Nyhet! Umarex 850 ”target”

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Luftpangarn 18 jul 2019, 17:14

EDIT 2019 07-22
OBS! I efterhand inser jag att jag gått på Umarex. Nyheten är mycket liten. Vapenkonstruktionen är mycket gammal - men mycket uppskattad och bra.

Nu i vår har Umarex presenterat och börjat leverera 850 Air Manum i uppdaterat utförande. I .177 ”target” version har den LW pipa! Dessutom har den utbytbar kolvkam. Levereras också med adaptertuben för 2x12g CO2, som ju annars hår lös på närmare tusenlappen. Annars kör man 88g CO2. Levereras med kikarsikte och litet annat. I tyskland fn 3’600kr. Kan ju vara något?

Den har exakt den typen av extremt okrångliga löjligt tåliga magasin jag förespråkar. Dvs metallskiva m hål och gummisnodd runt. Ehum, O-ring heter det visst... :-)

Kolla tuben!

Enda jag tycker e trist, e syntetkolv. Å andra sidan kolvkammen...

Någon påpekade, att bössan (åtm gamla versionen) sprider mindre, om man tar av ”kolvlocket” fram, då detta ligger mot pipan.
Senast redigerad av Luftpangarn 22 jul 2019, 10:46, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Luftpangarn 18 jul 2019, 17:41

Jag är BITTER över att jag lät mig talas om kull med första bössköpet; ”du får mer med Artemis 600 än med 850 Airmax Magnum”. Fan heller, tror jag. Enkla magasin säger jag bara!

Doch, båda gevären saknar förhindrande mekanism mot dubbelladdning av kulor. Vilket däremot Hatsan AT44 har.

Hatsan har dessutom en hävstångsmekanism, i stället för enkel laddbolt, vilket gör omladdning till en fröjd. Man behöver inte ta ögat från siktet!

Det värsta är, att 850 & 600 båda har litet trög laddbolt, vilket ökar risken för dubbelladdning. :cry: Där har min enbart singelskott QB78 ett försprång. Fast jag är ju så fumlig, att jag helt ärligt ibland lägger i diabolen bakofram. Djävlar vad det blir trögt då... :o :lol:

Äf, det var lite för bra story för att vara sant. :lol: Bakåfram blir det ibland med mitt manuella gravitationsmagasin till QB78. Och då ser jag inte, utan märker först när bolten kör fast totalt i diabolen. Då får jag bita ihop, och använda ”bestämmt våld” för att mata in kulan i ’patronläget’. Konstigt nog, träffar man ganska bra med dessa felvända vrakkulor också! Eller så skjuter jag så taskigt, att dylikt inte spelar någon roll! :lol:

Å andra sidan, jag har inga problem att skilja ammotyper åt vid provskjutning. :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav PLUTTE 18 jul 2019, 17:56

Kan du ge en länk?
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Luftpangarn 18 jul 2019, 19:10

PLUTTE skrev:Kan du ge en länk?


Öhh, jag vet. Jag sitter på stranden. Kommer vid ca 23 :-)

Till dess skall jag också klämma litet 35m CO2 QB78 med Kina 6-24x50 siktet. Blev inskjutet igår av polska stridsvagnskanonskytten. ”Kanon” service! Han accepterade även mina personliga inställningar. :Thumbupp:

Umarex egna lanseringsfilm är förstås snygg vad film anbelangar. :-)

PS Med kikarsikte övergår jag från medicinburkar till champagnekorkar. Kan man läsa in litet vad som helst i. :lol:
Senast redigerad av Luftpangarn 19 jul 2019, 07:57, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2019, 07:55

Jag blir inte klok på om det är Hämmerli som i Tyskland tillverkar vapnet, eller om det bara sälj under båda varumerkena.

Umarex egen presentationsfilm på en och en halv minut. (Bland vapenrelaterade videos är jag inte så bortskämd med proffsfilm, menade jag ovan.)

På 1:15 listning av medföljande saker i paketet;
För att följa länken så måste du registera dig.



Butikspris Tyskland. Därifrån uppgiften om LW pipa.
För att följa länken så måste du registera dig.



En tysk testar;
För att följa länken så måste du registera dig.



Amerikan testar regulerad HPA/PCP konverterad med LW pipa. Hantycker den är lika bra som hans Air Arms 510.
För att följa länken så måste du registera dig.



Som sagt, en gåta för mig att inte tex detta vapnet säljs som kombinerat CO2 och HPA/PCP. Nödvändiga delar för HPA/PCP konvertering enligt Roald som gjort konverteringen nedan. För att följa länken så måste du registera dig.



"For those needing better Hammer springs:
Call Umarex directly and order the hammer spring for the Dominator 1250
It will overcome valve lock and also work on HPA for regulators set to around 1700psi

For 9oz Conversions:
Call Dennis at 937-660-9152 and order the 850 to 9oz adapter directly from him.
9oz tanks can be bought on e-bay for good prices, shop around."

Den omnämnda adaptern kan köpas här;
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2019, 08:26

Rune Rebels snyggare konvertering - ej sågat av stocken!
För att följa länken så måste du registera dig.



Och han får alltså den av mig efterfrågade kombon.

Han nämner inget om byte av hammarfjäder.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav dreg 19 jul 2019, 13:01

Hämmerli har inte funnits som tillverkare på många år.
Carl Walther köpte upp dom och la ner verksamheten.
Det står rätt tydligt att det är Umarex som tillverkar det vapen du kacklar om.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2019, 13:27

dreg skrev:Hämmerli har inte funnits som tillverkare på många år.
Carl Walther köpte upp dom och la ner verksamheten.
Det står rätt tydligt att det är Umarex som tillverkar det vapen du kacklar om.


Så glasklart tycker inte jag det är. Så här står det på Hämmerlis hemsida " The example of the UMAREX Group demonstrates that these fusions work magnificently. In addition to CARL WALTHER GmbH, Hämmerli too has joined this strong grouping in 2006." För att följa länken så måste du registera dig.



Dessutom säljs ju gevär under märket Hämmerli, självständigt, utan omnämnande av Umarex.

I Umarex katalog tas modellen upp som "Hämmerli".
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Silwer 20 jul 2019, 12:20

Jo det är glasklart, end of discussion.

Gäller även Walther mfl märken.

Umarex ligger bakom dem alla, sen ett bra tag.

Alla är inte identiska kanske men många har samma konstruktion, nen Walthervapen för tävling läggs det säkert mer tid på.

Men Hämmerli ett Sweitziskt företag köptes upp för länge sen, skilj dessutom på Walther och Lothar walther piptillverkaren, de har inget gemensamt än namnet.

Umarex är dock tyskt, men har tillverkat mycket plastic fantastic och replikor som varit i alla graderingar i kvalitet men lika dåliga för användning.
Men alla gör pengar på sitt sätt.

Skaffa en katalog från Umarex, kan tom finnas nedladdbara på nätet så ska du få se hur många märken de har i sin paraply-organisation.

Jo jag har en sån, jag har en kasse jag fick med en Umarex bössa alla märken nämnda plus Winchester. Och Beretta bla finns på dem, de gör ev co2 vapen eller luftvapen även åt dessa.

Varför vill du inte gå med på detta?
Senast redigerad av Silwer 20 jul 2019, 12:34, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nyhet! Umarex 850 ”target”

Inläggav Silwer 20 jul 2019, 12:43

Hämmerli slutade väl nånstans där de bygde både matchpistoler och gevär som pumpades med överdelen SSP, ett av gevären av den sorten går sönder till 100% för övrigt och går sen inte att laga.

Nånting var väldigt klent i den(tror det var pumpdelen), de ordnade problemet men troligen fick de inte tillbaka sina köpare.

Jag ogillar pistolen fö, pumpa med hela överdelen har jag aldrg gillat, nen den blir lättare vilket var tanken med detta, en separat pumparm väger en del.

Iaf efter där nångpng köptes de upp som dreg nämner och sen köptes Walther upp med, de (walther) har ju haft otur eller om de varit dumma att låta kinatillverkare sätta deras logo på kikarsikten mm, skam.
Men det kan vara ren stöld.

Iaf ägs de av Umarex sen länge, men det verkar finnas en tävlingsavdeoning dp modeller för Match ju finns ännu.

Däremot hamnar namnet även på annat givetvis inom Umarex, rätt naturligt, bra saker som Walther LGV/LGU och mindre bra vapen.
Senast redigerad av Silwer 20 jul 2019, 12:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer