FX flaska

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX flaska

Inläggav Gordon 15 apr 2020, 06:38

Hej på Er !

Är inte jätteimponerad av min FX det är väldigt mycket trassel med denna, visst jag pysslar en del med vapnet det gör jag men det är alltid något skit...

Nu senast började flaskan trassla, den tar inte emot luft i varje fall inte till mer än till ca 150bar därefter fylls bara utrymmet i geväret upp... Skruvar man av flaskan så läcker dessutom denna.
Svarvade till ett verktyg av en gammal mässingsmutter så att jag kunde öppna flaskan.

Läckaget sker genom hålet i mitten dvs där ventilen sitter och då finns det ju bara en packning dvs den runt ventilsätet plus tätningen mellan ventil och säte. Packningen ser felfri ut men vad annars kan det vara. Självklart ingår inte denna packning i Crowns packningssats så jag kunde inte byta och kontrollera detta.

Är det någon som varit med om detta ?
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX flaska

Inläggav Moparpower 15 apr 2020, 12:34

Alla packningar går väl å köpa lösa !
Finns den med på sprängskissen så har Tobbe på Hurricane säker en liggande .
//Patrik
Moparpower
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 aug 2015, 17:38
Ort: Osby
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Osby Skyttesällskap
Luftvapen favorit: Fx royale 500. Fx Crown .25

Re: FX flaska

Inläggav Gordon 15 apr 2020, 14:39

Jo du jag slänger hellre bössan framför tåget än att handla av honom... :Sneak:

men nya packningar är beställda kommer imorgon...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX flaska

Inläggav Rovsmor 16 apr 2020, 08:11

Känner igen det där, jag och en kompis har köpt fx bössor förra året och det är alltid nånting :/
Har en hatsan sen tidigare och den har aldrig krånglat
Rovsmor
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 feb 2020, 15:15
Ort: Köping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Hatsan

Re: FX flaska

Inläggav chaosborn 16 apr 2020, 16:50

Gordon skrev:Jo du jag slänger hellre bössan framför tåget än att handla av honom... :Sneak:

men nya packningar är beställda kommer imorgon...


Trodde det var bra att handla där, vart köper du o-ringar då?

Varit sugen på en Fx i många år, blir lite rädd när folk pratar om massa strul.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: FX flaska

Inläggav JonasW83 16 apr 2020, 17:17

Man bor tyvärr i fel land. FX Sverige har obefintlig support och kontaktmöjligheter. Har du tur då svarar de på hälften av dina mail efter månader av väntan i princip.

Det roliga är att FX USA har helt magisk support av det man ser. Även väldigt aktiva på forum vilket naturligtvis är bra reklam för dom. Om huvudkontoret här, där FX kommer ifrån, kunde lära sig av dom så hade vi haft en annan situation.

Så så länge du har en god relation till din handlare så funkar det ju bra. Värre för Gordon då t.ex. få det uppenbarligen skurit sig. Då sitter man själv i båten.

Hur mycket jag än gillar mitt gevär så känns det som att konstruktionen är extremt känslig för läckage och med FX Sveriges support så kan jag ärligt inte rekommendera en FX till någon.

Skulle jag behöva rekommendera en bössa däremot så skulle jag nog rekommendera deras äldre som Royal då de inte verkar strula lika mycket som de senaste modellerna.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX flaska

Inläggav chaosborn 16 apr 2020, 19:30

JonasW83 skrev:Man bor tyvärr i fel land. FX Sverige har obefintlig support och kontaktmöjligheter. Har du tur då svarar de på hälften av dina mail efter månader av väntan i princip.

Det roliga är att FX USA har helt magisk support av det man ser. Även väldigt aktiva på forum vilket naturligtvis är bra reklam för dom. Om huvudkontoret här, där FX kommer ifrån, kunde lära sig av dom så hade vi haft en annan situation.

Så så länge du har en god relation till din handlare så funkar det ju bra. Värre för Gordon då t.ex. få det uppenbarligen skurit sig. Då sitter man själv i båten.

Hur mycket jag än gillar mitt gevär så känns det som att konstruktionen är extremt känslig för läckage och med FX Sveriges support så kan jag ärligt inte rekommendera en FX till någon.

Skulle jag behöva rekommendera en bössa däremot så skulle jag nog rekommendera deras äldre som Royal då de inte verkar strula lika mycket som de senaste modellerna.


Så tråkigt.
Just senaste året har jag främst kikat på deras impact, den verkar riktigt bra på långa avstånd.
Men den har ju också flest o-ringar.....
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: FX flaska

Inläggav Gordon 17 apr 2020, 07:50

Hej igen !

Först ett förtydligande mina erfarenheter av Tobbe, det är mina erfarenheter. Det är viktigt att förtydliga! Först efter att ärendet gick till ARN plus och det faktum att självaste VD:n för FX klev in fick detta en lösning. Tobbe har bråkat med min bössa i start 9 månader, eller snarare inte gjort ett skit annat än skyllt ifrån sig och stoppat huvudet i sanden. Det tog Fredrik från FX 30s att lösa detta.
Det är som Ni säger... Det spelar ingen roll hur bra bössan är om återförsäljaren suger...

Packningar bäställde jag från min lokala järnaffär, 2kr st snabbfrakt 50kr leverans dagen efter...

FX Crown är en underbar bössa när den fungerar... men som Rovsmor mycket riktigt påpekar och vars inlägg jag delar till 100% så är Hatsan en bössa som bara funkar...

Min fd BT65:a, rejält upptrimmad med som mest 120J :lol: men som efter intrimning landade på ca 100J sköt men samma precision som min Crown. Däremot är den tung och klumpig och med ett trycke... eller rättelse avtryckarpinne liknande den på farfars fars gamla musköt... All heder åt den gamla rackarn
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
JonasW83 (17 apr 2020, 08:18)

Re: FX flaska

Inläggav JonasW83 17 apr 2020, 08:18

Men då fick du på något magiskt vis tag på FX. Något jag och en del andra inte lyckats med.
Så det var ju jäkligt tur att FX själva tog tag i det, annars hade du suttit fast. Har själv försökt nå Fredrik ett flertal ggr över olika kontaktvägar utan lycka.

Tror tyvärr FX har vuxit sig för stora och är ju inte alls beroende av den svenska marknaden, vi köper nog extremt lite jämfört med övriga länder de säljer i. Därav prioriterar man inte heller supporten och kontaktvägarna in här. Något som FX USA som sagt lägger betydligt mer krut på.

Bara lite tragikomiskt att de som är en avknoppning av dom som grundat företaget, sköter sig bäst.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX flaska

Inläggav Gordon 19 apr 2020, 21:26

Jag rekommenderar För att följa länken så måste du registera dig.

. Riktigt duktiga och det går snabbt... vet inte hur det blir nu efter brexit men det får tiden utvisa...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Kincop (09 jul 2020, 16:17)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Buttler, Google [Bot] och 24 gäster

  • Sponsorer