Magasin Artemis PR900w

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Magasin Artemis PR900w

Inläggav NIMBUS 30 apr 2019, 17:30

Hej.
Någon som har tips om man kan fixa magasinen.
Har problem med att dom som kärvar så kulan hamnar mellan mag o pipa.
Gör man mantelrörelse så går det ju i 2 skott.
NIMBUS
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2017, 14:55
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webly Tracker

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav Chris 01 maj 2019, 07:43

Har haft en Artemis CP2 som jag tror har samma typ magasin...iaf strulade den likadant. Jag öppnade magasinet och filade dem vassa kanterna vid „utmatningshålet“ med en dremel. även kanterna på pipan där diabolerna skjuts in får man bryta lätt med dremeln. Så funkade det för mig iaf.
Kvaliteten på Artmis är ju inte så himmla bra men det får man ta när man köper sånna lågprisbössor. Men roliga är dem :)
Senast redigerad av Chris 01 maj 2019, 07:45, redigerad totalt 3 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
NIMBUS (01 maj 2019, 20:30)

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav NIMBUS 01 maj 2019, 14:51

Tackar för det svaret, ska testa det.
Ganska irriterande problem annars.
Kvaliten i förhållande pris prestanda får väl kallas acceptabel. Får duga i stugan.
NIMBUS
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2017, 14:55
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webly Tracker

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav Luftpangarn 01 maj 2019, 16:06

Jag kan bara intyga vad Chris skriver.

Och så får man inte tveka, när man laddar om. Man skall fixa det på ETT försök, annars blir det dubbelkula, pga självindexeringen. Visst bestämmt våld kan krävas, för att inte drabbas av elände. Det här är liksom inte mekanik i klass med en "Mercedes bildörr" eller vad man skall säga.

Man måste alltid ha med sig en läskstång att stöta ur kulor med. Men det kan bli lagom roligt att ta i våldsamt våld, för att peta tillbaka en kula in i magasinet igen. :-(
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav Portswede 06 jun 2019, 08:43

Har varit med om preblematiken vid två tillfällen.

Första gången petade jag enkelt tillbaka kulan med läskstången.

Andra gången gick inte det och jag hade ingen lust att använda våld så det fick bli att gå i tankebox några minuter.

Lösningen ett nytt verktyg för att lösa detta om jag strular till det på samma sätt igen.

Bra bågfilsblad tags fram ur förrådet. Dremmeln med kapskiva användes för att på 5 cm av bågfilsbladet slipa bort färgen och sedan minska bladets tjocklek till ca hälften. Sedan med ca 15 graders lutning slipa ner skränkning av tänderna på båda sidorna. Prova bladet tryckt mot en träbit och kontrollera att tänderna inte skadar trät.

Nu är det 30 sekunders försiktigt sågande uppifrån och vips har man magasinet ute och kan rensa detta samt pipan. inga repor på varesig magasin eller breech och inget våld.

MAgasinen är enkla att montera isär och man kommer snabbt på hur man efter rengöring får ihop dem igen.

Nu till det viktigaste, anledningen till problem, förmodligen en skadad diabol i asken eller klämd under laddningen. Det går dessutom som tidigare skrivits att avbryta införandet av kulan i patronläget, sörskilt inte sista diabolen i magasinet då risk finns att man fått in diabolen till 80 % och magasinet stänger. Det var det där läget jag hade fixat till för mig.
I rättvisans namn får jag tillstå att jag provade en ultratung spetsdiabol av fransk märke som var svårladdad på alla sätt och vis.
Portswede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jun 2019, 05:41
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Streamline

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav Sweron 06 jun 2019, 09:11

Chris skrev:Har haft en Artemis CP2 som jag tror har samma typ magasin...iaf strulade den likadant. Jag öppnade magasinet och filade dem vassa kanterna vid „utmatningshålet“ med en dremel. även kanterna på pipan där diabolerna skjuts in får man bryta lätt med dremeln. Så funkade det för mig iaf.
Länken nedan visar justeringar som rekommenderas till FX magasin, liknande de Chris beskriver. Jag vet inte hur Artemis magasin är konstruerat, men kanske finns det tips i länken som går att ”översätta” till era magasin?
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav Leopold 06 jun 2019, 10:00

En annan sak man kan prova är att byta kulsort. Har haft en del liknande matningsproblem på fx R400 med jsb exact och aa field, däremot klockren matning med jsb heavy och kulor i litet hårdare legeringar tex h&n ftt och crosman premiere light.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Magasin Artemis PR900w

Inläggav Luftpangarn 06 jun 2019, 10:06

Portswedes analys av grundproblemet tror jag är alldelses riktig.
Mao skulle man få mindre mekaniska problem med en kula utan midja - precis som en vanlig krutvapen kula.

Jag kommer inte köpa nya vapen som har denna typ av trasslande magasin. Ronda metallplattor uta lock o fjädrar osv, skall det vara.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Buttler, börne, Google [Bot] och 35 gäster

  • Sponsorer