Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Luftpangarn 28 feb 2019, 10:23

vad är det som gäller egentligen?

I bruksanvisningen för Artemis PCP står det att det dels är bra att förvara med tryck kvar, då det håller packningarna mot packningsytorna, dels är det praktiskt. Och ja, det är väl det normala, så man inte behöver pumpa från noll.

I buxanvisningen för min KWC Sig Sauer CO2, står att (magasinen) skall förvaras tomma, då de annars kan ta skada.

Mitt QB78 gevär, funkar inte att förvara trycksatt över natten, för då deformeras tätnings O-ringen - ”sväller” - till locket på trycktuben, och det blir ett helvete att lossa locket för omladdning av CO2. (CO2 lagras i tub, precis som på PCP)

Nu vill jag gärna kunna förvara mina CO2 med oförbrukad CO2 kvar - litet trist att bara tömma resten av 12g patronernaav CO2. För på många vapen kan patronerna räcka till 70skott. Jag kanske vill skjuta 100 skott eller 170 skott vid ett tillfälle, i stället för 70; 140; 210.

Både luft (78% kväve) och koldioxid känns inte som så särskilt aggressiva gaser, på metall och packningar. Om någon skillnad, borde faktisk luftens syre vara värst.

Någon som vet?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Tempest 28 feb 2019, 11:08

När det gäller kolsyrevapen där kolsyran går direkt från patronen in i vapnet så beror rådet att ta bort patronen mest på att packningen vid ingångsventilen utsätts för ett hårt tryck för att den ska kunna hålla tätt och då deformeras den så att den inte tätar längre efter ett tag om man alltid låter patronen sitta kvar. Smörjer man packningen och ventilen regelbundet håller den längre, kolsyran har en uttorkande verkan på oringar och packningar.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (28 feb 2019, 12:08)

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Incite 28 feb 2019, 17:51

Att följa tillverkarens rekommendationer är ofta det bästa, främst med tanke på eventuell garanti.

Generellt sett är det en god idé att tömma bössan på Co2 när du skjutit färdigt för dagen, i synnerhet när det rör sig om kapslar snarare än bulkfyllning.

PCP håller du alltid trycksatt under förvaring.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav 2240plink 28 feb 2019, 22:41

Ett tips som iaf funkar på qb78 är att stoppa i en tom och en ny co2, det kan va smidigt om man inte ska skjuta upp 2 fulla.
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav ZaphodB 01 mar 2019, 07:38

Jag brukar förvara PCP vapen med tryck i och har hittills inte haft något problem med det, de är gjorda för att klara det, vapen som laddas med utbytbara CO2 patroner är däremot inte gjorda för att förvaras någon längre tid med CO2 patron monterad eftersom packningarna utsätts för sådana påfrestningar att de inte håller i längden.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Avalonblower 01 mar 2019, 08:42

En del menar att långtidslagring bör ske mellan 50-100 Bar, så att tätningarna är trycksatta men inte onödigt mycket.

En svensk tillverkare, som naturligtvis är part i frågan, menar på att det avgörande är konstruktionen, hur vapnets drivkälla är utformad samt de materialval som används. Där lyfter han fram skillnaden mellan hur ofta deras äldre konstruktioner läcker jämfört med de senaste årens.

Vad som är sant vet jag inte men jag antar att principen är densamma med tätningar överlag, med bra säten för tätningen att sluta mot och bra kvalité på komponenterna aldrig är en nackdel.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Luftpangarn 01 mar 2019, 09:26

Tack alla för input! :thumbupp:

Att inte onödigt utsätta packning mellan CO2 patron och vapen för (ganska häftigt) mekaniskt tryck under lång tid, låter mycket vettigt.

Jag smörjer alltid toppen av 12g patronerna med silikonfett på tub från Biltema Faktiskt smörjer jag även runda bakdele, bara för att göra laddning friktionsfri och undvika eventuell onödig vridning. Men det är inte viktigt, bara så enkelt när jag ändå smörjer framändan.

Ja QB78 funkar utmärkt med bara en ny patron - helt logiskt, påverkas ej effekt / kulbana. :wink:

Beträffande förvaring av PCP under tryck, så borde rimligen ventilpackningar mfl då utsättas för konstant kompression. Mest logiskt som kompromiss, verkar väl att lagra vid ”tömt” arbetstryck, i mitt fall 100bar. Åtminstone för oss som pumpar... :lol: För de som har dyktub, kunde man ju välja lågt tryck under förvaring. Varför inte 30bar?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Lady_K 01 mar 2019, 09:26

Finns det några rekommendationer på hur en FWB C10 skall förvaras?

Förra pistolen var en Crossman 2300. Originalpackningen på den mot patronen blev fluffig av CO2 när den förvarades med patron, men en packning av lämpligare material köpt på eBay höll.
Ventilen höll också, men har aldrig sett skicket på dess packning.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav N.Blomqvist 01 mar 2019, 11:19

Generellt skulle jag vilja påstå att pcp bör förvaras trycksatt.
Å andra sidan levererades min Steyer LP50 med helt tomma lufttuber, men min magkänsla säger att man i alla fall bör ha lite tryck i tuberna av samma anledning som man bör ha det i dykartuber.

Dykartuber ska i alla fall inte förvaras utan tryck, detta eftersom det kan börja rosta i dom. Övertrycket ser till att inte fukt eller skräp kan ta sig in.
Detta fick jag lära mig var väldigt viktigt när jag började dyka för en väldans massa år sedan.
N.Blomqvist
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 02 feb 2019, 13:23
Ort: Boden
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Bodens Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP50 RF Compact

Följande användare vill tacka N.Blomqvist för detta inlägg
Luftpangarn (01 mar 2019, 12:53)

Re: Förvara trycksatt eller inte? CO2 / PCP

Inläggav Leopold 01 mar 2019, 22:43

PCP ska förvaras trycksatt, ja.

Fick litet bekymmer med min AA fTP900 nyss, hade smygläckt över någon månad ner till 0 bar. Aldrig hänt tidigare. Försökte trycksätta men då vart det läck i påfyllnigsventilen, en enkel backventil.

Byter givetvis aktuella o-ringar men uppenbart att pcp-bössor behöver vara rimligt trycksatta alltid annars funkar det inte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer