Problem med artemis pr900w

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem med artemis pr900w

Inläggav Wixo 27 aug 2019, 10:47

För ett par år sen skaffade jag en Artemis pr900w som sköt så dåligt att det i princip inte gick att skjuta in den (provade flera kombinationer sikten/fästen men den spred nästan som min hagelbössa).
Den blev i princip stående till nyligen när jag bestämde mig för att kolla närmare på den.
Då såg jag att kröningen, om man nu ens kan kalla det kröning, var det sämsta jag sett någonsin. Så jag bestämde mig för att göra en "fattigmanskröning" med slipstift, skruv och ventilslippasta.
Jag plockade isär bössan så att jag hade bara pipan och breechen att sätta fast i skruvstädet.

Sen när jag hade satt ihop bössan igen så uppstod något problem med avfyrningen. Den verkar som att hammaren slår flera gånger, så att ventilen öppnar många gånger vid varje skott. Det låter som att man får en 'burst' med 'skott' skjutna.
Jag är inte så hemma på PCP-bössor (detta är min enda). Är det någon som har ett tips på vad det är för typ av fel eller vad jag kan ha gjort fel?
Så vitt jag vet satte jag ihop den precis som den var och själva avtrycket och hammar-mekanismen pillade jag inte på men det känns som att det borde vara något relaterat till hammaren/fjädern?
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Wixo 27 aug 2019, 16:32

Problemet försvann efter att jag för tredje gången monterat isär och skruvat ihop bössan.
Vet inte vad som var fel men bössan utstrålar inte kvalitet direkt. Tex den där transferporten i nylon är ojämn/oplan och det ser ut som att någon skrapat med verktygen på sidan av den men med o-ringarna på så verkar det vara tätt.

Min lekmannakröning har åtminstone gett resultat. Från att sprida så slumpmässigt att jag inte lyckades skjuta in den så verkar den nu åtminstone skjutbar.

För att följa länken så måste du registera dig.



Flyern till höger var helt mitt fel då jag lyckades få någon spasm precis i fel ögonblick :-(

Nästan lite synd att det löste sig, jag som hade börjat fundera på en Typhoon 12 istället till vinterns källarskytte...
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Silwer 27 aug 2019, 17:03

Du att köra ett sånt rundat skruvhuvud med bilventilpasta korrekt är bra nog imo.

Skäms inte för det, ubland ser ju vissa tillverkares pipor avkapade bara utan mer med det.

Värsta jag sett som borde varit en enkel sak att få rätt var en LW pipa på en Hatsan AT44, de hade kapat pioan bara och sen såg det ut som om du tar chucken till en liten borrmaskn ich river loss lite bara, det hängde metalltrpdar pnnu.

Jag tror att iaf förr förstod de anställda just inget om vapen annat än de billuga hagelgevär de tillverkat länge och dör krävs ju inte särskilt mycket finess, de är ytterst blliga.

De förstörde ofta LW pipor under montering osv, så det kunde kvitta öht att de använde sånna, jag vet heller inte riktigt vilken grad av iåkvalitet de beställde, men det var alltid fullfarts räfflade.

Jag menar jämfört eras egna pipor eller vem som gör dem, de lär inte vara kallhamrade iaf, undrar var de kommer ifrån ock om det ör nån skillnad mot deras LW.

Men som vanligt slutkontrill är viktigt men slutkontroll jostar, där har alltid luftgevär från Kina haft problem, det är ingen tillverkare utifrån bakom dem ich dp brukar varningslampan lysa röd då en spn tillverkare inte velat släpt dpliga exemplar samt flrbättrat jämnheten.

Å andra sidan ör jag mycket glad att luftgevär inte går den vägen i tillverkning, jag är så trött på kinaskräp öht.

Det är nog bäst att de är billiga och man tar en chans och får glra slutjibbet själv tycker jag.

Det tog hårt på mig när Webkey köptes av Hatsan, hade hellre sett W&S oå ett kors och skrivit slut på sagan där.

Visst konkurs ör konkurs men här var det en tillverkare som inte hade oajasnamn sim Hatsan bakom sig sen tidigt 1900 tal.

OBS högst personluga gubbåsukter, men snälla lägg ner AT44 nångång.
Senast redigerad av Silwer 27 aug 2019, 17:06, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Clumber 27 aug 2019, 18:57

OBS högst personluga gubbåsukter, men snälla lägg ner AT44 nångång.[/quote]

Som jag förtstår handlar inte tråden om Hatsan :Thumbupp: :smt021 :lol:
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Wixo 27 aug 2019, 19:14

Silwer skrev:Du att köra ett sånt rundat skruvhuvud med bilventilpasta korrekt är bra nog imo.

Skäms inte för det, ubland ser ju vissa tillverkares pipor avkapade bara utan mer med det.

Värsta jag sett som borde varit en enkel sak att få rätt var en LW pipa på en Hatsan AT44, de hade kapat pioan bara och sen såg det ut som om du tar chucken till en liten borrmaskn ich river loss lite bara, det hängde metalltrpdar pnnu.


Kröningen i det här fallet var ungefär lika illa. Den var tydligt sned, på ena sidan såg det ut som att räfflorna liksom stack ut ur pipan medans andra sidan såg intryckt ut.
Wixo
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 mar 2013, 17:02
Ort: Norra hälsingland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav zpiff 27 aug 2019, 20:44

Artemis är ett lotteri, jag brukar få nitlotter ofta, men har en PCP pistol från Artemis och den håller ihop kulorna mer än jag och mitt RD25 på den klarar, både sittande med stöd och stående med en hand på 25 meter. Sittande håller man det svarta på en 10 m luftpistoltavla. Nästa steg är att skaffa en riktig kikare för pistol/revolver.
En del har klagat på att den är otät när man skjuter, inget problem för mig.
Den har stått med tryck i tanken ca 3 månader när jag inte använde den, hade dock markerat på mätaren vilket tryck den hade. När jag skjutit första skottet kollade jag igen (om visaren fastnat och sedan hoppat ner). Nope inget hopp ner i tryck, sköt 20-25 skott innan jag pumpade.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav BSF S60 27 aug 2019, 20:56

Wixo skrev:Problemet försvann efter att jag för tredje gången monterat isär och skruvat ihop bössan.
Vet inte vad som var fel men bössan utstrålar inte kvalitet direkt. Tex den där transferporten i nylon är ojämn/oplan och det ser ut som att någon skrapat med verktygen på sidan av den men med o-ringarna på så verkar det vara tätt.

Min lekmannakröning har åtminstone gett resultat. Från att sprida så slumpmässigt att jag inte lyckades skjuta in den så verkar den nu åtminstone skjutbar.

För att följa länken så måste du registera dig.



Flyern till höger var helt mitt fel då jag lyckades få någon spasm precis i fel ögonblick :-(

Nästan lite synd att det löste sig, jag som hade börjat fundera på en Typhoon 12 istället till vinterns källarskytte...


Du köpte förmodligen en väldigt tidig utgåva, den jag har sitter det en mässingsport i.
Läser man om Diana Strormrider så finns det en MK2 om inte MK3 ute och det är ju samma bössa som PR900W

Kröningen på min var ok (eller den spred inte direkt..) men jag har bättrat på den liksom avtrycket och i övrigt finns inget att önska kan inte annat än imponeras för den summan :thumbupp:
BSF S60
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 06 aug 2017, 15:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Silwer 27 aug 2019, 20:59

Clumber skrev:OBS högst personluga gubbåsukter, men snälla lägg ner AT44 nångång.


Som jag förtstår handlar inte tråden om Hatsan :Thumbupp: :smt021 :lol:[/quote]

Sant jag kom in på det när det berättades om extremt dåluga kröningar av pipan bara.
Och att jag tycker ventilpasta med en skruv med rund skalle är helt ok.

Men betänk de som inte vet.

Vissa har ju sagt att det är trams med kröning av pipan, det görs för att duabolen i det här fallet ska släppa från pipan runt om samtidigigt annars påverkas den, mpste inte vara rundad men kolla in bra bössor och nån form fins.

Jag tycker inte det är trams iaf, vi gjorde det oå en jämla Sån där kopia av 50taks co2 gevär från Kina QB79 den såg för eländig ut och bla utfördes just ventilpasta med skruvhuvud på mynningen, och se den gick bättre.

Detta var sent 90tal och jag hade för mig att jag tänkte att PCP var för jäkla dyra så jag skulle ha en sån QB79 .22 co2, de som såldes då var från nåt företag i Malmö, han jag kände skaffade två.

Efter vi grejat med dem och förbättrat gav jag upp, det här var inte vad jag tänkt mig, de var simplare då än senare i just stocken bla.
Trycket var ju det Crossman hade på 50talet i 160 bössan, ingen tiopoängare.

Jag var besviken, vad fan det här var inte vad jag ville ha.

Så det blev inget utan rekylfjäder några år till, sen kom FX med Typhoon och Cyclonemodellerna, så enkekt en Tyohoon som då bara var enskottare med plaststick som då var helt fyrkantig., Man kunde välja LW pipa annars var det en koreansk pipa, .22 var min melodi.

En sån och fan va dyr en pump, men det kunde man inte komma ifrån.

Tänkande och läsande ändrade det hela till en Cyclone .22 och några magasin och lite sånt plock, svindyrt i min värld, men tidugare hade OCP varit än dyrare tex 10000kr för en Webley2000 eller om det var en äldre.

Nåväl, tur som tokig hade jag en kikare sen förr Tasco 4-16x40 och SM fästen, tro på fan inga pumpar fanns i Sverige så jag fick bössan mm, skitkul.
OBS Hatsan o sånt fanns ej ens.

Det var inte en lätt tid att vänta på en pump vill jag lova, tog nästan två veckor.

Och det här var då ingen qb79 direkt utan nåt helt annat, han med qb79 vapnen provsköt och sen dröjde det inte länge innan han hade en Cutlass valnöt .22.

Så startade det med PCP för mig, Tyohoon föll bort för att jag ville ha magasin och fartomkopplaren.

Ytterligare en historia ingen bett om :-)
Senast redigerad av Silwer 27 aug 2019, 21:02, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (27 aug 2019, 21:05), Clumber (27 aug 2019, 21:21)

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Desaleux 28 aug 2019, 06:37

Erfaren het från SPA som tillverkar artemis jag har två B1-1 en fjäder typ Diana 20 T01 pipan
var tvär kapat rus tillverkat och överdiameter på ena är pipan 3 mm längre och dessa mm vidgar
den sig på bommarna i mynningen när en kollar så de blir kapa 3 mm och kröna. Det som Airenlaces skrev om kvalitets rangordning var att BAM var best kina medans SAG var nästnöjd och SPA var sämre
det skrev att de bättrat sig något bättre maskin park när det ger genomslag kan en fråga sig.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Silwer 28 aug 2019, 22:46

Shanhai SKM B1, B2, B4 var ju lotterier sim sagt, cylundern på dem var hydralrör twx, jag köpte en B4-1 dvs sidospännaren sent 90tal och rev den direkt för att kolla och montera det reservdelskit med fjäder och oackningar man fick med.

Fylld med konsistensfett och ristg i cylundern var den.
Packningen såg krackelerad ut, jag mätte den tull 160mps före jag rev den och med bytta grejor från de där reservdelskitten runt 185mps ungefär, med rundnosar av idag låg vikt 7grains typ.

Diaboler var nominellt lättare i medeltal före OCP tiden, fjädervapen tappar ofta andan helt med för tunga diaboler men pcper bara blåser ut vad det nu är i pipan.

Man laddade den som en fwb300s, dvs framför uppspänd pistong, den hade antibeartrap otrolugt nog, vet inte om underspännaren hade det.

