 med....inte använt den på ett år men har för mig det


Nu förstår jag inte vad du menar. Med QB78 måste man "torravfyra" ända ner till typ absolut nolltryck, innan locket går att skruva av. Det gäller inte Cowboy Rifle. Man kan skruva ur bottenpluggen / locket, för att släppa ur de sista trycket.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 15:23

jag kollade nu på min...oringstätningen sitter en bra bit in i röret....jag tror jag gjord så..skruvade ut försiktigt till det pyste....men det kanske är jag som lever farligt...tror jag sett det på youtube...skall testa nästa gång....
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 15:32

hittade en snutt på youtube...där pyste det lite när han skruvade av locket....men fan vet hur mycket gänga det är kvar...kanske inget å rekommendera...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 16:00

kollade noga nyss med ficklampa å förstoringsglas..det finns faktiskt ett lufthål i röret upp mot pipan....hoppas det går å se
För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav vettedax 06 apr 2021, 17:56

en bättre bild
För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 20 apr 2021, 09:37

Kaxe skrev:Ja det är nog så, man får väl leva med det,hade varit bättre med 1st co2 patron standard som på Artemis CP1 pistolen med tätning ner mot ventilen och ingen o-ring i locket som sväller.


Jag tror huvudskälet till dubbla 12g patroner, när man konstruerade QB78, var att den skulle kunna leverera 16J för engelska marknaden. Tydligen litet av första CO2 geväret för massmarknaden, som gjorde det.

Men det resonemanget gäller ju inte Umarex bygelrepetrar, som ligger på maximalt 6,5J och 7,5J för Walthermodellen. Och de går inte att öka effekten, säger de som vet, för alltihopa är så extremt specialihopbyggt i mekanismen.

Det är å andra sidan kanske inte så jätteintressant, eftersom de enbart är tänkta att skjutas med de monterade öppna riktmedlen. Och då blir det kortare avstånd. För få tänker nog typ skjuta på fotbollar på 50m. Men vill man det, så funkar nog 6,5-7,5J oxå.

Man får verkligen hitta på en specialare för att montera kikarsikte. Blir dock litet konstigt på vapentypen tycker jag. Om man inte hittar någon antik look på kikaren. Fast jag har sett modernt kikarsikte på Walthermodellen. På min Legends Cowboymodell, måste man dessutom ta hänsyn till utflygande patronhylsor.

Jag har även sett ett Williams modernt "peep sight" / dioptersikte monterat på Legends Cowboy versionen. Det känns inte riktigt hundra i mina ögon. Och då förlorar man dessutom "buckhorn"-siktet. :-(

Ett 1800-tals uppfällbart dioptersikte ("tang sight") vore däremot cool. Men de nytillverkade kopiorna kostar nästan lika mycket som bössan, och kräver dessutom kraftig omarbetning för att passa, om man inte skall bygga bort säkringen, som sitter just på pipans "tang" (= bakändesinfästning i stocken), och det ställe siktena monterades. Dyrt och komplicerat med andra ord.

Litet förvånande att Umarex inte tänkt på saken, och tillverkar det som extra tillbehör. Särskilt alla med gubbögon skulle uppskatta det. Men naturligtvis skulle även många yngre med perfekt syn uppskatta, att kunna skjuta på längre håll.(Williams sikten ligger mellan 500-1'000kr.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 20 apr 2021, 11:55

Dags att diskutera precisionen hos detta gevär.

Geväret är liksom Umarex andra bygelrepeter, under märket Walther, enbart avsett att användas med de monterade öppna riktmedlen av traditionellt tidstypisk "buckhorn" utförande på siktesskåran. Det finns inga kilspår för montage av andra sikten. "Buckhorn" är mycket tacksamt att snabbt hitta rörliga mål med, vilket säkert folk uppskattade då det begav sig. Men inte heller så tokigt att hålla över med.

Kornet har en mässingsknopp för ökad synlighet. Den är 3mm i diameter. Det motsvarar optiskt bredden på en konservburk eller snusdosa (70mm), på 20m. Det tycker jag alltså är en bra kombination. Och det stämmer med mina förväntningar på detta plinkningsgevär. (Hur påverkar egentligen en korntunnel? Det har Walther bygelrepetern + justerbart korn.)

Eftertänksamt skytte, med avancerade kroppsställningar, eller stöd, har jag bättre gevär för. :)

Geväret levererar ca 6,5J. Med siktets hack, skjuter geväret för högt med de två ammunitionssorterna jag testat. Nämligen RWS CO2 Target på 0,45g. Den skall vara optimerad för att fungera bra i CO2 vapen med magasin. Så jag tänkte att övergången från patronhylsorna, in i loppet, borde gynnas med denna ammo. Det resonemanget kanske är av värde på Colt SAA & Crosman Remingtonrevolvrarna, där varken patronerna sitter tight i trumman, eller trumman låses helt exakt av den fjädrande pipan. (Trumstoppet har ingen exakt funktion.)

Men det resonemanget gäller inte i lika hög grad för detta gevär, då nosen på patronhylsan pressas och hålls fast med en gummidel mot piploppets början. Därmed är diabolens form inte så viktig.

Andra ammon jag testat, är en riktigt billig plinkningsammo "excite Hammer" från H&N, på 0,51g. Även den går högt, så jag skall testa något tyngre, kanske JSB Exact på 0,574g. Fast farao vet vilken dimension, i den slätborrade pipan? Jag gissar 4,50.

Vad säger testare på nätet om precisionen? Här skall sägas att jag upptäckte en rolig sak, när jag räknade om resultaten för olika avstånd. Folk med mer känsla för matematik, inser det nog omedelbart, men tangensvärdet = spridningen i sidled / avstånd = konstant.

Det innebär att spridningen på 10m, kan man ta x2 för 20m, x3 för 30m osv. Naturligtvis är det bättre att mäta på längre avstånd, och räkna därifrån, eftersom mätfelet blir mindre.

"Airgun Detectives" på youtube anger spridningen på (omräknat från 20yds) 20m till 36mm med BB stålkula, samt underligt nog 41mm med diabol. Jag tror något spökat. Han skjuter med sandsäck stöd framtill, och mkt svag vind. Vi kan nog utgå från 36mm på 20m, vilket omräknat blir 18mm på 10m. Han anser RWS Diabolo Basic 0,450g går bäst.

ARR "Andy's Airgun Review" på youtube visar bara spridning på 10m med en tumme, vilket jag skattar till 25mm. Han skjuter inomhus, och med ordentligt stöd. Omräknat blir det 50mm på 20m.

Pyramid Air slutligen, anger testresultatet till 32mm på 10m, vilket motsvarar 64mm på 20m. Hur testet utförts, vet man inte.

Som jämförelse testade Tomaz Holmström sitt 10J Weirauch HW30S med kikarsikte, till 16mm spridning på 50m. Omräknat blir det 3,2mm på 10, och 6,4mm på 20m. Det kan man nog betrakta som super-referensvärde. :thumbupp: (JSB anger tex bästa uppnåbar spridning med deras "Match Diabolo" på 10m till c-c 4mm - oaktat vapen, alltså.)

Vad tror jag spridningen är? Själv har jag skjutit 43mm burkar på 10m. Vilket antyder en spridning på ca 15mm på 10m, och 30mm på 20m, men det är inte uppmätt med linjal på tavla. Så jag tror Airgun Detectives 36mm på 20m är rättvisande. Det stämmer med min uppfattning att lämpliga mål bör vara 2-3ggr större än vapnets egna spridning, med öppna riktmedel, och utan stöd = 70mm konservburkarna är lagom. :cheeRs:

Nu skall jag ut och skjuta i vårsolen. Bössan är skitkul! :Thumbupp:
(Citronflaskan är 20m markeringen på min 10-50m uppmätta bana.)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Satans cool: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 27 apr 2021, 22:41

Denna bössa tröstar mig tom när när det är -2 och snö och hagel blåser vågrätt utanför knuten. Bara att dra upp den, dra ut bygeln, sikta och torrklicka ut genom fönstret, ger en djäkla schysst liten kick! :Thumbupp:

Liknar inget annat vad jag kan få av övriga bössor! :-P
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Rundkulor ger bättre precision i Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 15 maj 2021, 09:25

Jaha, nu har Hard Air Magazine gjort seriösa precisionstest av geväret. Det är ju tänkt som BB skjutande, vilka ju normalt är av stål. Det gillar inte jag, för stål sliter rimligen mer på en pipa, än mjukt bly. Vad anser ni :?: (Diametern på stålkulorna är mindre. ASG Blaster, som är bäst i detta test, har jag mätt upp att de varierar mellan 4,36-4,39mm. Klart sämst av de rundkulor jag mätt upp. :roll:

Generell kunskap, säger också att man får bättre precision med diaboler, än med rundkulor.

Men nu visar det sig, att diaboler ger större spridning i höjdled med detta gevär, än stål-BB. :shock: Och jag som bara skjutit diaboler, RWS Hobby 0,45g, som är plattnos, och som jag anser är en mycket bra ammunition. (CO2 tillägget, innebär att den skall fungera bättre i magasin, än vanliga RWS Hobby.)

Värst spridning gav en rundnosad diabol, vilket förvånar mig. Borde ju vara bra i övergången mellan "patronhylsa" och pipa. :roll:

Är det möjligen den faktiska diametern på ammunitionen, som ställer till problem? :roll:

Och jag som upplevt litet problem, just i höjdled! :roll: Men jag har trott att de berott på mig, att jag inte hållit konsekvent i buckhornsiktet. Kornet är runt, så det skulle ju kunna vara så. Kanske är det så. :oops:

Multiplicera avstånd i "yards" med 1,1, så får du värdet i "meter". Spridningen på 10m, blir alltid dubbelt så stort på 20m. Vilket med min syn, är rätt / längsta avstånd att skjuta på. (Eller 23m, som är mitt vanligaste avstånd.) Spridning på 30m är 3x, 40m 4x osv.

Testet med tavlorna
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu tänker jag i alla fall inte använda stålkulor. Jag har följande rundkulor, som jag kan testa. De förkopprade blykulorna är vansinnigt hårdare än blyammunition, men mycket mjukare än stålkulor.

Därför ger de nästan aldrig rikoschetter. De beter sig som vanliga blydiaboler.

Att de är så lätta att få tag på, beror på att "Tivoligevär", där man häller i kulor i magasinen, strular med mjuka blykulor.

Följande har jag, som jag kan testa;
"exite smart shot BB" 0,48g, alltid 4,36mm, kopparmantlad.
"H&N Präzisions Rundkugel", "ca 0,5g"!?!, obegripligt, när diametern är så exakt alltid 4,49mm, kopparmantlad.
"GAMO Round", 0,53g, alltid 4,48mm, omantlad.


Får se hur första test funkar.

Jag gilllar HAM:s burktavla, för det är ju vanligaste plinkningsmålet. Var kan jag hitta en sådan tavla :?:
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Sako Finnbear 15 maj 2021, 10:42

Synnerligen intressant...
Ska bli kul att höra utlåtandet. :smt037
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Luftpangarn (15 maj 2021, 11:49)

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer