Mitt första PCP

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Mitt första PCP

Inläggav mlkjhr 04 jan 2021, 16:49

Hej! Jag är sugen på att skaffa ett PCP-gevär men vill gärna ha lite råd från er erfarna. Har sett en massa på Youtube och har egentligen fastnat för BSA 10th men inser att det blir lite för dyrt med allt som ska till för att få ihop en komplett utrustning. Ett rimligare val kanske är GAMO GX-40 som säljs i paket med pump, ljuddämpare, väska och kikarsikte. Smålandsfyndet säljer paketet för 699:-. Vad säger ni om detta paket och även om denna firma? Hade hellre köpt av en renodlad vapenhandlare, finns det någon sådan som säljer detta paket? Alla goda råd mottages tacksamt. /Kjell H.
mlkjhr
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2021, 16:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav börne 04 jan 2021, 17:10

Personligen hade jag aldrig köpt detta paket för 7000kr :o

Gamo... inget att hänga i julgranen & ett 3-9 Noname sikte som garanterat kostar nån hundralapp i Kina.

Utan magasin... För att följa länken så måste du registera dig.



Med magasin... För att följa länken så måste du registera dig.



Pump kan du köpa för 500kr från Kina, nån annan tipsar säkert var, har ingen koll på Kinaimport själv.

Kikarsikte... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav börne 04 jan 2021, 17:13

Kolla deras pris på bara pumpen :shock: :thumbner: För att följa länken så måste du registera dig.



En kvalitetspump från FX... För att följa länken så måste du registera dig.




För 8700kr kan man hitta många betydligt mer prisvärda alternativ... Skippa den säljaren.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav mlkjhr 04 jan 2021, 21:05

Jo, handlaren kan man ha åsikter om som jag skrev i första inlägget men själva bössan får bra kritik på nätet och den tillverkas av BSA i Birmingham. AAR ger den riktigt bra vitsord. Den säljs även som paket i andra länder. Tack, jag ska kolla era förslag.
mlkjhr
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2021, 16:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav Incite 05 jan 2021, 08:01

Börne har länkat till vettiga alternativ för en bra peng.

Hade jag varit dig så hade jag glömt bössan från Gamo. Och jag hade rekommenderat alla att glömma den säljaren, det skriker skojeri!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Mitt första PCP

Inläggav Nitro 05 jan 2021, 09:26

mlkjhr skrev:Hej! Jag är sugen på att skaffa ett PCP-gevär men vill gärna ha lite råd från er erfarna. Har sett en massa på Youtube och har egentligen fastnat för BSA 10th men inser att det blir lite för dyrt med allt som ska till för att få ihop en komplett utrustning. Ett rimligare val kanske är GAMO GX-40 som säljs i paket med pump, ljuddämpare, väska och kikarsikte. Smålandsfyndet säljer paketet för 699:-. Vad säger ni om detta paket och även om denna firma? Hade hellre köpt av en renodlad vapenhandlare, finns det någon sådan som säljer detta paket? Alla goda råd mottages tacksamt. /Kjell H.

Den där Gamo Coyote bössan
För att följa länken så måste du registera dig.



Ser ut att vara en kopia på mitt BSA Buccaneer SE
För att följa länken så måste du registera dig.



Vilket förvisso inte är så konstigt då Gamo äger BSA.
Finns trådar här om den bössan. Den såldes av XXL här i Sverige för 5000:- och jag köpte min när de hade den på rea för 4000:- vilket den kanske kan vara värd. Min tanke var att ha den till FT i 16J, men insåg att den inte höll måttet.
Ganska trevlig bössa för övrigt (i den prisklassen) som har bra utrustning som Quickfill, manometer och magasin.
Men jag hade hellre lagt till några slantar och köpt en AA 410 som då kostade ca: 6000:-
För att följa länken så måste du registera dig.



För övrigt så ska du inte fästa så stor vikt vid recensioner på nätet, men blir lätt lurad.

Här på forumet så finns det mycket samlad kunskap från både nybörjare och veteraner. Från de som skjuter för skojs skull och de som tävlar på EM och VM i olika grenar.
Sen är det såklart samma här som med allting annat att man får sina favoriter. En del gillar X tillverkare bäst och andra Y tillverkare.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Mitt första PCP

Inläggav börne 05 jan 2021, 10:00

Det var dock inte den bössan han menade att köpa Nitro, jag förvirrade kanske lite, men jag la in en länk på Coyoten & en handpump bara för att ni skulle se deras rent löjliga prissättning på den sidan.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav mlkjhr 05 jan 2021, 11:57

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Det finns uppenbarligen de som tycker att bössan är riktigt bra, jo jag vet att ta detta för vad det är värt men ...
Undrar om omdömena hade varit mer positiva om bössan hetat BSA GX 40 i stället. Den tillverkas ju av BSA i Birmingham. Är det ingen här på forumet som har en eller har provskjutit en?
mlkjhr
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2021, 16:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka mlkjhr för detta inlägg
Luftpangarn (05 jan 2021, 14:46)

Re: Mitt första PCP

Inläggav Luftpangarn 05 jan 2021, 15:02

OBS! Jag ville inte tacka för föregående inlägg, råkade trycka fel. (Inget fel på inlägget heller, dock.)

mlkjhr skrev:https://www.youtube.com/watch?v=GLGw3lsnCUo
För att följa länken så måste du registera dig.