Med tanke på priset på typ 300kr plus 50kr om man ville ha reservkittet, de slutade med dem senare fö.

Jag använde den några år då jag saknade en .177, sen fick hag tag på en FWB300s match oå en marknad som jag köpte, och tja sen var den överflödig och kändes farligare att ladda bara.

Hamnade i ett kallgarage ute i skogen, och där står den väl ännu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Desaleux 29 aug 2019, 18:53

Jag kollade video klipp de blir röda tunnan för de är ej bra ur kartong är de skruva i sära är
för rengjord ser ej så bra i verkligheten lurar mellan säljare och köpare att de får bättre PCP
en de får för pengarna att den sen går fixa upp de är ju för att fabriken ej gjort det såg att
SPA ej har modellen i ARTEMIS sortiment förmodligen tillverkas modellen DIANA stormraider
i stället i fabriken ät Diana.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Silwer 30 aug 2019, 10:10

Snälla kan nån kommunicera med killen utan Google transkate?

Han tycks inte förstå frågor som "kan du engelska?", Så det kan han nog inte.

Trust han tycks vulla duskutera kinabössor och liknande med oss, jag brukar vara den som inäcker vad folk menar, nen i detta fallet missar jag mycket.
Jan har inte skrivit var han är från heller.

Trust att behöva nonchalera nån som kansje har nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Brogubben (30 aug 2019, 10:14)

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav BSF S60 30 aug 2019, 18:28

Finns det ingen moderator på forat?

TS ställer en fråga angående ihopsättningsproblem på en ARTEMIS PR900W förvisso kanske något luddig och detaljlös men gott nog som en start.

Tråden dansar iväg OT i första svaret och följs av osammanhängande repliker åt alla håll med konstigt språkbruk och konstig stavning.

I min värld så försöker man korrekturläsa sina inlägg innan man sänder iväg dom och på ett svenskt forum håller man sig till det svenska språket och om man inte bemästrar det språket så skriver man företrädesvis på engelska vilket normalt är Sveriges andra språk.

Vill ni prata Hatsan eller diverse pipståls olika kvaliteter eller brist på den samma så gör det i en egen tråd vet jag.
BSF S60
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 06 aug 2017, 15:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav zpiff 30 aug 2019, 18:51

BSF S60 skrev:Finns det ingen moderator på forat?


Det finns flera moderatorer, men tyvärr så har de, precis som jag vanliga jobb. Så om du önskar anmäla inlägg så finns det en rapporteringsfunktion till varje inlägg, i varje tråd, använd den!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav Silwer 01 sep 2019, 13:14

BSF S60 skrev:Finns det ingen moderator på forat?

TS ställer en fråga angående ihopsättningsproblem på en ARTEMIS PR900W förvisso kanske något luddig och detaljlös men gott nog som en start.

Tråden dansar iväg OT i första svaret och följs av osammanhängande repliker åt alla håll med konstigt språkbruk och konstig stavning.

I min värld så försöker man korrekturläsa sina inlägg innan man sänder iväg dom och på ett svenskt forum håller man sig till det svenska språket och om man inte bemästrar det språket så skriver man företrädesvis på engelska vilket normalt är Sveriges andra språk.

Vill ni prata Hatsan eller diverse pipståls olika kvaliteter eller brist på den samma så gör det i en egen tråd vet jag.


Mutt fel jag försökte jämföra ilika saker, men jag missförstår honom som bara klr Googlesvenska, och han skriver ju ofta, och jag ör osäker vad han menar, han tycks inte köra google translate på mig öndå då jag frågat om han kan engelsja för jag flrstpr inte som det verkar.

Verkar mest som ingen kan svara dig annars hade ju nån gjort det
Jag får be om ursäkt, hag lämnar tråden.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Problem med artemis pr900w

Inläggav jerico 01 sep 2019, 14:37

För att google translate ska fungera måste texten vara helt rättstavad. Grammatiken är nog inte lika viktig...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster

  • Sponsorer