Det finns uppenbarligen de som tycker att bössan är riktigt bra, jo jag vet att ta detta för vad det är värt men ...
Undrar om omdömena hade varit mer positiva om bössan hetat BSA GX 40 i stället. Den tillverkas ju av BSA i Birmingham. Är det ingen här på forumet som har en eller har provskjutit en?


För några år sedan kördes en reklamkampanj "9 av 10 Renaultköpare är nöjda med sin bil" - eller om det nu var något annat bilmärke. Saken är den, att ju mer pengar man lagt på något, desto mer benägen är man att intyga att man gjort ett bra köp. Det är väl belagt i forskning, så reklamkampanjen var rent snömos. Det är inte så lätt att hitta någon som säger -"Jag har köpt en bil för x-hundratusentals kronor, men den är skit".

Över huvud taget, bär det förstås emot att säga, att jag var omdömeslös, och köpte smörja.

Mest trovärdiga omdömen får du förmodligen från någon som köpt geväret, men är litet missnöjd.

Sedan finns det förstås gnällspikar och sådana som har orimliga förväntningar. Vilken erfarenhet personen har är förstås också viktigt.

Att bedöma recensioner är rena vetenskapen i sig! :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
GRiDLoK (20 jan 2021, 09:56)

Re: Mitt första PCP

Inläggav mlkjhr 05 jan 2021, 17:16

Skummade igenom ett engelskt forum där det fanns en tråd om detta vapen och det var mestadels positiva omdömen men visst fanns det klagomål också men ingen avfärdade det som skräp, tvärtom. Det var många som hade köpt så i England verkar den sälja bra.
mlkjhr
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2021, 16:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav Nitro 05 jan 2021, 17:47

Vet att en del har BSA pcp även om de är ovanliga.
Men jag känner inte till någon som har Gamo pcp, du blir kanske den första.
Det är ett lågbudgetmärke vilket inte alltid behöver vara fel beroende på vilka förväntningar man har.

Dock verkar priset väl i överkant enligt mig. Där finns heller inte mycket info om bössan. 5000:- för kittet hade varit mer rimligt enligt mig.
- Hur mkt. luft rymmer tuben.
- Är bössan självreglerande
- Hur många jämna skott får man ut i 10J
- Är trycket ställbart
- Finns det quickfill
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Mitt första PCP

Inläggav mlkjhr 18 jan 2021, 17:39

Ja nu lutar det kanske åt ett FX Dreamline i klassiskt utförande. Synpunkter på det vapnet?
Och sen har jag en fråga om pump, det ser ju rätt jobbigt ut att fylla med pump, är det orealistiskt att ha handpump som enda alternativ om man bara skjuter sporadiskt som rekreation? Typ 100 skott ett par gånger i veckan? Håller geväret tätt så att man inte behöver pumpa från noll om man låter vapnet stå en vecka eller så?
mlkjhr
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2021, 16:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Mitt första PCP

Inläggav Incite 18 jan 2021, 18:03

mlkjhr skrev:Ja nu lutar det kanske åt ett FX Dreamline i klassiskt utförande. Synpunkter på det vapnet?
Och sen har jag en fråga om pump, det ser ju rätt jobbigt ut att fylla med pump, är det orealistiskt att ha handpump som enda alternativ om man bara skjuter sporadiskt som rekreation? Typ 100 skott ett par gånger i veckan? Håller geväret tätt så att man inte behöver pumpa från noll om man låter vapnet stå en vecka eller så?


Dreamline är en trevlig bössa. Jag har själv varit intresserad av samma modell.
Jag ångrade mig däremot när jag var hos Tobbe och fick känna på den. Den funkade inte alls till mig. Men på pappret är det ett väldigt vettigt alternativ. Med det sagt så skulle jag rekommendera att du testar en innan du handlar.

Ska du skjuta i 10J så funkar det helt okej. Men det är såklart mindre jobbigt med en flaska att fylla ifrån, det går inte att förneka. Själv sköt jag i flera år innan jag köpte flaska, så visst funkar det. Och i synnerhet i 10J då.
Har du möjlighet så hade jag valt en flaska. Då tänker jag dels på ekonomi och dels möjlighet att få den fylld i närheten av var du bor.

Bössan ska hålla tätt. Skulle bössan vara tom på luft efter en vecka så är något fel.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Mitt första PCP

Inläggav börne 18 jan 2021, 18:03

mlkjhr skrev:Ja nu lutar det kanske åt ett FX Dreamline i klassiskt utförande. Synpunkter på det vapnet?
Och sen har jag en fråga om pump, det ser ju rätt jobbigt ut att fylla med pump, är det orealistiskt att ha handpump som enda alternativ om man bara skjuter sporadiskt som rekreation? Typ 100 skott ett par gånger i veckan? Håller geväret tätt så att man inte behöver pumpa från noll om man låter vapnet stå en vecka eller så?

Bra köp... inga problem att pumpa, man fyller ju inte upp hela tuben. Man måste ju inte skjuta till trycket är nere i sluttryck heller, man kan ju skjuta 50st sen pumpa så blir det inte så jobbigt. Själv sköt jag dock c:a 100 sen pumpade utan problem.

Första året hade jag bara pump, men då körde jag licensfritt, när jag skaffade licens för vapnet köpte jag flaska då det går betydligt mer luft då.

Håller inte geväret tätt är det fel på det, o-ringar kan såklart börja läcka, men det ska inte göra det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: poho och 29 gäster

  • Sponsorer